Kvůli koronavirovým opatřením musel objednat vysněný PlayStation přes internet! „Obchody byly pořád zavřené, tak jsem hledal na internetu. Dřív jsem si nějakou tu drobnost objednal až v Číně a vše přišlo. Bohužel tentokrát jsem naletěl. Našel jsem herní konzoli o 500 Kč levnější u Clever Elektro za 6111 Kč,“ popisuje, jak chtěl aspoň trochu ušetřit.

„16. března jsem objednal a zaplatil do dvou dnů převodem. Dodnes nic nedorazilo,“ pokračuje Bedřich Bezděk s tím, že se pokoušel s obchodem marně spojit. „Pětkrát jsem jim psal e-mail a ani jednou mi neodpověděli. Mlčí, ale ty jejich stránky stále fungují. Mobil je nedostupný,“ přiblížil. „Chtěl jsem ušetřit 500 korun, a místo toho jsem teď minus 6111 korun. Je to naprostá nehoráznost. Byl bych rád, kdyby se s tím  dalo něco dělat,“ dodal. 

Mohl jet do lázní

Šest tisíc je pro invalidního důchodce vysoká částka. „Chtěl jsem si po dlouhé době udělat radost. Ale mohl jsem tuto částku taky dát do lázní, kam každoročně jezdím. Trápí mě velký kašel, občas mívám záchvaty. A doplácím si za jednolůžkový pokoj, abych nikoho tím kašlem nerušil,“ vysvětlil. Pan Bedřich je pravidelným čtenářem Blesku a rubriku Ombudsman Blesku moc dobře zná. „Nemyslel jsem si, že ji někdy využiji. Kdyby to bylo v mých silách, tak si toho lumpa najdu sám. Přece nemůže okrádat takhle lidi. Jenže mně je už 65 let. Prosím proto, pomůže mi získat peníze zpět Ombudsman Blesku?“ ptá se na závěr Bezděk. „Pokud se to podaří, moc rád přispěji částkou 1000 korun na nemocné děti s astmatem, jelikož sám jsem chronický těžký astmatik,“ doplnil ještě.

Co je to za internetový obchod?

E-shop www.clever-elektro.cz provozuje firma Clever-elektro.cz, která má sídlo na pražské adrese Africká 30. Její IČO je 03482928. A právě pod tímto číslem se podle rejstříku firem skrývá podnikatel Martin Spišák. Což potvrzuje i jediný dokument, který pan Bezděk má – potvrzení objednávky, kde se nachází pokyny k platbě, a podepsaný je pod tím vším M. Spišák. Podle registru ekonomických subjektů má adresu na jiné pražské adrese – a to konkrétně Jugoslávská 180/15.

Musí odstoupit od smlouvy

Podle Ombudsmana Blesku Mgr. Lukáše Zeleného by nejprve měl pan Bezděk odstoupit od smlouvy uzavřené přes internet podle § 1829 občanského zákoníku. „Prodejce má pak čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení veškerých peněžních prostředků, včetně nákladů na dodání, které od pana Bezděka přijal. Peníze musí vrátit stejným způsobem, jakým bylo placeno,“ radí Lukáš Zelený s tím, že v tomto případě je vhodné zvolit pro odstoupení písemnou formu, aby měl pan Bezděk v ruce důkaz. Jelikož byly peníze zaslány bankovním převodem (viz box Lepší je platit kartou), pokud je prodejce nevrátí, nezbude panu Bezděkovi nic jiného než žádat vydání bezdůvodného obohacení soudní cestou. „Případně může zkusit využít mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Jelikož je zde značné podezření, že se jedná o podvodný e- -shop, nelze předpokládat, že by dosáhl vrácení peněz mimosoudním řešením,“ doplňuje Zelený.

Soudní cesta

Pokud se pan Bezděk rozhodne jít soudní cestou, měl by prodejci zaslat takzvanou předžalobní výzvu. „Její zaslání nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení,“ objasňuje Ombudsman Blesku.

Lepší je platit kartou

Pokud by pan Bezděk zaplatil on-line kartou, mohl by tak využít takzvaný chargeback (v případě bankovního převodu jej využít nelze). Jde v podstatě o reklamaci karetní transakce – spotřebitel osloví svou banku, doloží jí, že došlo k neoprávněné transakci nebo že mu někdo zadržuje peníze neoprávněně (například právě když došlo k odstoupení od smlouvy uzavřené přes internet a prodejce nevrátil peníze), načež banka spotřebitele vyřeší vrácení peněz s bankou nepoctivého obchodníka. Sice se nejedná o zákonnou povinnost bank, avšak většinou banka chargeback provede na základě pravidel karetní asociace.

Bezpečný e-shop?

Ombudsman Blesku podotýká, že univerzální rada, jak vybrat bezpečný e-shop, neexistuje, ale jsou zásady, které se vyplatí vždy dodržet. „Mezi hlavní doporučení patří nehledět pouze na cenu inzerovaného zboží, u neověřeného e-shopu neplatit zboží předem, ověřit si informace o e-shopu z více zdrojů a věnovat pozornost obchodním podmínkám. Důvěru v anonymním prostředí internetu dodávají e-shopům uživatelské recenze,“ popisuje Zelený. „Je však třeba k nim přistupovat kriticky. Nikdo nám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník nenapsal sám nebo si nenajal agenturu, která se mu o to postará,“ uzavřel.

Může podat trestní oznámení?

Lukáš Zelený se také vyjádřil k případnému trestnímu oznámení. V případě, kdy lze podle něj usuzovat, že nedodávání zaplaceného zboží není u daného e-shopu výjimečné, což naznačují i zkušenosti dalších spotřebitelů popsané na webových stránkách s recenzemi, lze zvážit i podání trestního oznámení. „K případné trestní odpovědnosti pro trestný čin podvodu, popřípadě pro trestný čin poškozování spotřebitele se vyžaduje způsobení škody nikoli nepatrné (tedy alespoň 10 000 korun). Je-li však více poškozených, způsobená škoda se sčítá,“ říká Lukáš Zelený.

Trestní oznámení může být podáno na všech služebnách Policie ČR či na státním zastupitelství, a to písemně nebo ústně do protokolu. V rámci trestního oznámení je vhodné požádat o informaci, jak bylo s oznámením naloženo. V této fázi je také namístě vznést požadavek na náhradu škody vůči pachateli.

Clever elektro mlčí…

Prostor na vyjádření Clever elektro nevyužil. Na zaslané e-maily nikdo nezareagoval, proto Blesk vyrazil na obě adresy. Firma je vedena na pražské adrese Africká 30, což je panelový dům, kde na schránce ani na zvoncích nikde není označení Clever elektro, ani jméno pana Spišáka. Stejně to dopadlo na druhé adrese – zde nebylo opět nic. Spojit se s tímto e-shopem je nejspíš nemožné…

Přišel o ženu a syna

Bedřich Bezděk žije v baťovském domku, který v roce 1997 postihla velká povodeň. Voda stála tři týdny až po okna. Pro část otrokovické čtvrti Baťov to byla opravdu apokalypsa. Opravy ale rodina zvládla a těšila se ze společného života. „Před 14 lety mi ale naprosto nečekaně zemřela manželka (†46). Bydlím se synem. Druhý (†30) bohužel už není taky mezi námi. Pro mě je to velice bolestné,“ říká smutně.

Z koželužen do invalidního důchodu

Po těžké práci v koželužnách přišly problémy s plícemi. „Mám těžké astma. Jsem v plném invalidním důchodu a k tomu se přidala ještě cukrovka. Nemohu prakticky nic dělat. Velice se zadýchávám. Jsem moc rád, že si aspoň mohu přivydělat. Dělám v jedné firmě vrátného. Člověk tam přijde na jiné myšlenky, než když stále jen sedí doma,“ pokračoval. I díky penězům navíc si řekl, že si udělá radost a pořídí si PlayStation pro zábavu. „Rád si zahraju sportovní hry,“ vysvětlil. Zatím se toho nedočkal…

VIDEO: „Montážníci mi zpackali okna,“ nadává paní Dvořáková. Firma to odmítá

Video
délka: 02:07.96
Video se připravuje ...

„Montážníci mi zpackali okna,“ nadává paní Dvořáková. Firma to odmítá Blesk TV

Fotogalerie
6 fotografií