Z firmy Lidová energie s.r.o. se nejdříve paní Anně Hradílkové ozvali s tím, že se omlouvají a že zasílají požadované vyúčtování. Seniorka byla zvědavá, co se v dokumentech dočte, když dva roky neviděla jediné vyúčtování a jen pravidelně zasílala každý měsíc požadovanou částku.

„Platila jsem na zálohách 2 740 korun, bylo to o 240 korun více než u předešlého dodavatele. Doma se navíc snažím s energiemi dost šetřit,“ popisovala v minulém článku v Blesku paní Anna. Tajně přitom doufala, že by mohla získat nějaké peníze zpět na přeplatcích. Když po pár dnech firma splnila slib a dorazily faktury, seniorka se nestačila divit.

Nakonec má tenhle příběh dobrý konec. Mám faktury od roku 2018 a penízky jsou taky na mém účtu, a nejde o žádný pakatel. Vrátili mi, a to se podržte, dvacet tisíc! A to jen díky Blesku a jeho rubrice Ombudsman,“ raduje se paní Hradílková.

„Jste jediní, kdo se mě zastal. Funguje to, lidi by se neměli bát ozvat Blesku. Ochotně a fundovaně vám poradí. Protože takovýto problém nebo i jiný problém má jistě hodně lidí,“ je přesvědčená paní Anna.

Jak to vše začalo?

Její problém s firmou začal v roce 2018, kdy od ní začala odebírat elektřinu. Do té doby byla u společnosti ČEZ. „Celý ten přechod k jiné firmě byl pod tlakem. Dealerka firmy mě přesvědovala, že ušetřím a já jsem jí uvěřila. Podepsala jsem jí v presu, když mi umírala vnučka,“ vzpomíná. „Od té doby jsem neměla od Lidové energie žádné roční vyúčtování, a to přes dva roky. Na maily ani telefonické dotazy nereagovali, jediné, co mi od nich vždy přišlo, tak to byl rozpis záloh,“ nechápe Hradílková.

Ombudsman Blesku: Na tohle si dávejte pozor!

Z dobrého konce má radost i Ombudsman Blesku, Mgr. Lukáš Zelený, který se paní Anně snažil pomoci. Nyní se rozhodl apelovat na další seniory… „Namístě je varování před podomními prodejci. Ti si ve způsobech nezadají s pořadateli dříve nechvalně známých předváděcích akcí. Zneužívají nezkušenosti a důvěřivosti především starších lidí. Často uvádějí lživé informace. Třeba se představují jako zástupci stávajícího dodavatele energií, distributora, Energetického regulačního úřadu, spotřebitelského ombudsmana či městského a obecního úřadu,“ upozorňuje.

Mgr. Lukáš Zelený
Mgr. Lukáš Zelený
Autor: archiv

„Jinou záminkou k návštěvě je kontrola vyúčtování a slib výrazných úspor. Jakmile je vyúčtování předloženo, spočítají úsporu, které lze dosáhnout, pokud s nimi spotřebitel podepíše novou smlouvu. Je třeba se naučit nezvané návštěvy razantně odmítat,“ radí dále Zelený.

Hlídejte si, co podepisujete

Podle Ombudsmana Blesku je dalším častým trikem podstrčení smlouvy o dodávkách energií k podpisu, přičemž podomní prodejce listinu vydává za neškodné potvrzení o své návštěvě nebo o převzetí několika roušek. „Smlouva se může vyklubat i z dokumentu prezentovaného jako nezávazná nabídka. Není tedy dobré cokoliv podomnímu prodejci podepisovat,“ varuje Lukáš Zelený.

Energetické aukce

Zvláštní pozornost si zaslouží i podomní nabízení účasti v energetických aukcích. „Jejich podstatou je podpis přihlášky do aukce, v níž má být vybrán nejvýhodnější dodavatel energií. Aukce se však často nekoná. Podomní prodejce za spotřebitele jakožto zprostředkovatel uzavře na základě plné moci smlouvu o dodávkách energií. Odstoupí-li spotřebitel od takové smlouvy či ji vypoví, bude mu naúčtována smluvní pokuta,“ dodává Zelený.

Paní Anna ukazuje elektroměr umístěný na chodbě v přízemí  bytového domu.
Paní Anna ukazuje elektroměr umístěný na chodbě v přízemí bytového domu.
Autor: Karel Janeček

Lze žádat úroky z prodlení?

Ombudsman Blesku Lukáš Zelený se vyjádřil i k tématu úroky z prodlení. Má na ně paní Anna nárok?„V případě, že ve smlouvě či obchodních podmínkách je popsán způsob provádění ročního vyúčtování včetně termínů, kdy se tak má dít, a dodavatel energií tuto svou povinnost nesplnil a je-li zároveň z vyúčtování, která po zásahu Ombudsmana Blesku paní Hradílková obdržela, zřejmé, že určitá část přeplatku vznikla již v průběhu prvního roku, je možné uvažovat i o tom, že by společnost měla paní Hradílkové uhradit úrok z prodlení,“ říká Lukáš Zelený s tím, že případný úrok by se počítal z přeplatku, který vznikl v minulosti, a od data, kdy by byl přeplatek vrácen, pokud by společnost řádně provedla vyúčtování.

 

Fotogalerie
5 fotografií

"Stal jsem se vazalem dodavatelů energií,“ hořekuje havířovský kantor Vladimír Matějíček (80)

Video
délka: 03:43.26

„Stal jsem se vazalem dodavatelů energií,“ hořekuje havířovský kantor Vladimír Matějíček (80) Karel Janeček, Blesk