Základní a mateřská škola V Zápolí v pražské Michli už třicátým rokem nabízí vzdělání žákům s těžkou formou autismu i mentálním postižením, které jiné speciální školy odmítají přijmout. V současné době školu navštěvuje 48 dětí, přitom ředitel školy musí každý měsíc několik zájemců odmítat. Škola navíc už neodpovídá standardům speciální výuky 21. století, proto se vedení školy zhruba před půl rokem rozhodlo, že se pokusí sehnat peníze a školu zrekonstruovat.

„V současné době nám chybí například tělocvična a nemáme ani místnost pro naše autistické žáky, kterých neustále přibývá. Ti mají často agresivní sklony a my nemáme prostor, kde by se mohli v bezpečí zklidnit. Přitom při záchvatech autistických dětí, které jsou často větší než my, jde někdy i o život. Nemáme kapacitu ani pro nové třídy, takže musíme odmítat rodiny z okolí. Je nám to moc líto, ale aktuálně prostě nemáme pro nové žáky místo,“ říká ředitel školy Milan Černý.

Pokud by rekonstrukce neproběhla, museli bychom školu zavřít. A to by po třiceti letech jejího fungování byla velká škoda. Po rekonstrukci z ní ale bude pěkná a funkční budova vhodná pro děti s těžkými hendikepy,“ dodává ředitel.

Kde sehnat peníze?

Vedení školy si nechalo připravit na rekonstrukci projekt, který následně zaměstnanci ještě připomínkovali. Celková cena byla stanovena na 46 milionů korun. „Naši školu zřizuje Diakonie Českobratrské církve evangelické, ta je zároveň i investorem projektu, ale celou sumu není schopna dát dohromady, proto jsme museli začít shánět finance i z jiných zdrojů,“ popisuje Černý.

Sama Diakonie ve formě úvěru nebo jednorázové dotace škole poskytla finanční injekci ve výši bezmála 23,5 milionu korun, stále zbývalo minimálně jednou tolik. „Jako speciální škola, která není součástí inkluzivního vzdělávání a navíc sídlí v bohatém regionu v Praze, máme smůlu v tom, že nedosáhneme na investiční dotace z Evropské unie,“ říká ředitel. Škola se proto rozhodla o pomoc požádat nejen magistrát, který přispěl částkou ve výši 5 milionů, ale také rodiče žáků.

Oslovili jsme i vietnamskou komunitu, jestli by nebyli ochotní udělat sbírku, naší školu totiž navštěvují hned 3 vietnamští žáci. Přispěli i další rodiče nebo se alespoň snaží šířit naši výzvu mezi širší okruh svých známých,“ popisuje krkolomnou cestu ředitel školy. Touto cestou se podařilo vybrat přes 1,8 milionu korun, tedy asi 4 procenta z celkové částky. V současné chvíli chybí 3 180 256 korun, tedy asi 7 procent, ředitel a všichni zaměstnanci ale věří, že se peníze do června podaří sehnat.

Více místa znamená více žáků

Po rekonstrukci by škola měla nabídnout především více místa, žáků by se sem vešlo až ke stovce, to je hlavní cíl. „Chceme vytvořit speciální prostor pro práci s autistickými dětmi a předpřipravit prostředí pro autisty s agresivními sklony. A uvažujeme také o tom, že by se nám sem mohla vejít i praktická škola. V nové budově bude rovněž mateřská škola a přípravný stupeň základní školy, který oddělíme od ostatních tříd. Tím dáme rodičům předškolních dětí čas a prostor vyrovnat se s tím, že mají dítě s postižením. Byl by to takový jejich chráněný svět. No a pak taky ve zrekonstruované budově vznikne nová tělocvična. Ta nám aktuálně zoufale chybí, protože děti si uvnitř vlastně nemají moc kde hrát. Plánujeme i cvičnou kuchyňku, protože chceme naše žáky učit co největší samostatnosti – to je naše priorita. Aby se zkrátka po odchodu z naší školy dokázali o sebe co nejlépe postarat,“ uzavírá ředitel.

Fotogalerie
5 fotografií