Nejčastější případ českého turisty je zpoždění a dlouhé čekání na letišti při zájezdech do Středomoří a severní Afriky.

Pokud je let zpožděn nejméně o tři hodiny musí letecká společnost vždy: zdarma nabídnout stravu a občerstvení zdarma nabídnout dva telefonní hovory nebo podání dvou zpráv.

Jestliže zpoždění trvá více než 5 hodin, má cestující navíc právo: neletět – společnost musí proplatit cenu letenky (do sedmi dní).

V případě, že je zpoždění o den, musí letecká společnost zdarma zajistit: ubytování zdarma v hotelu bezplatnou přepravu mezi letištěm a místem ubytování.

V případě zrušení letu mají cestující stejné podmínky a práva jako při zpoždění, navíc také právo na přesměrování letu (let jinou trasou či s jinou leteckou společností) za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti.

Navíc cestující obdrží náhradu ve výši 250 eur u letů do 1500 kilometrů, 400 eur u letů v EU od 1500 do 3500 kilometrů, a 600 eur u všech ostatních letů.