Jak jsme zjistili, šlo zřejmě o závadu na levé přední poloose. Je paradoxní, že letouny, které jsou konstrukčně staré 85 let, cestu vydržely a čtyři roky starý Vokswagen Tranporter nikoliv.

Z tohoto důvodu bylo rozhodnuto vyslat na cestu domů pouze letoun Avia BH 1 pilotovanou Martinem Sezemským a doprovodný letoun Cessna 150 s Martinem Feiferem a Honzou Černým. Letouny odletěly v 11:45, posádka doprovodného nissanu vyrazila po obědě s asi půlhodinovým zpožděním za letadly.

Avia BH 1 přistála v Tachově po 20:30. Povedl se výjimečný výkon: Přelet z Belgie do Česka 85 let starým strojem v rekordním čase 8 hodin a 50 minut. Čas se paradoxně zlepšil proto, že BH 1 nemusela čekat na ochlazení motoru BH 5 před každým startem.

Druhé letadlo, Avia BH 5, bude do září vystavena v Bruselském muzeu. Poté bude letoun rozebrán, naložen do nákladního letounu C - 130 Hercules Belgického královského letectva, a následně dopraven na letecký den CIAF do Brna.

Více o letu historických letadel do Bruselu čtěte zde.