Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Řemeslníci státní maturitu nepotřebují, kazí průměr, volá Cermat po změně

Autor: ČTK, ivm - 
23. května 2018
20:50

Výsledky didaktických testů státních maturitních zkoušek ukazují, že by se zřejmě mělo změnit současné nastavení vzdělávacího systému. Shodli se na tom ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Jiří Zíka a ředitelka Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. Učební obory, které nejvíce snižují úspěšnost u maturit, by se podle nich měly zaměřit víc na ověřování odborných a praktických znalostí. Debatu o úpravách státních maturit nevyloučil ani ministr v demisi Robert Plaga (ANO).

Podle Zíky by řemeslníkům měla stačit kvalifikace zakončená například maturitou s odborným zaměřením. „Nemuseli by pak mít státní maturitu, která je vstupenkou pro studium na vysoké škole. A kdyby chtěli jít na vysokou školu, tak nechť si dodělají státní maturitu formou nástavbového studia,“ uvedl. Podobně to podle něj funguje například v Německu.

Státní maturita na učebních oborech podle Zíky ubírá prostor pro odbornou část výuky a zbytečně zatěžuje děti, které nechtějí na vysokou školu a svých znalostí nevyužijí. S tím souhlasí i Schejbalová. „Je otázka, zda mají mít maturitu všechny obory, které ji nyní skládají, zda některým nestačí učňovský list,“ uvedla.

Ministr Plaga připustil úpravu

Ministr v demisi Robert Plaga (za ANO) úpravy v nastavení státních maturit nevyloučil. Uvedl, že by chtěl urychleně diskutovat především o maturitě z matematiky, která má být povinná pro gymnázia od roku 2021 a pro většinu ostatních oborů o rok později. Podle něj je otázkou, zda je povinná maturita z matematiky smysluplná u všech oborů tak, jak je tomu dnes v zákoně a v nařízení vlády.

Učební obory a nástavby podle statistik Cermatu dlouhodobě zvyšují průměrnou neúspěšnost maturantů. Naopak pro gymnázia je státní maturita velice jednoduchá, podotkla Schejbalová. Vyšší neúspěšnost v didaktickém testu z češtiny, která stoupla z 2,76 procenta v roce 2014 na letošních 10,4 procenta maturantů, je podle ní dána větší obtížností testů v posledních letech.

Maturitní testy jsou obtížnější

„Klesla úspěšnost, protože jsou ty testy jinak koncipované. Dřív to bylo na úrovni základní znalosti. V roce 2015 tam byly přidány i literární dovednosti, takže ten test byl ztížen,“ řekla ředitelka. Potvrdila to i Veronika Valíková ze Společnosti učitelů českého jazyka a literatury. Testy se podle ní v posledních letech zlepšily, je v nich méně sporných úloh, vytýká jim ale příliš teorie a náročnou délku textů, které údajně nestíhají pročíst ani někteří gymnazisté. Obtížnost by proto už neměla dále narůstat, upozornila.

Podle Zíky jsou pro děti nejobtížnější částí zkoušky v češtině otevřené úlohy, kdy maturanti pracují s textem. „Problém je, že se ve školách málo čte a málo se píše. Nic se neprocvičuje, není čas, protože rámcové vzdělávací programy jsou přeplněné různou látkou,“ myslí si Zíka. Měl by se tedy změnit už přístup k výuce v základních školách, aby mohli učitelé s dětmi lépe pracovat, domnívá se.

Evoluce ( 23. května 2018 21:47 )

No to zase někdo objevuje Ameriku . Je logické , že musí být rozdíl mezi dětmi , které chtějí studovat vysoké školy a hlásí se na gympl a dětmi , které se chtějí věnovat nějakému řemeslnému povolání. Čímž nemíním , že by děti chodící na odborné školy byly hloupější či hůře připravené na maturitu . Ale nechápu, proč by měly maturovat z matematiky .Pokud jsem viděla , z čeho maturovala má dcera z matematiky , tak jsem se ptala, k čemu jí ty obtížné příklady v životě budou . No k ničemu , pokud nechce studovat VŠ technického směru . Když se dětí na ZŠ zeptáte, jak se vypočítají procenta , průměry , objemy atd. tak pořádně nevědí , nemají to zažité a to si myslím je smysl matematiky na ZŠ. Nějaké rovnice o třech neznámých by se děti měly učit až na střední škole a těžké příklady až na vysoké. A to je podstata --děti jsou na ZŠ zahlcovány učivem , které nevyužijí a opravdové základy zažité nemají----hlavně pravopis---Ostatně, stačí si někdy přečíst pár komentářů a člověk zjistí , jak na tom národ je s pravopisem .Matematiku bych nechala jako volitelný předmět i na gymnáziích , je spousta šikovných a chytrých lidí , kterým matematika nic neříká a proč by se k vůli tomu, že neudělají maturitu z matematiky nemohly hlásit na VŠ , kde z nich mohou vyrůst opravdoví odborníci v humanitárních oborech . Pokud se toto nepochopí , bude naše školství vypadat tak , jak vypadá . Spousta dětí bude pouze stresována a místo toho , aby se věnovaly oborům , které je baví , budou dřít těžké matematické úlohy , které jim stejně nikdy nepůjdou a v životě je potřebovat nebudou .

Zobrazit celou diskusi