Obrovská vlna kritiky a nevole se spustila pouze pár dnů poté, co v minulém roce v ulicích Prahy začaly postávat zeleno-černé koloběžky společnosti Lime. Od dubna se po Praze rozprostře dalších 500 sdílených dopravních prostředků. K dostání budou od Prahy 1 po Prahu 8 a Horní Počernice.

Podobně jako elektrokoloběžky, tak i elektrokola Freebike se budou obsluhovat přes mobilní aplikaci. Zájemci telefonem načtou QR kód umístěný pod sedadlem bicyklu a vyberou si, zda pojedou s elektromotorem, nebo bez něj. „Motor pomáhá do rychlosti 25 kilometrů v hodině, pak už ne,“ řekla Petra Holečková z firmy Homeport, která kola provozuje. Kolo na konci jízdy cyklista odstaví a třikrát zmáčkne brzdu. 

Parkování kol se řídí podle dvou zón, červené a zelené, které jsou v aplikaci jasně označené. Červená zahrnuje užší centrum Prahy a lze v rámci ní parkovat výhradně ve vyznačených virtuálních stanicích. Pokud cyklista nechá elektrokolo stát jinde a odejde, budou se mu stále odečítat peníze z účtu, jako by kolo užíval. V zelené zóně jsou také vyznačené virtuální stanice určené k zaparkování, pokud ale cyklista nechá kolo jinde, zaplatí za to speciální poplatek 25 korun a dále se mu peníze neodečítají.

Bič na provozovatele

„Počet míst ve stanicích je omezený. Některé městské části byly e-bikesharingu nakloněné víc a jiné méně. Tomu odpovídá i počet virtuálních stanic a jejich kapacita,“ prozradila pro Blesk.cz Holečková. Virtuálních stanic je celkem přibližně 250. Za jednu minutu ježdění s pomocí elektromotoru zaplatí cyklista dvě koruny, bez použití motoru je to jedna koruna a 10 minut jízdy má zdarma. Pokud si bude muset něco vyřídit, může nastavit pauzu a nechat kolo dočasně zaparkované. Poté platí 50 haléřů za minutu. Dohlížet na bicykly, které budou online, bude zhruba dvacet techniků. Ti by měli ihned vědět, zda má kolo vybitou baterii nebo stojí, kde nemá. V tu chvíli vyrazí na místo a problém vyřeší: kola opraví buď na místě, v případě vážnější závady je odvezou. Životnost jednoho kola bude šest let.

Magistrát Prahy si uvědomuje, že sdílené dopravní prostředky roztahané po chodnících a veřejných prostranstvích obyvatelům Prahy vadí. Velkou nevoli mezi Pražany vzbudily koloběžky Lime, které se záhy po jejich zavedení začaly povalovat rozbité po chodnících. Praha v dalších týdnech podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) plánuje omezit parkování v ulicích: „Myslíme si, že by měla být jasně definovaná místa, kde lze kola a koloběžky odložit, aby nepřekážely. Jednou z možností by byla virtuální místa, aby se nemusel řešit vizuální smog,“ upřesnil chystané kroky primátor.

Parkování v zónách funguje také u růžových kol společnosti Rekola, jichž se po Praze nachází přibližně 500. Rekola nemají stanoveno, že uživatel je povinen kolo vrátit k určenému stojánku, pouze se doporučuje, aby kolo zaparkoval tak, aby nepřekáželo. V případě, že růžové kolo zůstane mimo zónu v širším centru města, zaplatí cyklista navíc 320 korun. V Praze 7 zase sdílená žlutá kola nabízí čínská společnost Ofo. Praha v minulosti připravovala veřejnou zakázku za 100 milionů na provoz vlastního bikesharingového systému, magistrát ho však nakonec zrušil. Nyní Praha svůj vlastní systém nechystá.

Fotogalerie
11 fotografií