Už více než 10 pochodů po magistrále během dvou měsíců uspořádala skupina aktivistů nazvaná Poslední generace. Jejím dlouhodobým cílem je boj za lepší klima, v rámci kterého se snaží právě zmiňovanými pochody přimět pražské politiky, aby zavedli plošnou „třicítku“ v celém hlavním městě. Zatímco při prvních pochodech by se dali všichni protestující spočítat na prstech jedné ruky, během týdnů jejich počet přibýval a připojili se i někteří politici, jako například zastupitel Prahy 3 Matěj Michal Žaloudek (Zelení).

Primátor Bohuslav Svoboda proto Poslední generaci pozval 20. dubna ke společnému jednacímu stolu, kde je vyzval k ukončení blokád a také k tomu, aby nastínili své požadavky a to, jak by nadále chtěli postupovat. Poslední generace tedy primátorovi o týden později sepsala dopis se svými podmínkami.

Třicítka bude

„Požadujeme rychlý přechod k udržitelné mobilitě v souladu s klimatickým závazkem Prahy a cíli Pařížské dohody. Nespokojíme se s postupnými kroky, pokud nepovedou k cíli dostatečně rychle. Jako první symbolický krok navrhujeme snížení základní rychlosti v širším centru z 50 na 30 km/h, což se osvědčilo v několika evropských městech jako Paříž, Brusel, Helsinky, Stockholm, Göteborg nebo Bilbao. Toto řešení je poměrně jednoduché a málo nákladné a lze jej provést v krátkém časovém horizontu. Snížení rychlosti podpoří využívání alternativních způsobů dopravy a pomůže snížit intenzitu automobilové dopravy v centru města,“ stojí v dopise.

Poslední generace v něm nadále uvádí, že rozumí potřebě diskuze, ale že ve svých protestech neustane. „Cílem našich demonstrací je diskuzi otevírat, což se podle ohlasů médií i veřejnosti daří. V pořádání demonstrací však považujeme za nutné pokračovat, dokud nebude veřejnost obeznámena s konkrétním plánem a časovým horizontem zklidňování automobilové dopravy.“

Jednání nemají smysl

Jenže tento přístup primátora spíše dopálil a sdělil, že pokud Poslední generace bude v protestech pokračovat, nevidí v jednáních další smysl. „Nelze zároveň dál pokračovat v blokádách silnic a jednat. Proto jsem dnes zástupcům iniciativy Poslední generace v reakci na jejich dopis s požadavky oznámil, že za těchto okolností považuji další jednání za bezpředmětná. Možná budou teprve tehdy, zanechají-li okamžitě blokád a dalších nátlakových akcí, kterými komplikují dopravu v hlavním městě a berou si většinu jeho obyvatel za rukojmí při prosazování svých požadavků,“ informoval Svoboda na Twitteru a přiložil i dopis, kde stojí více méně to samé.

Primátora podpořila i Praha 8

Proti aktivitám Poslední generace se také ohradila městská část Praha 8. „Komise pro dopravu Rady MČ Praha 8 přijala včera usnesení, ve kterém nesouhlasí s plošným zavedením nejvyšší povolené rychlosti 30 km/h a také žádá Výbor pro dopravu ZHMP, aby záležitost projednal a hledal řešení, jak zamezit omezování dopravy protestními akcemi,“ informoval tiskový mluvčí Martin Šalek.

"Praha 8 je průkopníkem ve snižování rychlosti v místech, kde to dává smysl, tedy například v rezidenčních zónách nebo u škol. V Karlíně jsme zavedli Zónu 30 již v roce 2012 a troufám si říct, že jako jedni z prvních v Praze. Ale určitě nesouhlasíme se snižováním rychlosti plošně, nekoncepčně a na základě nátlakových akcí. Blokování Rohanského nábřeží a jiných hlavních tahů považuji za bezohledné a zbytečné. To jsou právě komunikace, kde má zůstat 50 km/h,“ informoval radní Prahy 8 pro dopravu Tomáš Slabihoudek (Společně pro Prahu 8). Aktivisté sdělili, že v pochodech budou pokračovat minimálně do konce června.

Video
Video se připravuje ...

Ekoaktivisté blokovali magistrálu. (10. března 2023) Aktu.cz

Fotogalerie
9 fotografií