Praha zaplatí firmě Hochtief o 23 milionů korun více za rekonstrukci spodní části Václavského náměstí, která se v důsledku změn v původním projektu prodražila. Stavební firma chce podle dokumentu pro radní po městu o asi 23 milionů více z důvodů víceprací vzniklých nepředvídatelnými okolnostmi. Například asi 8,7 milionu korun navíc firma naúčtovala za bourání betonových konstrukcí komunikace, 11,8 milionu za změny povrchových úprav a 4,1 milionu za úpravy kolektoru. Jiné menší položky firma z původní ceny odečetla. 

Vedení města v pondělí schválilo dodatek k původní smlouvě, který se týká menších úprav projektu za zmíněných 23 milionů korun. Náměstek primátor Adam Scheinherr (Praha Sobě) vysvětlil, že vícenáklady vznikly zejména tím, že se město po odporu některých obyvatel rozhodlo nekácet stávající stromy, což vyvolalo nutnost upravit podzemní rozvody sítí.

Náměstek dodal, že více peněz bude stát také vybudování zavlažování stromů dešťovou vodou z retenční nádrže, které magistrát zvolil na základě zpracované studie. Náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09) dodal, že zůstane zachováno asi 30 stromů a 48 jich přibude. Zároveň město počítá s tím, že stávající stromy bude stejně nutné postupně vyměnit. "Bude připraven plán, jak stromy poté, co dožijí, třeba po pěti kusech nahradit," řekl Hlaváček.

Přípravná kolej se prodraží

Největší dopad na cenu rekonstrukce má mít vybudování slepé koleje, na které chce odbor majetku z rozpočtu vyčlenit dalších 85 milionů korun. Koleje mají v budoucnu navázat na ty, které jsou plánované v horní části náměstí od Vinohradské k Vodičkově ulici, kde má být pravidelná trať zprovozněna jako první. O kolejích i ve spodní části náměstí nyní magistrát jedná s Prahou 1. V případě schválení plánu bude o jejich stavbě ještě samostatně rozhodovat rada měst, stojí v dokumentu. Podle Scheinherra je výhodné je postavit nyní při rekonstrukci, než kvůli nim v budoucnu náměstí znovu rozkopat. Na připravovanou trať nad Vodičkovou by měly být napojeny při plánované rekonstrukci horní části náměstí. Náměstek dodal, že koleje ve spodní části by mohly sloužit například pro historické jízdy nebo by tam mohla stát muzejní tramvaj.

V případě kolejí radní zatím neschválili rozšíření smlouvy se stavební firmou o jejich stavbu, ale souhlasili s navýšením peněz na investici v městském rozpočtu o 85 milionů korun. Scheinherr řekl, že nyní se dokončuje projekt stavby kolejí, o kterém magistrát jedná s Prahou 1. "Věřím, že shodu nalézáme," řekl. Stavbu ještě čeká samostatné schválení.

Rekonstrukce části náměstí od Můstku k ústí Vodičkovy začala loni v dubnu a podle původního harmonogramu má být dokončena letos. Jejím základem je projekt od architektonické kanceláře Cigler Marani Architects, který vznikl už v roce 2005. Pracovníci postupně vyměňují povrchy, má přibýt místa pro pěší. Kácet se budou některé stromy ve špatném stavu a sázet nové, ve výsledku jich má být více než nyní. Město výhledově plánuje i rekonstrukci horní části náměstí.

Fotogalerie
20 fotografií