Pro mnohé šokující, pro některé nevkusná, pro jiné do očí bijící. Tak se může jevit kampaň, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) spouští letos zjara. Markantní bude především na jedné konkrétní tramvaji, která bude vymalovaná výmluvnými motivy nebádajícími k pozornosti a obezřetnosti. Obdobné se objeví i v interiéru.

Podle generálního ředitele DPP a zároveň předsedy představenstva Petra Witowského právě z těchto důvodu bylo k takovéto kampani přikročeno. Navzdor všem osvětovým akcím, preventivním i bezpečnostním opatřením se totiž nedaří umenšit míru nehod, v rámci kterých figuruje tramvaj a chodec. „Tato tramvaj je koncipovaná tak, aby znázorňovala cestujícím i lidem na ulici příčiny nehod s chodcem. Jedná se nejčastěji o nepozornost nebo o mylný dojem chodců, kteří si myslí, že mají na přechodu přednost před tramvají,“ uvedl pro Blesk.cz.

»Nejsem zabiják, jsem jen silnější«

Osvětová kampaň kromě osvětových besed spočívá především v novém vizuálním designu jedné tramvajové soupravy, která bude jezdit pražskými ulicemi. Zatím není známo na které lince. Oproti ostatním tramvajím bude rozeznatelná nápadným žlutým zabarvením. Na něm se pak skví bílé siluety lidí, u kterých je nápisem naznačeno, co předcházelo jejich střetu s tramvají.

Video
Video se připravuje ...

Brzdná dráha tramvaje je delší, než se může zdát. I z takových důvodů dochází k nehodám, které končí smrtí nebo velmi vážným zraněním. Proto hlavní město přikročilo k nové osvětové kampani – Neskákej mi pod kola! David Zima

»Neodhadl to«, »domachroval«, »neuhlídali ho« nebo »foto nenasdílela« je jen pár z nich. Mimo těchto drsnějších ilustrací si pak na karose tramvaje budou moci cestující či kolemjdoucí přečíst zbožné přání každého řidiče tramvaje: „Nechci být tvá poslední tramvaj!“.

Kampaň cílí na studenty i na seniory

Za loňský rok došlo v Praze k 104 případům srážky tramvaje s chodcem. V osmi případech tyto nehody skončily úmrtím. Podle Witowského jde přitom řadě takových případů předcházet, byť se o to dopravní podnik snažil i v předešlých letech.

„Lidé nedávají na kolejích pozor. Tramvají jezdí daleko více než v minulosti, a lidé ten zhuštěný provoz tolik nevnímají,“ myslí si. „Řada mladých lidí navíc chodí se sluchátky v uších nebo má přes hlavu kapuci, což snižuje jejich pozornost. Dnes jsou navíc tramvaje tišší než kdysi, takže i senioři obtížně tramvaj zaslechnou. Dříve navíc platilo, že když tramvaj vyjížděla ze zastávek, tak zvonila. To už dnes nebývá.“

Nejrizikovější je centrum

Podle ředitele pražské policie Jana Ptáčka dochází nejčastěji k nehodám u tramvajových zastávek, kde bývá největší hustota chodců. „Nejčastěji ke kolizím s tramvají dochází, když lidé u zastávek přechází nebo když dobíhají tramvaj,“ uvedl pro Blesk.cz. A kde v Praze dochází k nehodám s tramvají nejčastěji? „Tam, kde je největší koncentrace lidí, tedy střed Prahy. Obecně mohu uvést okolí I. P. Pavlova nebo Václavského náměstí.“

Tramvaj nezastaví na místě

Nejčastějším nešvarem chodců bývá, že kromě nepozornosti buď neodhadnou vzdálenost od tramvaje anebo si myslí, že mají na přechodu pro chodce přednost. Dopravní podnik i Policie ČR evidovaly případy, kdy do dráhy tramvaje vstupovaly osoby ve chvíli, kdy už řidič s vozem sotva co zmůže.

Následky srážek chodců s tramvají bývají mnohdy fatální.
Autor: Alexandr Malachovský

„Brzdná dráha tramvaje je několikanásobně delší než vozidla, což si lidé neuvědomí, zrovna tak, že tramvaj nemá na rozdíl od auta kam zatočit,“ uvádí Witowski. „Brzdná dráha nezatížené tramvaje T3 z 50 km/h činí 42 metrů,“ upozorňuje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva obrany. Tramvaje v Praze jezdí maximální rychlostí 60 km za hodinu. Při plném obsazení cestujícími je její brzdná dráha ještě delší, tudíž riziko kolize s fatálními následky vzrůstá.

Málokdo přitom myslí i na řidiče, pro které je střet s člověkem traumatickou událostí, kvůli které řada z nich své zaměstnání opouští. „Pokud se nám díky této drsnější osvětové kampani podaří zachránit byť jeden jediný lidský život, akce bude mít smysl,“ myslí si ředitel DPP.
Fotogalerie
55 fotografií