Příběh, který Blesk minulý týden zveřejnil, nabral rychlý spád – ještě ten den se ozvala firma Beck International s dobrou zprávou – celý přeplatek seniorce vrátí!

Jak to bylo?

Po smrti manžela (4. července 2019 – pozn. red.) zjistila paní Ivana, že z jejich společného účtu odchází každý měsíc 799 Kč firmě Beck International. Když pátrala dál, zhrozila se – jednalo se o splácení dvou dek zakoupených v roce 2006. „Nepamatuji si již, kolik deky stály. Už je t o skoro 14 let. Ani doklady žádné nemáme. Jen pravidelně strhávané platby z našeho účtu. Zrušila jsem to hned, jak jsem mohla a kdy byl uvolněný účet od notářky, tedy 11. listopadu 2019,“ přiznala Blesku.

18. listopadu zároveň došel do společnosti Beck International dopis, ve kterém je vyzvala k navrácení přeplatku. Skoro půl roku se snažila paní Ivana dostat zpět peníze, které s manželem firmě naposílali. Bezúspěšně…

Tak to je ona! Jedna z dvou dek, které si manželé  Jeřábkovi pořídili v roce 2006  na předváděčce firmy Beck.
Tak to je ona! Jedna z dvou dek, které si manželé Jeřábkovi pořídili v roce 2006 na předváděčce firmy Beck.
Autor: David Malík

Děkuji Blesku!

Jakmile vyšel článek v Blesku, ještě ten den měla paní Ivana v e-mailu zprávu od jednatelky společnosti Beck International. „Přeplatek smlouvy ve výši 119 850 Kč odešleme na Váš bankovní účet do konce tohoto týdne. S pozdravem Hana Humlová,“ je v e-mailu uvedeno. „Ještě jednou moc děkuji Blesku za účinnou pomoc. Jsem ráda, že jsem se rozhodla napsat Ombudsmanovi Blesku. Případ byl už rozjetý a takhle rychle se najednou vyřešil,“ říká seniorka a vzkazuje čtenářům: „Třeba můj příběh pomůže někomu jinému. Hlavně v tom, aby si lidé kontrolovali svoje účty a výpisy z nich.“

Vyplatí se neodkládat řešení problémů!

To, jak se příběh vyvíjí, okomentoval i Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený, který se paní Jeřábkové snažil svými radami pomoci již minulé pondělí. „Jsem rád, že se společnost Beck International postavila k problému čelem a vrátí paní Jeřábkové celou omylem uhrazenou částku, tedy téměř 120 tisíc korun. I na tomto případu se ukazuje, že se vyplatí neodkládat řešení problému, vyhledat pomoc a s druhou stranou komunikovat. Ombudsmani Blesku jsou tu pro vás,“ vzkazuje.

Mgr. Lukáš Zelený
Mgr. Lukáš Zelený
Autor: archiv

Paní Ivana může chtít i úroky

Jak je to s úroky? Má na ně paní Jeřábková nárok, když firma Beck International roky zadržovala peníze od ní a jejího manžela? „Nárok na úroky z prodlení vzniká paní Ivaně až pár dní ode dne, kdy vyzvala společnost k vrácení fi nančního plnění, což bylo 15. listopadu 2019,“ vysvětluje Ombudsman Blesku Jakub Keresteši.

Firma argumentovala i nedořešenými věcmi v rámci dědictví po manželovi paní Jeřábkové. Pokud si ale nebyla společnost jistá, kdo je dědicem, měla podle Kerestešiho zaslat alespoň polovinu odpovídající podílu z vypořádání společného jmění manželů.

„I přes vzniklou situaci lze tedy následné jednání společnosti Beck hodnotit vcelku pozitivně, když se rozhodla vrátit celý přeplatek. Tím ovšem nechci v žádném případě omlouvat předchozí jednání spočívající v neinformování spotřebitele a přijímání částek, na které nárok neměla,“ říká dále Ombudsman Blesku.

Občanský zákoník vyjma úroků z prodlení dává možnost požadovat užitky, o které byla paní Ivana ochuzena. „Dle mého názoru by se takový užitek mohl rovnat úroku na spořicím účtu. Jak úrok z prodlení, tak užitky by však zřejmě nedosáhly výše, která je již promlčena, proto považuji vrácení celé částky ve výši 119 850 Kč za spravedlivé narovnání vzájemných vztahů,“ míní Jakub Keresteši.

Hlídejte si trvalé platby!

A má na závěr radu pro všechny čtenáře Blesku: „Vzhledem ke skutečnosti, že se v předmětném případu nejednalo o inkaso, ale o trvalý příkaz, lze drobnou dávku pochybení spatřovat i na straně spotřebitele. Do budoucna nelze než doporučit spotřebitelům, kteří k úhradě splátek používají trvalý příkaz, aby si důsledně spočítali počet splátek k úhradě a příkaz časově omezili, což banky umožňují i v internetovém bankovnictví.“

Mgr. Jakub Keresteši
Mgr. Jakub Keresteši
Autor: archiv

Posila týmu Ombudsman Blesku

Advokát Jakub Keresteši se specializuje na pomoc spotřebitelů ve věci reklamace dovolené a souvisejících služeb se zájezdy (reklamace zájezdů, zpožděné a zrušené lety) na www. zkazenadovolena.cz. Čtenářům Blesku ale rád pomůže i s reklamací vozidel a v neposlední řadě s pracovním právem (nevyplacené mzdy, neproplacené přesčasy i pracovní úrazy). 

Fotogalerie
6 fotografií