„Školství bylo, je a bude naší prioritou, a to nejen na papíře,“ tvrdí ve svém programu vládní hnutí ANO, které v Robertu Plagovi (byť dnes již nestraníkovi) má svého ministra školství.
Právě za vlády ANO přitom byly školy během pandemie covidu zavřeny dlouho - Česko patřilo k zemím s vůbec nejdelší uzavírkou škol a učitelé, žáci a rodiče byli odkázáni na distanční formu výuky.
Covid pozměnil realitu českého školství. Žáci si zakusili přípravy doma, i na začátku nového školního roku podstupovali sérii testování na koronavirus a nyní budou ve třídách dohánět skluz, který výuka nabrala. Strany, hnutí a koalice se zaměřují ve svých programech na to, co ve školství zlepšit. Přicházejí nové sliby, ale i ujištění, že je školství skutečně priorita. Byť v předvolebních programech kapitoly týkající se vzdělávání na čelních místech nejsou a někdy je třeba hledat více, jindy méně. Na co se kandidující subjekty zaměřují a kde vidí prostory ke zlepšení?
Trojice lídrů Andrej Babiš (ANO), Ivan Bartoš (Piráti) a Petr Fiala (ODS) se ohledně školství střetla již v předvolební debatě Deníku.
Chyby v inkluzi a pachuť
Došlo i na otázku inkluze - zařazování hendikepovaných dětí do hlavního vzdělávacího proudu. „Lidé s tím mají špatné zkušenosti. Lidé, školy i pedagogové. Princip, který zaváděla už Sobotkova vláda, prostě přenesl veškerou zodpovědnost na školy, učitele i rodiče a ten systém potřebuje zásadní změny. Ať je to podpora přímo školám, ať je to dlouhodobé financování, ať je to podpora pedagogům a nebo třeba úzká spolupráce poradenských služeb se školskými institucemi. Tam se nasekala spousta chyb,“ podotkl Bartoš.
Premiér Babiš míní, že za exministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) měla inkluze nešťastný start, na školy se navalily další povinnosti a zůstala po tom spíš „pachuť“. Podle něj je třeba především zvýšit atraktivitu učitelského povolání, aby i pedagogové, kteří se věnují inkluzivním dětem, byli kvalitní, motivovaní. „Postupně se to upravuje a za pana ministra Plagy to více méně jde správným směrem,“ míní.
Špatná práce s talenty
Exministr školství a lídr koalice Spolu Fiala uvedl, že inkluze v minulosti probíhala přirozeně a postupně, jako tomu probíhá na západě. „Naprosto přirozeně a postupně jsme začleňovali děti s hendikepem, které na to měly předpoklady, do normálních škol. Kolem roku 2015 - a to je ta medvědí služba inkluzi - se socialisté rozhodli, že na to půjdou ideologicky místo odborně a kompetentně. A zavedli inkluzi, se kterou jsou všichni nespokojeni. A oprávněně,“ podotkl Fiala.
Inkluze nebude fungovat v přetížených třídách, kde není dostatek speciálních pedagogů, asistentů a kde se někdo rozhodl, že za každou cenu všichni musí do normální třídy, upozorňuje Fiala. „Takhle se inkluze nedělá a to neposlouží ani těm hendikepovaným dětem,“ řekl pro Deník šéf ODS a poukázal na to, že za 32 vynaložených miliard se žákům dostatečně nepomohlo. Problém českého školství ale není ani tak začleňování, jako to, že neumí pracovat s talenty, míní Fiala. I tady Spolu hledá možnosti nápravy. A i toho se týkají předvolební sliby.
Já mám agresivní moč, to by jen tak nesmyli