Štvanická lávka nebo nové tramvajové tratě: Na co dalšího se mohou Pražané v novém roce těšit?
-
Pražané se v novém roce dočkají dokončení či zahájení hned několika zásadních projektů. Už brzy se například projdou po Štvanické lávce, svezou se po nových tramvajových tratích nebo vlakem na nové Masarykovo nádraží, naopak ale ubyde jedna z klíčových stanic metra. Co dalšího přinese Praze rok 2023?
- 1.
Štvanická lávka
Jednou z největších staveb, které se letos Pražané dočkají, je Štvanická lávka. Spojí Holešovice a Karlín, přístupná bude také z ostrova Štvanice. Její dokončení je naplánováno na začátek tohoto roku, v současné chvíli lávka z větší části již stojí a k holešovickému břehu ji chybí jen pár metrů. Společně s ní bude také dokončena rekonstrukce Bubenského nábřeží. Lávka a na ní navazující projekty mají za cíl zjednodušit pohyb po městě všem pěším, rodičům s kočárky, anebo také cyklistům. Náklady na výstavbu lávky činí zhruba 300 milionů Kč.
- 2.
Nové tramvajové tratě
Vypadá takto budoucnost zelených tramvajových tratí v Praze? Místo travnatých povrchu by tramvaje mohly jezdit přes polochy vysázené rozchodníky.Autor: David Zima - Dočasně se naopak ale zhorší podmínky cestujících na lince metra A, od poloviny ledna totiž nebude v provozu zastávka Jiřího z Poděbrad, která bude uzavřená na deset měsíců, kvůli plánované výměně eskalátorů, vlaky skrze stanici budou pouze projíždět. Ve stanici také pokračuje stavba bezbariérového přístupu, dělníkům zbývá propojit přestupní chodbu se samotnou stanicí. Kvůli stavbě bude nutné také uzavřít některé úseky chodníků ve Vinohradské a Slavíkově ulici, dočasně se také bude muset přesunout zastávka autobusové linky 101.3.
Rekonstrukce stanice metra Jiřího z Poděbrad
- V letošním roce budou také zahájeny stavební další práce na rekonstrukci Masarykova nádraží, které projde přestavbou v takto velkém rozsahu po téměř sto letech a zásadně ovlivní podobu celého okolí. Výrazně se promění ulice Na Florenci, kde už v současné chvíli rostou dva bloky budov podle návrhu světoznámé architektky britského původu Zahy Hadid. Na letošní rok je naplánována fáze projektu, při které dojde k vybudování platformy nad kolejištěm Masarykova nádraží, díky ní bude pro pěší snadnější přístup mezi Žižkovem, Florencí a Starým městem.4.
Masarykovo Nádraží
- Další dopravní stavbou, která bude v letošním roce zahájena, je výstavba infrastruktury pro trolejbusy které nahradí autobusy na lince 119. Z nádraží Veleslavín pojedou trolejbusy na Letiště Václava Havla asi polovinu cesty napojené trolejemi do sítě a zbytek cesty pak pojedou obří trolejbusy Škoda Solaris 24m na baterie. Jeden trolejbus přepraví až 179 cestujících, je plně klimatizovaný a bezbariérově přístupný. První cestující by se mohli svézt už začátkem roku 2024. Stavba trati vyjde dopravní podnik na 354 milionů.5.
Trolejbusová linka na letiště
- V roce 2023 se také nastěhují první obyvatelé do nových bytů, které postupně vznikají v rámci projektu Smíchov City. Praha se tak definitivně loučí s jedním z největších brownfieldů, který se proměňuje v moderní pokrokovou čtvrť. Nová výstavba se rozkládá na více než 400 tisících metrech čtverečních a v nových bytových a administrativních budovách by podle odhadů po dokončení mohlo bydlet a pracovat více než 12 tisíc lidí. Nově vzniklé ulice ponesou jména významných českých žen jako například více než kilometrová třída Madeleine Albrightové.6.
Smíchov City
Albrightová, Mládková i Vacková: Ulice Smíchov City ponesou jména žen, které bojovaly proti totalitě