Ta hlavní otázka zní: Kdy je nákup nejvýhodnější? „Nejvíce míst se vyprodá přibližně týden před odletem,“ prozrazuje Juraj Vitko z CK TIP travel. Jeho slova potvrzuje i Demetrios Lambrou z CK VTT: „Největší zájem pozorujeme měsíc až týden před termínem zájezdu.“

 

Sedm je hranice

 

Právě sedm dnů je psychologická hranice, za kterou už chce jít málokdo. Cestovky to vědí, a tak se snaží všechno do této doby vyprodat. První rada tedy zní: Chcete-li jet v konkrétním termínu na vybrané místo (a případně do vyhlédnutého hotelu), neodkládejte nákup na skutečně poslední minuty. 

 

Současně ale platí: Občas se dají právě pár dnů před odletem koupit – ve srovnání s původní cenou za hubičku – dovolené i ve velmi dobrých hotelech na vyhlášených místech.

 

„Až na úplné výjimky se ale luxusnější komplexy nebo čtyř až pětihvězdičkové hotely do nabídky last minute vůbec nedostanou,“ upozorňuje Lambrou.

Lepší je ztráta

Co jsou ty výjimky? Cestovní kanceláře mají s některými hotely, jež nabízejí ve svých katalozích, uzavřené takzvané garanční smlouvy, podle kterých musí v každém termínu obsadit přesně daný počet pokojů. Jinými slovy: Zaplatí za ně, i když zůstanou prázdné. A tak je pro cestovky výhodnější prodat je nakonec se ztrátou – tedy pro zákazníka za super cenu než vůbec. Faktem ale je, že na poslední chvíli zkrátka pořídíte to, co nikdo jiný nechtěl. 

 

Stejné není stejné

 

Pokud si koupíte last minute, máte samozřejmě nárok na stejné služby jako ten, kdo si ho objednal před půl rokem. Musíte ale počítat s tím, že v hotelu můžete dostat hůře umístěný pokoj – s méně atraktivním výhledem nebo se sníženým podhledem, kdy je terén nad úrovní podlahy. 

 

Rada číslo 2: Také na poslední chvíli si můžete u některých hotelů přikoupit výhled na moře nebo vyšší standard pokoje.

 

Vybírejte rychle

 

Výhodou »lástů« je cena, která je ale vykoupena stresem, kdy se musíte rozhodnout velmi rychle. Cestovky rok co rok řeší stížnosti desítek last minute klientů. Jejich slova obvykle začínají: „My jsme předpokládali, že...“

 

Rada číslo 3 proto zní: Nejdříve si v katalogu pečlivě pročtěte, co si vlastně kupujete. Nabídek je spousta, tak proč byste si zrovna vy měli vybrat ten nejhorší bonbon? Většina zájezdů se vyprodá týden před odjezdem. Čekat déle se vyplatí jen někdy.