Článek o trápení seniorů jste si mohli přečíst v Blesku 10. května. Skupina 24 penzistů se rozhodla znovu navštívit Františkovy Lázně a užít si ozdravný pobyt. Ten se ale nakonec kvůli pandemii neuskutečnil a místo toho začal boj o vrácení 245 712 korun.
„Po vyhlášení nouzového stavu nám lázně po dohodě přeložily pobyt na poslední říjnový týden. Jenže situace v říjnu byla kritická a my jsme se s hotelem znovu dohodli na přesunu termínu, a to na březen 2021,“ vzpomíná Marie Navratová.
Situace se ale nelepšila ani v novém roce a senioři se opravdu začali bát o své zdraví a dohromady se dohodli, že zájezd radši zruší. Hotel jim oznámil, že jim strhne ze zaplacené částky storno ve výši 15 %. „Jenže oni vypočítali 15 % ne z původní a už zaplacené částky, ale i z částky doplatku, který se ani nestačil zaplatit, protože byl splatný až v únoru a my to stornovali 28. ledna,“ tvrdí paní Marie.
Museli zaplatit storno
Jak to nakonec tedy dopadlo? „Měli jsme strach, že budou dělat mrtvé brouky a nedostaneme z nich už nikdy naše peníze. To se nakonec, i díky Ombudsmanovi Blesku, podařilo. Po vydání článku zaslali poměrně rychle peníze,“ popisuje paní Marie s tím, že je ráda, že se rozhodla celý případ zveřejnit.
„Uspíšilo to celý proces. Kdybych se neobrátila na Ombudsmana Blesku, možná by se ten problém táhl doteď. Všichni »účastníci zájezdu« jsou rádi, že to skončilo a že máme peníze zpět. A někteří z nich se stali dokonce pravidelnými čtenáři Blesku… Sice nám strhli ten storno poplatek i z nedoplatku, ale hlavní je, že se nám podařilo získat naše peníze,“ uzavřela.
Senioři tedy hotelu nejdříve zaslali 245 712 Kč, po změně termínu se částka navýšila na 256 956 Kč a z této celé částky si hotel odečetl 15 procent (tedy 38 543,40 Kč).
»Účastníci zájezdu« plánují další výlety
Spolek ostravských seniorů funguje dál. „V létě jsme vyrazili do Sezimova Ústí a zvládli jsme také zájezd do Boskovic. Nyní už plánujeme další rok a doufáme, že zase někam vyrazíme,“ raduje se paní Marie. Nikdo z »účastníků zájezdu« se totiž podle ní nenechal nepříjemnostmi s hotelem z Františkových lázní odradit a všichni to pochopili.
Ombudsman Blesku: Lázně neměly chtít žádné storno
Z dobrého konce má radost také Mgr. Jakub Keresteši, který se pokoušel před půl rokem seniorům pomoci jako Ombudsman Blesku. „Je potěšující, že se senioři domohli svého práva, bohužel k tomu došlo až po medializaci případu a vstupu právníka,“ říká k případu nyní.
Přesto podle jeho názoru si lázně neměly za storno poplatkem z nedoplatku stát… „Je obvyklé, že se počítá storno poplatek z celkové ceny služby, tedy i doposud neuhrazené části, bez ohledu na to, zda byla, či nebyla uhrazena. Nicméně – pokud výše storna nepřesahuje výši doposud uhrazených prostředků, pak požadavek na doplatek prostředků do celé výše ceny pobytu není pochopitelný, spíše je nesmyslný,“ tvrdí dále.
„Z důvodu celostátního lockdownu by jen stěží u případného soudu obhajovaly názor, že je storno poplatek oprávněný a jeho výše vychází ze skutečně vzniklé škody,“ vysvětluje svůj postoj na závěr Mgr. Jakub Keresteši. Senioři z Ostravy jsou ale spokojeni, že vybojovali svoje peníze za zaplacený zájezd po tolika měsících zpět a tím je pro ně případ uzavřený…
Koronavirus: Varianta Omikron Videohub