Sociální bistro Střecha vzniklo před čtyřmi lety družstevní bázi. Z původních šesti lidí, kteří stáli u zrodu projektu, zůstali dodnes pouze tři. „Tehdy jsme si to představovali jako Hurvínek válku, ale tvrdá práce nás neodradila a bistro se začalo rozjíždět,“ vzpomíná na začátky Filip Hausknecht. Pořádně dařit se začalo v roce 2019, vše se stabilizovalo a Střecha běžela jak na drátkách. „Pak ale přišla corona a my jsme museli začít zase znova. Skočili jsme do aut a začali naše jídlo rozvážet,“ dodává Hausknecht.

Tři pilíře

Veganské bistro Střecha funguje na 3 základních pilířích. První z nich je sociální podnikání. Střecha nabízí práci lidem bez domova nebo osobám po výkonu trestu. Díky tomu, že tito lidé získají práci, dostanou se z ulice. Střecha jim také pomáhá se sháněním vlastního bydlení a oddlužením. Dalším pilířem je družstevní vlastnictví. Kdokoli ze zaměstnanců má možnost po půl roce práce ve Střeše do družstva vstoupit a na vedení podniku se podílet. Poslední z pilířů je veganství. „Považujeme ho za udržitelný a ekologický způsob stravování. Zároveň chceme ukázat, že veganské jídlo jde dělat chutně i dostupně,“ říká další ze zakladatelů Střechy Arťom Korjagin.

Bistro funguje na Žižkově a za celou dobu své existence zde pomohli 19 lidem v nouzi. Kromě toho nabízejí možnost tzv. zavěšených obědů. „Zákazníci mohou předplatit obědová menu lidem ve finanční nouzi, kteří si je pak u nás v klidu a teple mohou sníst. Už jsme jich takto za dobu svého fungování rozdali přes pět tisíc,“ dodává Korjagin.

Nové prostory

Nyní by trojice zakladatelů ráda našla větší prostor, kde by jednak bylo místo pro více zaměstnanců, jednak chtějí rozjet další služby. „Máme prostor, máme lidi, máme zkušenosti a znalosti, ale chybí nám dostatek financí na rekonstrukci a vybavení nové provozovny,“ vysvětlují ve své crowdfundingové kampani. Během covidu se výrazně ztenčily úspory, proto na potřebnou rekonstrukci nezbývá dost peněz a trojice zakladatelů se proto snaží vybrat půl milionu korun.

„Pokud se nám podaří vybrat peníze, tak budeme moci několikanásobně zvětšit provoz, a navíc naplno rozjet naše cateringové služby, dorty na objednávku a také výrobu vlastních vegan produktů. Díky tomu budeme moci zaměstnat až 2x více lidí,“ popisuje vizi Hausknecht. „Větší provozovna samozřejmě také znamená mnohem více elektrospotřebičů, nábytku, nádobí a dalšího příslušenství. Vybrané prostředky budou použity právě na rekonstrukci nové Střechy a pořízení základního vybavení, abychom mohli nový prostor co nejdříve oživit,“ dodává.

Do konce kampaně zbývá deset dní a chybí vybrat asi 30 tisíc. Odměny připravila Střecha opravdu lákavé, od ochutnávky jejich menu, přes kulturní zážitek v Ypsilonce až po jazykové lekce. Stačí si vybrat, byla by škoda, kdyby podobný podnik zanikl.

Fotogalerie
13 fotografií