Pochody za zklidnění dopravy v širším centru Prahy budí silné emoce v obou táborech. Snížení rychlosti na 30 km/h má horlivé zastánce, ale i odpůrce, kteří především v internetových diskuzích nejdou pro vzájemné urážky příliš daleko. Mezitím, co odpůrci snížení rychlostního limitu namítají, že si aktivisté berou řidiče jako rukojmí, druhá strana zas argumentuje tím, že je třicítka standardem v mnoha evropských metropolích a běžnou formou protestu jejich požadavky nikdo nevyslyší.

Spolek Poslední generace již uskutečnil 11 pochodů po magistrále a v dalších místech, která jsou intenzivně zatížena automobilovou dopravou, přičemž další pochody jsou naplánované až do konce června. Do pochodů se stabilně zapojuje zhruba stovka Pražanů různých věkových kategorií, včetně některých komunálních politiků, kteří s myšlenkou souzní. Součástí těchto pochodů se ale časem stali také recesisté, kteří svůj názor vyjadřují na transparentech připevněných ke košťatům. Jejich požadavky jdou ale zcela opačným směrem.

Iniciativa s názvem 120 pro Prahu totiž v reakci na pochody Poslední generace požaduje, aby se rychlost naopak navýšila na 120 km/h. Na transparentech přichyceným ke košťatům a dalšímu vybavení z úklidového kumbálu hrdě nosí nápisy jako „120 v Praze, bude se žít blaze“ nebo „120 v hodině patří každé rodině“. Po vzoru své konkurence se také označují jako Rychlá generace a tvrdí, že trpí „pomalostní“ úzkostí.

Myslíme to naprosto vážně

„Nápad vznikl tak, že jsme po práci s kolegy ještě chvílí seděli v kaceláři a povídali si. Jeden z nás nahodil téma protestů, a že bychom se mohli trochu pobavit a hlavně ukázat i trochu protinázor. No a pak už stačilo zapnout tiskárnu, sebrat z kumbálu košťata a šlo se na věc,“ řekl Blesku Matěj Kotulán, jeden ze zakladatelů iniciativy 120 pro Prahu. Na dotaz, zda je 120 km/h v centru Prahy recesí, odpovídá jednoznačně: „Myslíme to naprosto vážně, jezdit 120 je základní lidské právo. Doba se zrychluje, automobilová doprava musí jít s dobou!

Za zvýšení rychlosti už také lobbují u starostů, první úspěch zaznamenali u starosty Pavla Novotného (ODS) v Řeporyjích a údajně je čeká i schůzka na magistrátu: „Například v Řeporyjích už starosta Pavel Novotný zařídil pilotní omezení 120km/h ve Smíchovské ulici a chystáme se na kávičku na magistrát probrat, jak to s tou magistrálou vyvedeme,“ řekl Blesku Josef Meigl, který je také jedním ze zakládajících členů. Reakce veřejnosti jsou podle něj vesměs pozitivní a z těch negativních si nic nedělají. „Reakce od lidí jsou různé, ale většina nás podporuje. Navíc se člověk o sobě dozví spoustu zajímavých věcí od komentujících. Například že nemůžeme mít řidičák nebo že bychom už měli jít spát, protože nestihneme večerníček,“ říká Josef Meigl.

Samotní zástupci Poslední generace již mají jedno jednání na magistrátu za sebou. Ke kulatému stolu zasedli společně s primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS) a jeho náměstkem pro oblast dopravy Zdeňkem Hřibem (Piráti), oba pánové se po jednání vyjádřili v tom smyslu, že zklidnění dopravy v centru Prahy je nezbytné, nicméně s plošným omezením nesouhlasí. Primátor Svoboda také dodal, že podmínkou pro uskutečnění dalšího jednání je ukončení protestů, které nazval nátlakovými akcemi. Což se ale nestalo.

Skupinka vyzbrojená košťaty a lopatkami se tak nejspíše stane folklórem těchto pochodů a bude aktivistům z Poslední generace vytrvale oponovat. Navzdory početní převaze účastníků průvodu nad členy 120 pro Prahu v ulicích hrají v prostředí sociálních sítí čísla spíše ve prospěch Rychlé generace. Minimálně na Twitteru, kde jsou oba spolky nejaktivnější, mají recesisté více než trojnásobek sledujících.

Fotogalerie
9 fotografií