„Auto jsem si pořídil 31. března 2003 od společnosti Moneta auto. Vše zprostředkovával pan Lašák v Rýmařově. Při zkušební jízdě jsem nenarazil na žádnou závadu,“ vzpomíná Jan Jančo. Vůz tedy koupil a financoval prostřednictvím leasingové smlouvy. Jenže už při první jízdě, kdy vezl do práce 4 kolegy, zjistil, že auto do kopce nejede a špatně řadí. „Společně jsme jej prohlédli a narazili na další závady. Auto špatně táhlo a kapal olej. Pak jsem zjistil, že vůz má navíc propadlou technickou kontrolu,“ tvrdí Jančo s tím, že se rozhodl co nejrychleji automobil vrátit. To učinil hned druhý den po práci.

„Dal jsem panu Lašákovi všechny papíry a klíče s tím, že odstupuju od smlouvy,“ popisuje situaci před 18 lety Jančo. I když tehdy podle svých slov od smlouvy odstoupil, prodejce mu odmítl vrátit 10 tisíc, které složil jako akontaci při koupi. Proto se rozhodl pan Jan vydat na policii. „Ta zahájila vyšetřování, mezitím mi někdo vhodil do schránky klíč od auta i se smlouvou s tím, že si mám pro auto dojít na STK. Papíry i klíč jsem dal policistům a autem už jsem nikdy nejezdil a ani jsem ho neviděl,“ pokračuje zedník na penzi. Tehdy si myslel, že to pro něj skončilo. „Uběhlo tolik let a najednou mi domů chodí dopisy od exekutora a od vymahačů,“ ukazuje dokumenty Jančo.

Nemá ani jeden papír

Sám přiznává, že udělal chybu a dokumenty kolem automobilu včetně těch od policie při generálním úklidu vyhodil. Netušil, že je někdy bude potřebovat. „Na policii mi řekli, že vše taky už dávno skartovali. Jsem starobní důchodce, nemám peníze, ale raději jsem začal splácet ten údajný dluh za auto, v němž jsem se projel jen dvakrát. Je to nehorázná drzost a já jsem zoufalý, mám nějakou šanci se bránit? Nebo to prostě tak v naší zemi chodí?“ ptá se Ombudsmana Blesku.

Důležité dokumenty si musíte schovávat!

Ombudsman Lukáš Zelený se na příběh s dobrým koncem podíval z jiného úhlu (viz box vpravo). „Úvodem je třeba poznamenat, že kupní i leasingová smlouva byly uzavřeny za staré právní úpravy, a tak by se přinejmenším část právního vztahu posuzovala podle již zrušených zákonů. Pokud se ale podíváme na stávající právní úpravu, tak se veškerá majetková práva až na několik výjimek promlčují po třech letech.“ Podle Zeleného si mohou smluvní strany délku promlčecí lhůty upravit i jinak. Zde však existuje hranice deseti let po splatnosti.

Pokud po spotřebiteli někdo začne vymáhat již promlčené právo, stačí písemně vznést námitku promlčení. Ovšem je více než vhodné si uschovávat veškerou potřebnou dokumentaci (třeba potvrzení o odstoupení od smlouvy a vrácení vozu), a to právě pro situace, pokud by bylo nutné tuto skutečnost později prokazovat u soudu,“ radí dále Lukáš Zelený. Pan Jančo měl ale veliké štěstí, jak se společnost Moneta auto zachovala. Před prodejem pohledávky třetí osobě bylo totiž nejspíš právo stvrzeno soudem, což by situaci značně komplikovalo. „Zpravidla pak dojde k promlčení až po uplynutí deseti let od uznání či od data, které soud určil pro plnění. Bylo by tak možné, že kvůli uznání pohledávky soudem k promlčení nedošlo, a pokud by společnost vymáhání neukončila, měl by pan Jančo jen velmi omezené možnosti obrany,“ doplnil Zelený.

Moneta auto: Exekuci jsme ihned ukončili!

Blesk oslovil jak zmíněného zprostředkovatele prodeje pana Lašáka z Rýmařova, tak i společnost Moneta auto. Zatímco pan Lašák na zaslaný mail nereagoval, Moneta auto se případu ihned začala věnovat. „Jedná se o relativně starý případ (březen 2003), kdy si pan Jančo koupil ojetý vůz, na který složil částečnou akontaci, zbytek pak financoval prostřednictvím leasingové smlouvy s naší bankou. Ačkoliv pan Jančo tvrdí, že toto auto hned druhý den po koupi pro nespokojenost vrátil – a zřejmě se tak skutečně stalo - neexistuje bohužel o tomto jeho kroku žádný relevantní důkaz v podobě odstoupení od smlouvy,“ hodnotí mluvčí společnosti Moneta auto Zuzana Filipová. S tím, že vzhledem k absenci tohoto důkazu a také k tomu, že nedošlo k úhradě ani jedné splátky, postupovala banka tak, jak činí standardně, a tuto pohledávku prodala v roce 2019 třetí straně.

„To, že pohledávka banky skutečně existuje a je oprávněná, potvrdil i soud. Z naší strany tedy nedošlo k žádnému pochybení. I s ohledem na současnou post-pandemickou situaci jsme se však nyní rozhodli od třetí strany pohledávku odkoupit zpět a tuto společnost jsme požádali o zastavení exekučního řízení. Klienta jsme již informovali, je s řešením celé situace spokojen,“ překvapila Filipová. Pro společnost Moneta auto je tedy případ ukončený a žádné peníze po panu Jančovi nikdo již nechce.

VIDEO: „Montážníci mi zpackali okna,“ nadává paní Dvořáková. Firma to odmítá

Video
délka: 02:07.96
Video se připravuje ...

„Montážníci mi zpackali okna,“ nadává paní Dvořáková. Firma to odmítá Blesk TV

Fotogalerie
4 fotografie