Modernizace vizuální identity je v posledních pár letech poměrně častá. Ať už se jedná o soukromé subjekty, města nebo městské části, každý si jistě vybaví více či méně diskutované, či podařené návrhy. Velké vášně vzbudila i nová identita Prahy 3, kterou navrhli designéři z Jakub Vaněk Studia. Tři čárky, které fungují jako nové logo Prahy 3, vzbudilo rozporuplné reakce. Po dvou letech je ale jasné, že porota vybrala dobře a jednotná vizuální identita Prahy 3 dobře funguje ať už na propagačních materiálech nebo třeba v rámci sloganů. Stačí si vzpomenout na kampaň trojky, kde vyzývali občany k testování na covid. Ve sloganu „Vytři si nos“ právě zmiňované čárky nahradily druhou slabiku slova „vytři“.

Po 17 letech je čas na změnu

Ke stejnému kroku se nyní rozhodla Praha 6, která své současné logo zveřejnila jako vůbec první pražská městská část před 17 lety. Navrhl ho tehdy Michal Kopecký. Logo je postaveno na průniku dvou základních geometrických tvarů – čtverce a kruhu. Spojení obou tvarů odkazuje ke konstruktivistické a funkcionalistické architektuře 30. let 20. století, která je na území „šestky“ hojně zastoupená.

Logo ale neodpovídá moderním trendům, navíc není propojené s celkovou vizuální identitou. Na mnoha místech a produktech se nedá využít plně nebo čitelně. Aktuální logo je kvůli tomu používané nahodile, částečně nebo je nahrazované písmy všech druhů a barev. Vizuální identitu městské části v současnosti navíc tvoří jen samotné logo bez dalších vizuálních prvků, které by dohromady tvořily jednotnou značku společně s organizacemi, které k radnici patří.

„Jsem rád, že jsme se s radními jednomyslně shodli na soutěži o novou vizuální identitu, a také že jsme se rozhodli pro soutěž otevřenou, kam se může přihlásit téměř kdokoliv. Sám jsem velmi zvědavý, jaké návrhy se objeví,“ říká starosta městské části Praha 6 Ondřej Kolář (TOP 09) .

Reakce veřejnosti jsou rozporuplné

Někteří obyvatelé Prahy 6 ale starostovo nadšení nesdílí. Většina z nich si myslí, že by peníze investované do nové vizuální identity mohly pomoct jinde. „To nemůžete ty prachy investovat jinam? Zase měníte, co funguje a to zbytečně. A navíc v této době s tím, že se všude musí šetřit, zdražuje se, kde se dá, a vy místo snižování nákladů vymyslíte tohle? Styďte se! Jak se můžete podívat občanům P6 do očí. No ještě že budou ty komunální volby. Rád toto budu připomínat,“ zlobí se na Facebooku městské části Petr S. „Logo nechte tak, jak je. Je to nesmysl ho měnit, když jsou na něj všichni zvyklí. Radši už opravte Šolínovu, chátrá tam 20 let obrovská nemovitost. Taková škoda a Vaše ostuda,“ Přisadila si Helena P. Další připomínali neutěšený stav ulic, nebo neodklizené listí z podzimu.

Městská část si však za svým rozhodnutím stojí. „Díky dlouhodobě odpovědnému hospodaření je městská část finančně zajištěna, má tedy dostatek rezerv pro případné pokrytí mimořádných nákladů a řešení krizových situací, aniž by tím ohrozila svou hospodářskou stabilitu. Výdaje na novou vizuální identitu pak vnímáme jako investici nehmotného charakteru. Pracujeme na tom, aby Praha 6 rozvíjela svůj potenciál v oblasti vztahů s veřejností, komunikovala současným jazykem a měla jasně rozpoznatelnou značku,“ sdělila radnice diskutujícím a připomněla, že „některé oblasti nepatří čistě do agendy městské části. Například údržba silnic a chodníků je agendou Technické správy komunikací hl. m. Prahy".

Cena bude kolem milionu

Soutěž na novou vizuální identitu vyhlásí Praha 6 v průběhu dubna prvním kolem. „Zpřístupněno bude prakticky všem zájemcům z řad grafických studií a grafických designérů. Věříme totiž v kreativitu a šikovnost obyvatel Prahy 6 a chceme jim tak poskytnout příležitost přijít s vlastním návrhem. O výsledku nicméně rozhodnou odborná kritéria – nová vizuální identita musí vystihovat ducha Prahy 6, zároveň však odpovídat potřebám moderní komunikace,“ řekl pro Blesk mluvčí Prahy 6 Jiří Hannich.

Přesnou částku zatím Praha 6 nezná. „V současné prvotní fázi zahájíme spolu s organizací Czechdesign práci na konkrétním zadání soutěže, z čehož vyplynou detailní náklady. Nicméně předpokládáme, že celkový rozpočet se v souvislosti s veřejnou soutěží bude pohybovat kolem milionu korun. Tato částka zahrnuje odbornou záštitu soutěže ze strany Czechdesignu, odměny pro odbornou porotu, skicovné pro účastníky finálního kola, ceny za licenci pro použitá písma či odborné poradenství a zakázku pro grafické studio, které obmění řadu vizuálních materiálů. Do rozpočtu patří i tvorba jednotného vizuálu pro přidružené nebo související organizace, jako je například Šesťák na Vítězném náměstí, a také náklady na úspěšné uvedení nové vizuální identity,“ doplnil Hannich. Vítěz bude znám v červnu letošního roku.

Fotogalerie
4 fotografie