Z firmy Lidová energie s.r.o. se nejdříve paní Anně Hradílkové ozvali s tím, že se omlouvají a že zasílají požadované vyúčtování. Seniorka byla zvědavá, co se v dokumentech dočte, když dva roky neviděla jediné vyúčtování a jen pravidelně zasílala každý měsíc požadovanou částku.
„Platila jsem na zálohách 2 740 korun, bylo to o 240 korun více než u předešlého dodavatele. Doma se navíc snažím s energiemi dost šetřit,“ popisovala v minulém článku v Blesku paní Anna. Tajně přitom doufala, že by mohla získat nějaké peníze zpět na přeplatcích. Když po pár dnech firma splnila slib a dorazily faktury, seniorka se nestačila divit.
„Nakonec má tenhle příběh dobrý konec. Mám faktury od roku 2018 a penízky jsou taky na mém účtu, a nejde o žádný pakatel. Vrátili mi, a to se podržte, dvacet tisíc! A to jen díky Blesku a jeho rubrice Ombudsman,“ raduje se paní Hradílková.
„Jste jediní, kdo se mě zastal. Funguje to, lidi by se neměli bát ozvat Blesku. Ochotně a fundovaně vám poradí. Protože takovýto problém nebo i jiný problém má jistě hodně lidí,“ je přesvědčená paní Anna.
Jak to vše začalo?
Její problém s firmou začal v roce 2018, kdy od ní začala odebírat elektřinu. Do té doby byla u společnosti ČEZ. „Celý ten přechod k jiné firmě byl pod tlakem. Dealerka firmy mě přesvědovala, že ušetřím a já jsem jí uvěřila. Podepsala jsem jí v presu, když mi umírala vnučka,“ vzpomíná. „Od té doby jsem neměla od Lidové energie žádné roční vyúčtování, a to přes dva roky. Na maily ani telefonické dotazy nereagovali, jediné, co mi od nich vždy přišlo, tak to byl rozpis záloh,“ nechápe Hradílková.
Ombudsman Blesku: Na tohle si dávejte pozor!
Z dobrého konce má radost i Ombudsman Blesku, Mgr. Lukáš Zelený, který se paní Anně snažil pomoci. Nyní se rozhodl apelovat na další seniory… „Namístě je varování před podomními prodejci. Ti si ve způsobech nezadají s pořadateli dříve nechvalně známých předváděcích akcí. Zneužívají nezkušenosti a důvěřivosti především starších lidí. Často uvádějí lživé informace. Třeba se představují jako zástupci stávajícího dodavatele energií, distributora, Energetického regulačního úřadu, spotřebitelského ombudsmana či městského a obecního úřadu,“ upozorňuje.
„Jinou záminkou k návštěvě je kontrola vyúčtování a slib výrazných úspor. Jakmile je vyúčtování předloženo, spočítají úsporu, které lze dosáhnout, pokud s nimi spotřebitel podepíše novou smlouvu. Je třeba se naučit nezvané návštěvy razantně odmítat,“ radí dále Zelený.
Hlídejte si, co podepisujete
Podle Ombudsmana Blesku je dalším častým trikem podstrčení smlouvy o dodávkách energií k podpisu, přičemž podomní prodejce listinu vydává za neškodné potvrzení o své návštěvě nebo o převzetí několika roušek. „Smlouva se může vyklubat i z dokumentu prezentovaného jako nezávazná nabídka. Není tedy dobré cokoliv podomnímu prodejci podepisovat,“ varuje Lukáš Zelený.
Energetické aukce
Zvláštní pozornost si zaslouží i podomní nabízení účasti v energetických aukcích. „Jejich podstatou je podpis přihlášky do aukce, v níž má být vybrán nejvýhodnější dodavatel energií. Aukce se však často nekoná. Podomní prodejce za spotřebitele jakožto zprostředkovatel uzavře na základě plné moci smlouvu o dodávkách energií. Odstoupí-li spotřebitel od takové smlouvy či ji vypoví, bude mu naúčtována smluvní pokuta,“ dodává Zelený.
Lze žádat úroky z prodlení?
Ombudsman Blesku Lukáš Zelený se vyjádřil i k tématu úroky z prodlení. Má na ně paní Anna nárok?„V případě, že ve smlouvě či obchodních podmínkách je popsán způsob provádění ročního vyúčtování včetně termínů, kdy se tak má dít, a dodavatel energií tuto svou povinnost nesplnil a je-li zároveň z vyúčtování, která po zásahu Ombudsmana Blesku paní Hradílková obdržela, zřejmé, že určitá část přeplatku vznikla již v průběhu prvního roku, je možné uvažovat i o tom, že by společnost měla paní Hradílkové uhradit úrok z prodlení,“ říká Lukáš Zelený s tím, že případný úrok by se počítal z přeplatku, který vznikl v minulosti, a od data, kdy by byl přeplatek vrácen, pokud by společnost řádně provedla vyúčtování.
"Stal jsem se vazalem dodavatelů energií,“ hořekuje havířovský kantor Vladimír Matějíček (80)
„Stal jsem se vazalem dodavatelů energií,“ hořekuje havířovský kantor Vladimír Matějíček (80) Karel Janeček, Blesk