Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Babiš hrající petanque? „Nuda a šeď.“ Experti jsou v rozpacích ze sportovní kampaně politiků

Autor: Jakub Veinlich - 
1. července 2021
05:30

Do voleb zbývá 100 dnů. Politici jsou čas od času vidět v regionech. Premiér Andrej Babiš (ANO) se dokonce oblékl i do sportovního a vzal do ruky tenisovou raketu. Šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová si zase zahrála petanque. Politologové jsou zatím z probíhající kampaně spíš rozpačití. Chybí jim vysvětlování programu i „odvaha říkat pravdu“.

„Tento způsob kampaně zdá se mi býti poněkud nešťastným,“ jako by se s parafrázovanou hláškou z filmu Rozmarné léto ztotožňovali redakcí Blesk Zpráv oslovení politologové. Počínání politiků během volební kampaně, kterou odstartoval prezident Miloš Zeman vyhlášením voleb už 28. prosince loňského roku, zatím hodnotí lidově řečeno jako „nemastnou, neslanou“.

„Ta kampaň je bezobsažná, chybí nějaká vymezující se témata. Je to nuda, nuda, šeď, šeď,“ hodnotí pro Blesk Zprávy dosavadní průběh předvolební kampaně politolog Newton univerzity Lukáš Valeš.

„Je to taková nekampaň. Je tam covid, teď přišlo tornádo. S jinou intenzitou do toho jdou koalice a pak do toho vstupuje Andrej Babiš, který se snaží říkat, že žádnou kampaň nedělá, že pracuje pro lidi,“ hodnotí výkony politiků 100 dnů před volbami politolog Lukáš Novotný z Filozofické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně.

„Nemyslím si, že by nakonec tu kampaň politici nějak odflákli. Naopak, bude to jedna z nejostřejší polistopadových kampaní, které jsme tu kdy měli,“ míní politolog Lukáš Jelínek.

Podle expertů je evidentní, že se s lidmi snažily do teď komunikovat především zástupci koalic Pirátů a STAN a SPOLU, kterou tvoří ODS, KDU-ČSL a TOP 09.

„Všechny ty strany to ladí spíš do takových veselých až osobních barev. Někdo jezdí na kole, někdo hraje petanque. Politika v té kampani byla úplně vypuštěna do jisté míry,“ míní politolog Valeš.

Během kampaně si už přitom petanque zahrála například šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová, ale i premiér Andrej Babiš, který se převlékl do sportovního a ukázal se s tenisovou raketou. „Petanquem, sportem a dalšími nepolitickými prvky se snaží oslovit větší skupiny voličů – takové prvky pozorujeme v kampani vždycky,“ připomněl i předešlé kampaně Novotný, který vidí u vládních stran tedy u ANO, ale především už ČSSD boj o seniorské voliče.

„Boj o seniory chce vést teď především sociální demokracie a obecně vláda tím, že jim přidává peníze, což je podstatně víc viditelné. Obě koalice si naopak asi dobře spočetly, že u seniorů nevyhrají tak se snaží aktivizovat spíš antibašovský tábor,“ dodal politolog z ústecké univerzity Jana Evangelisty Purkyně.

Kampaň jako reklamní letáky

„Ta kampaň teď vlastně běží a neběží. Chybí tam nějaký zásadní střet. Chybí zásadní témata. Je to taková reklamní kampaň, která trochu připomíná reklamní letáky obchodních řetězců, kde máte spoustu dobrot, ale není to klasický střet pravice a levice a chybí i propracovaná vize, stran, kam tu zemi chtějí vést. Je to vyprázdněnost politiky, je to vyprázdněnost i personální,“ dodal Lukáš Valeš.  

Politologa Jelínka naopak zaujalo, že i když Andreje Babiš deklaruje, že žádnou kampaň nedělá, našel si velmi rychle svého úhlavního nepřítele. „Kterým jsou pro něj piráti,“ míní.

„Za druhé je pozoruhodné, jak rychle politici osedlali takové to tradiční téma migrace a vnější bezpečnosti, ačkoliv si nemyslím, že by to bylo z hlediska zájmů, nebo klíčových témat pro Českou republiku teď prioritní, ale ukázalo se, že je to emotivní téma, které zabírá v každé kampani,“ dodal Jelínek pro Blesk Zprávy.

Například podle průzkumu společnosti Median je teď aktuálně migrace hned za zdravotnictvím zmiňované jako palčivé téma, které lidi zajímá.

Přes léto politika ustoupí

Po několika předčasných volbách v roce 2013 se konají volby v na podzim. Politici tak musejí mít kampaň od té doby rozdělenou. Voliče se snaží mnozí oslovovat v několika částech. Před prázdninami, přes léto během dovolených často polevují, nechají lidi odpočinout na dovolených, aby s horkou fází kampaně přišli zas na konci srpna a finišovali během září.  

„Co se neuhrálo do dneška, to se během prázdnin neuhraje. Kampaň bude pokračovat od konce srpna a očekávám tvrdou kontaktní kampaň. Průzkumy naznačují, že to vítězství nemá stále nikdo jasné,“ je přesvědčený Novotný, který před říjnovým termínem voleb očekává tvrdou kontaktní kampaň, která se povede do poslední chvíle. „Průzkumy naznačují, že to vítězství nemá stále nikdo jasné,“ dodal Novotný.

V tom se ale liší například s politologem Jelínkem, který si myslí, že nějakou formu kampaně povedou politické stany a jejich představitelé i během léta. „Nemyslím si, že by nakonec tu kampaň politici nějak odflákli. Naopak bude to jedna z nejostřejší polistopadových kampaní, které jsme tu kdy měli,“ řekl Blesk Zprávám.

Podle Karla Komínka z Institutu Politického marketingu sehraje svou roli v kampani také vývoj koronaviru v Česku. Pokud by vláda musela znovu zavádět restriktivní opatření, může tím přijít o politické body, protože by to lidé nemuseli přijmout.

„Tím by přiznávali, že ta situace není dobrá, což obecně nemají lidé rádi, takže by si tím zhoršovali preference. Teď by chtěl premiér Babiš především to, aby lidé mohli žít co nejvíce běžným životem, aby si nemuseli dávat pozor na nic a měli pocit, že je vše vyřešené. Na druhou stranu ví, že se mu tu šíří mutace delta a tím pádem se budou muset nějaké restrikce asi dít a pokud to vládní představitelé nějak rozumně nevyváží, tak se jim to rozjede ve velkém, premiér bude muset rozhodnout o uzavírání dřív než by chtěl, což se mu vůbec nebude hodit a protikandidáti si na tom můžou ještě navíc smlsnout a připomenout mu například i mrtvé z předchozího roku,“ míní Komínek v rozhovoru pro Blesk Zprávy.

Video  Koalice SPOLU představuje, s čím jde do podzimních voleb  - abl
Video se připravuje ...

Uživatel_5532437 ( 1. července 2021 11:55 )

stemik & wp4t ... ***v­ámdoc­hřtá­nu***i­!!!

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa