Éra trolejbusů v Praze neodezněla, jak by se mohlo od roku 1972, kdy vyjel poslední pražský trolejbus, zdát. Naopak. Mezi Palmovkou, Prosekem a Letňany již dennodenně každou hodinu vyjíždí linka č. 58.

Právě její trasu bude nově obsluhovat i kloubový, 18 metrů dlouhý, nízkopodlažní bezbariérový trolejbus Škoda 27Tr, který byl do Prahy zapůjčen z Plzně, kde je tento typ běžnou součástí vozového parku tamního městského dopravce. Oproti nastálo využívanému trolejbusu Škoda 30Tr se podle technického ředitele DPP Jana Šurovského příliš neliší.

„Jedná se v tomto případě o třetí typ trolejbusu zkoušený na této trase,“ uvedl Šurovský pro Blesk.cz. „Jeho technická specifika jsou prakticky totožná s tím stávajícím, tedy Škodou 30Tr. Vyjímá se ovšem délkou, tudíž i celkovou kapacitou cestujících, kterých pojme více.“ Celkem by nový trolejbus mohl pojmout až 131 cestujících.

Trolejbusy se osvědčují

„Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu Škoda 30Tr se nám v dlouhodobém zkušebním provozu osvědčil,“ sdělil novinářům při předvedení nového trolejbusu generální ředitel DPP Petr Witowski. „Výhledově počítáme se zavedením dalších bateriových trolejbusů, a to přednostně právě v kloubovém provedení.“

Video
Video se připravuje ...

Prahu bude na necelé tři týdny křižovat zelený nízkopodlažní kloubový trolejbus z plzeňské škodovky. David Zima

Během zkušební doby, která započne od středy 27. března, bude trolejbus vozit normální cestující v rámci linky č. 58, kdy se bude střídat se svým „zavedenějším kolegou". DPP následně vyhodnotí, jak obstál v běžném provozu. Podle toho se pak bude rozhodovat i o pořízení zhruba 15 těchto vozidel, která by v případě elektrifikace linky č. 140 jezdila mezi Čakovicemi a Libní.

Ekologický, tichý, úsporný

Největší devízou trolejbusů na území hlavního města je bezesporu jejich vyšší ekologičnost. „Trolejbus je poháněný elektromotorem s možností jízdy i na trakční baterie,“ uvedl Šurovský. Elektrické je rovněž vytápění i klimatizace. Motor za chodu pomalu ani není slyšet. Vůz při jízdě využívá kombinaci provozu na dobíjecí baterie i na dynamické napájení z trolejí, které jsou umístěny v Prosecké ulici, a trolejbus je využívá především pro náročné stoupání.

Praha nízkoemisní

Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) spočívá budoucnost cestování po Praze především v nízkoemisní dopravě. „Rádi bychom šli cestou elektromobility i u jiných linek,“ připustil pro Blesk.cz náměstek. „Vše je ale v počátcích. Uvidíme teprve, jak se provoz tohoto kloubového trolejbusu osvědčí.“

„Pro centrum Prahy například už delší dobu existuje vize, že by byly zavedeny elektroautobusy s bateriemi, ovšem bez trolejové trakce,“ uvedl Scheinherr. „Neradi bychom totiž zaplevelili centrum trolejemi.“ Náměstek se zároveň nechal slyšet, že nejlepším ekologickým způsobem cestování po Praze je jízda na kole. „Ta však nikdy nejspíš nebude dominantní dopravou v Praze,“ uvedl.

Klimatizace

Modernizace se dočká i 124 tramvají 15T ForCity, do nichž Dopravní podnik konečně nainstaluje klimatizaci. „Dozorčí rada rozhodla o realizaci, kterou stále prověřujeme. Znalecký posudek určí další postup,“ uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková.

Fotogalerie
23 fotografií


Zdroj: https://prazsky.denik.cz/podnikani/praha-otestuje-velky-trolejbus-do-starsich-tramvaji-pujde-klimatizace-20190326.html