Jenže co dělat, když má letadlo zpoždění? Kdy máte nárok na kompenzaci? A co si počít, když vaše zavazadlo nedorazilo do místa určení, nebo je poškozené? A víte, jak postupovat při ztrátě letenky?

Cestujeme autem

ŠKODY NA AUTOMOBILU

Co dělat, když máte na autě už dost sjeté gumy, popř. je auto mírně havarované:

● Může se stát, že vás už na hranicích nějaký bdělý policista nevpustí do země. Policisté nelibě nesou také ostré hrany na karoserii. Proto si před cestou dejte auto do pořádku Co dělat, když policisté na hranicích cizího státu nevěří, že jedete půjčeným autem:

● Mějte připravené potvrzení od majitele vozidla (i v cizí řeči!). Potvrzení musí být úředně ověřeno (například od notáře, nebo z Czech Pointu)

Co dělat, když vás v zahraničí zastaví policisté a chtějí na vás zelenou kartu:

● Zelenou kartu je nutné mít v každém případě (stejně jako v ČR, neboť je dokladem o zaplacení povinného ručení)

● Pokud u sebe zelenou kartu nemáte, zaplatíte pokutu a v jízdě budete moci pokračovat, až si zakoupíte krátkodobé místní pojištění (většinou velmi drahé)

Co dělat, když vaše auto v zahraničí vypoví službu:

● Pokud máte uzavřenou havarijní pojistku spojenou s asistenční službou nebo koupenou asistenční kartu, je to bez problémů. Telefonicky zkontaktujete službu a podle podmínek smlouvy vaše vozidlo odtáhnou buď úplně zdarma nebo za sjednanou cenu do nejbližšího servisu nebo v případě vážnější poruchy i do ČR

● Roční asistenční karta ÚAMK platná v zahraničí stojí 1890 Kč a tříměsíční 870 Kč. Obdobné karty vydává i ABA. Pokud takovou kartu máte, máte hrazeny např. náklady na příjezd a práci mechanika tzv. žlutých andělů a odtah auta do hodnoty 200 eur. Zaplatíte tak po slevě 19 korun za kilometr odtahu

● Nemáte-li kartu, zaplatíte 25 Kč za kilometr. Odtahové ceny v zahraničí jsou zhruba dvakrát vyšší než u nás

● Pokud se porouchá auto v zahraničí, nespoléhejte na povinné ručení, většinou takové náklady nekryje!

Co dělat, když se vaše auto stane při cestě do zahraničí v důsledku poruchy nebo havárie nepojízdným:

● I když žádnou asistenci sjednanou nemáte, volejte např. na ÚAMK +420 261 104 123, či ABA (+420 261 000 124)

V některých zemích prý neuznávají český řidičák?

● Podobné starosti jsou na místě jen při cestě do Albánie, případně do zemí bývalého SSSR a Turecka.

PŘI NEHODĚ V ZAHRANIČÍ

Co dělat?

● V každém případě vždy zavolejte policii. Jde totiž hlavně o to, zda jste schopen se s druhým (místním) účastníkem nehody dohodnout na vypsání tzv. nehodového formuláře

● Vyžadujte po policii protokol o nehodě

● Vyžádejte si kontakty na účastníky nehody a nabourané vozidlo ze všech stran vyfotografujte ● Policie většinou řidiči vyhoví. Pokud by dělali problémy, zapište si alespoň služební číslo policisty, který nehodu řešil. Je také dobré zajistit si svědky nehody

Když jste viníkem:

● Většinou vás čeká přestupkový soud. Nepodepisujte žádný dokument, kterému v cizí řeči nerozumíte

● Pokud využijete služeb tlumočníka, počítejte s tím, že ho zaplatíte

Když vám v zahraničí vykradou auto:

● Nahlaste to ihned policii a vaší pojišťovně. Totéž v případě krádeže auta

Přestupky a pokuty v zahraničí

Jak vysoké jsou v zahraničí pokuty?

● V každém případě mnohem vyšší než u nás. Padesátitisícová pokuta není při překročení rychlosti o více než 30 km/hod žádnou výjimkou!

● Přesné sumy za přesně definované přestupky může každý najít na webových stránkách www. uamk.cz V oddíle Turistické informace jsou přesné informace podle jednotlivých zemí

Co dělat, když se dopustíte přestupku a nemáte na pokutu:

● V tom případě se vám může stát, že vám policisté auto zadrží. Pomohou vám na konzulárním oddělení českého velvyslanectví (poradí, ovšem v žádném případě za vás pokutu nezaplatí!)

● Druhou možností je vyzvednout si z bankomatu peníze, popř. si nechat peníze poslat z ČR a pokutu uhradit

● Nejlevnější variantou je samozřejmě dodržovat předpisy a vyhnout se tak placení pokut!

Cestujeme letadlem

ZPOŽDĚNÍ LETU

Na co máte nárok:

( Do dvou hodin zpoždění na nic v žádném letu)

1. Pokud je let opožděn o

- více než dvě hodiny při letu do vzdálenosti 1500 km,

– více než tři hodiny při letu do vzdálenosti 3500 km

– o čtyři hodiny a více na ostatní lety:

● Na stravu a občerstvení zdarma (v přiměřeném rozsahu – při takovém zpoždění se jedná většinou o sendvič a jeden nealko nápoj)

● Na dva telefonní hovory (nebo podání dvou zpráv telexem, faxem nebo e-mailem)

2. O více než pět hodin:

● Máte nárok odmítnout přepravu a vyžadovat náhradu plné výše ceny letenky

3. O více než jeden den

● Letecká společnost vám musí zajistit odpovídající ubytování a uhradit cestu z letiště do hotelu a zpět.

ZRUŠENÍ LETU

Letecká společnost musí uhradit plnou výši ceny za letenku a navíc má cestující nárok na odškodné ve výši:

● 250 eur u letů do 1500 km

● 400 eur u letů v rámci EU do 1500 km a u ostatních letů do vzdálenosti 3500 km

● 600 eur u všech ostatních letů

VÝMĚNA ZRUŠENÉHO LETU ZA JINÝ

Letecká společnost vám může nabídnout let s jinou společností či jinou letovou trasu. Pokud s tím budete souhlasit, nemáte nárok na vrácení ceny letenky, ale pouze na odškodné. Odškodné se snižuje až o polovinu, pokud se letecké společnosti podaří dopravit vás do původně plánované destinace bez zpoždění:

● více než 2 hodiny při letech do 1500 km

● více než 3 hodiny při letech v EU nad 1500 km a ostatních letů ve vzdálenosti od 1500 do 3500 km

● více než 4 hodiny u všech ostatních letů

Tato nařízení platí pro všechny letenky zakoupené u jakékoliv letecké společnosti působící v EU a to i na letenky nízkonákladových leteckých společností.

ZPOŽDĚNÉ ZAVAZADLO

Může se stát, že vaše zavazadlo se omylem ocitne v jiném letadle a do místa vaší dovolené dorazí tedy se zpožděním.

Co dělat?

● Pokud vám zavazadlo nepřijede v cílovém letišti na pásu, neprodleně to ohlaste u přepážky s nápisem: LOST BAGGAGE (Ztracená zavazadla). Tam s vámi sepíšou na základě letenky protokol o zpoždění zavazadla (Property Irregularity Report – PIR) a informují vás o možné náhradě. Na co máte nárok:

● Žádné obecně platné pravidlo pro výši odškodnění neexistuje.

● Můžete požádat leteckou společnost o proplacení tzv. první výpomoci (oneoff help) na nákup nezbytných věcí denní potřeby. Poskytuje se většinou ve výši cca 60 eur

● V případě, že neobdržíte zavazadlo po delší dobu, můžete si nakoupit nezbytně nutné potřeby nad rámec 60 eur, jejichž nákup musíte doložit účty. Účty vám proplatí kancelář příslušné letecké společnosti.

ZTRACENÉ ZAVAZADLO

Za ztracené je považováno takové zavazadlo, které nebylo nalezeno do čtyř týdnů od přistání.

Co dělat?

Na reklamační oddělení letecké společnosti je třeba předložit tyto dokumenty:

● PIR (vyplnili jste již ve chvíli, kdy vám nepřijelo zavazadlo na pásu)

● Originál letenky a zavazadlového lístku

● Seznam ztracených věcí s cenou a datem pořízení, účtenky

Na co máte nárok:

● Maximální možná výše odškodnění za ztracené zavazadlo je (podle tzv. Montrealské dohody) cca 1042 eur (cca 27 000 Kč)

● V praxi je složité dokázat, jaký byl skutečný obsah zavazadel Předměty za které dopravce neodpovídá:

● Křehké (sklo, parfémy, brýle, láhve s alkoholem apod.)

● Cenné (mobily, notebooky, šperky, fotoaparáty, videokamery apod.)

● Slunečníky (jsou přepravovány na tzv. 'limited repase' čili na vlastní odpovědnost a za jejich ztrátu není poskytována kompenzace)

VYKRADENÉ ZAVAZADLO

Při příletu na dovolenou můžete zjistit, že ve vašem zavazadle chybí věci, že bylo vykradeno.

Co dělat?

● Nejpozději do 7 dnů, škodu písemně nahlaste letecké společnosti a sepište protokol tzv. PIR (Property Irregularity Report).

● Na adresu reklamačního oddělení pošlete: protokol PIR, originál letenky a zavazadl. lístku, seznam ztracených věcí s cenou a datem pořízení, účtenky.

Na co máte nárok:

● Vyplacení náhrady za ztracené věci (podle ceny a stáří předmětu).

● Dopravce neodpovídá za cenné věci, jako jsou mobily, notebooky, či šperky.

*Reklamační řízení trvá většinou několik měsíců

POŠKOZENÉ ZAVAZADLO

Po příletu do cíle své cesty zjistíte, že bylo vaše zavazadlo poškozeno.

Co dělat?

● Ihned vyplňte, ještě v prostoru bezcelní zóny, formulář o poškození zavazadla (kancelář se většinou nachází u pásů, kde si kufry vyzvedáváte) – Property Irregularity Report (PIR)

● Poškození zavazadla je nutné reklamovat ihned, nejpozději však do 7 dnů

● Pro potřeby následné likvidace pojistné události je třeba zaslat na adresu reklamačního oddělení leteckého dopravce, jehož služeb jste využili, tyto dokumenty: originál letenky a zavazadlového lístku.

Na co máte nárok:

● Odškodnění se liší podle jednotlivých případů (jiná je samozřejmě náhrada za poškozený značkový kufr, jiná za 20 let starý batoh)

ZTRÁTA LETENKY

Může se stát, že letenku ztratíte nebo vám ji někdo ukradne.

Co dělat?

● Ihned kontaktovat leteckou společnost, cestujete-li s cestovní kanceláří, kontaktovat ji.

● U linkových letů si (s přirážkou) musíte koupit letenku novou a pak čekat na proplacení, které trvá dva měsíce až jeden rok. U charterových letů by nemělo být vypsání nové letenky po předložení voucheru z CK větším problémem.

Letištní slovníček

Arrivals – Přílety
Baggage – Zavazadla
Baggage Claim – Výdej zavazadel
Boarding - Nástup do letadla
Boarding pass – Palubní vstupenka
Customs – Celnice
Delayed – Zpoždění
Departures – Odlety
Expected time – Očekávaný čas příletu (odletu)
Flight – Let
Flight Connections – Přestup
Flight number – Číslo letu
Gate – Vstup do letadla
Check in – Odbavovací přepážka
Last Call – Poslední výzva pro nástup do letadla
Lost Baggage – Ztracená zavazadla
Passport Control – Pasová kontrola
Seat – Sedadlo
Security Check – Bezpečnostní kontrola
Terminal – Hala, Terminál
Transfer – Přestup
X- Ray – Rentgenová kontrola