Ulice Na pískách je jednou z klíčových dopravních tepen Hanspaulky. Její chodníky především na křižovatkách však nenapovídají prestiži, které se tato čtvrť těší. Na některých nárožích mají „vymletou“ dlažbu, jejíž fragmenty se válí i ve vozovce, tak jako na křižovatce ulic Na pískách, Sušická a Vilímovská, či na křížení ulic Na pískách a Na viničních horách.

Na vině není povrch, ale neukáznění řidiči

„K poškozování chodníku dochází přejezdem nároží neukázněnými řidiči,“ vysvětlila k problémovým křižovatkám mluvčí Technické správy komunikací hl. m. Prahy (TSK) Barbora Lišková. „Nemotoristické komunikace nejsou stavěny na pojíždění vozidel. Jsme nuceni dodržovat historické technické postupy s pokládkou kostek do pískového lože, které není pro vjezd automobilů uzpůsobeno. Stačí jediné auto, otočení těžkými pneumatikami, na které není chodník dimenzován, a dlažba se uvolní.“

Jejímu tvrzení přitakává Ondřej Šrámek, mluvčí radnice Prahy 6. „Problémem Hanspaulky jsou úzké komunikace a parkování,“ vysvětlil pro Blesk.cz. „Při průjezdu větších vozidel dochází k pojíždění nároží, která jsou pro chodce bezbariérově upravena, a dochází tak nájezdem zadního kola na chodník k poškozování chodníkových zádlažeb.“

Opravy šplhají do stovek milionů

Podle TSK jde o obecný nešvar celé Prahy, na kterém se řidiči přiživují i tím, že často parkují na chodníku a přejíždí právě přes bezbariérovou úpravu chodníků. „Uvolněné kostky se také často stávají atrakcí pro turisty, kteří je vhazují do Vltavy. Následné opravy vzniklých děr jsou proto velmi nákladné,“ vysvětluje Lišková s tím, že jen roční údržba takových poškození šplhá ke stovkám milionů korun.

Video
Video se připravuje ...

Bezútěšný stav chodníku je měsíc po měsíci horší. Mohou za to řidiči, kteří přes nároží chodníku pojíždějí. David Zima

Radnice Prahy 6 by těmto poškozením ráda preventivně čelila. „Situace se řeší dle konkrétních míst instalací sloupků nebo úpravou parkování vozidel,“ uvedl Šrámek. Ne všude je to ale možné. Zároveň dodal, že za posledních deset let vynaložila radnice Prahy 6 přes 600 milionů korun na podobné opravy komunikací. Nejsou do toho započítány částky, které hradí hlavní město.

Komplikace pro místní

„Díra“ v chodníku může pěkně znepříjemnit procházku mamince s kočárkem nebo dětem na koloběžce či na kolečkových bruslích. „Vadí mi, že je to v takovém stavu,“ vysvětlila Tereza (23), která přímo v ulici bydlí a studuje na zdravotní sestru.

Když tudy chodím běhat, zakopávám o kostky,” říká dále. „A myslím, že ani řidičům to nemůže být lhostejné, když přes úlomky z chodníku musejí jezdit, nemluvě o těžkostech nevidomých, kvůli kterým ta úprava chodníku je.“ Místní by se ale měli dočkat brzké nápravy. „Poškozený chodník zařadíme do plánu oprav běžné údržby, slíbila Lišková.
Fotogalerie
18 fotografií