Přinášíme rady odborníků, co dělat, když v zahraničí např. havarujete autem, onemocníte, musíte zaplatit pokutu, nebo vás ubytují v jiném hotelu, než jste si zaplatili.

■ Co dělat, když cestovka, u níž mám zaplacený zájezd, zkrachuje:

Pakliže CK vyhlásí úpadek, má ze zákona příslušná pojišťovna povinnost se o klienty postarat. V případě, že klient ještě na zájezd neodjel, je potřeba se u pojišťovny přihlásit a ta následně klientovi vyplatí v zákonné lhůtě 6 měsíců vynaložené prostředky.

■ Co dělat, když zkrachuje CK a jsem už na dovolené:

V případě, že se klient v okamžiku úpadku nachází právě v zahraničí, musí se pojišťovna ihned o klienta postarat včetně dopravy zpět do ČR. Co se týče dokončení dovolené podle původního plánu, záleží to na tom, zdali byly služby cestovní kanceláří v zahraničí zaplaceny či nikoliv. Pakliže zaplaceny byly, pojišťovna nechá klienta pobyt dokončit. Pokud nikoliv, odveze klienta zpět do ČR.

■ Co dělat, když nejsem spokojen se službami CK - dá se něco dělat na místě nebo až po návratu?

V případě, že poskytnuté služby neodpovídají obsahu platné cestovní smlouvy či katalogu, má klient právo na reklamaci a následnou kompenzaci či odškodnění. Doporučujeme, aby klient reklamoval nedostatky ihned na místě pobytu. V případě náhradního hotelu má CK zákonnou povinnost ubytovat klienta vždy v hotelu stejné či vyšší kategorie. V případě, že však náhradní hotel nesplňuje vybavením parametry původního hotelu, které byly uvedeny v katalogu či cestovní smlouvě, má klient nadále nárok na určitou kompenzaci či odškodnění.

■ Jak postupovat po návratu domů:

V případě, že nedostatky v poskytovaných službách nebyly odstraněny a vykompenzovány ke spokojenosti klienta přímo v místě pobytu v rámci zájezdu, tak klient podává po návratu do ČR reklamaci, nejlépe písemně. Podle českého zákona je potřeba podat reklamaci do 90 dní od skončení zájezdu. Reklamace se podá doporučeným dopisem, adresovaným příslušné cestovní kanceláři. V dopise klient uvede , jaké služby neodpovídaly cestovní smlouvě. Doporučujeme, aby si klient nechal tyto nedostatky potvrdit přímo na místě pobytu od delegáta CK, nafotil je nebo si zajistil svědectví ostatních členů zájezdu a tyto důkazy také přiložil v kopii k reklamačnímu dopisu. Cestovní kancelář má povinnost do 30 dnů na tento popis klientovi odpovědět.

■ Pokud mi CK reklamaci neuzná, mám šanci se bránit?

Kam se mohu odvolat? Pakliže klient není spokojen s odpovědí či navrženým řešením a nedojde k dohodě, bohužel pak nezbývá, než se obrátit na soud.