Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Maturita z češtiny terčem kritiky: Dlouhé texty i otázka jako pro „páťáky“

Autor: mah - 
4. května 2018
06:10

Letošní maturanti mají za sebou didaktický test z českého jazyka. Během jedné hodiny odpovídali na 32 otázek, 26 z nich bylo přitom spojených s pěti různými texty. Některé z nich doplnily ještě kratší texty s vysvětleními odborných pojmů. Kritici státních maturit, mezi nimi senátor Jiří Růžička (za TOP 09), se pozastavovali nad otázkou, ve které měli maturanti hledat slovo s jiným počtem písmen a hlásek. Podobné řešení se totiž, ač kvůli chybě, objevilo i v přijímacích zkouškách pro žáky pátých tříd.

Na zajímavou shodu mezi testy pro maturanty a jejich budoucí následovníky upozornil na svém facebookovém profilu například senátor Jiří Růžička. „Fakt nechci být protivný, ani se strefovat do Cermatu,“ napsal k fotkám dvou inkriminovaných úloh. „Jen mně nebere hlava, že v podstatě stejný úkol dostanou maturanti a páťáci, kteří dělají přijímačky do primy!“ dodal senátor.

Růžička dodal, že maturanti alespoň dostali nápovědu, zatímco budoucí primáni řešili test s chybou v zadání. K Cermatu byl ale jinak smířlivý. „Snaží se, ale bohužel plní především blbé zadání,“ poznamenal k výkonu Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání.

Řada studentů si zároveň stěžovala na neúměrnou délku textů. „Tohle za 60 minut? Vážně? K některým úlohám se ani nevyjadřuji,“ napsala například v jedné z diskusí na Facebooku maturantka Tereza. Na délku textů si stěžovala i další ze studentek. Podle ní sice samotné otázky nebyly těžké, ale právě délka textů byla důvodem, proč to mnozí její kolegové jen těžko stíhali.

Texty byly dlouhé i podle Společnosti českého jazyka a literatury. Ta ale uznala, že byly o něco jednodušší. Češtináři ovšem kvitovali to, že se v zadání objevily vysvětlivky odborných pojmů. Nehrozilo tak, že by se zopakovala situace z před dvěma lety, kdy si maturanti lámali hlavu nad tím, co je epizeuxis, kterou tehdy měli v jednom textu najít.

I tak ovšem mohla délka textů komplikovat situaci především dětem ze středních odborných škol, kvůli nutnosti vyhledávat v dlouhých textech. Gymnazistům ale neměl test působit příliš mnoho problémů. To potvrdil i gymnazista Ondřej. „Jeden spolužák mi řekl, že nestihl asi čtyři otázky, ale ostatní, včetně mě, všechno stihli v pohodě,“ řekl Blesk Zprávám. „Nebylo to o nic těžší než texty v předchozích letech,“ dodal.

A v diskusích se začaly objevovat i rady pro ty, co si stěžovali na nedostatek času. „Maturant by se měl orientovat v textu, stačilo, jako každý rok, přečíst zadání a až pak hledat odpovědi v textu, ne obráceně,“ radil se zpožděním maturantům jeden z diskutujících.

lobotom ( 21. října 2018 01:03 )

Jsou a nejsou. Pokud je maturita vnímána jako důkaz určité kvalifikace, měl by být pro všechny shodně definovaný, bez výjimek a bez možností volby. Pokud mají existovat rozdíly mezi různými obory/školami, což je pochopitelné, bylo by vhodnější je nějak jasně rozlišovat už názvem zkoušky. Pokud ale má jít jen o cár papíru dokazující pouhou docházku do nějakého ústavu, tak ji můžeme rovnou zrušit, ale s tím i právo budoucího zaměstnavatele/školy jej požadovat jako kritérium pro přijetí.

Carol_Simkova ( 5. května 2018 08:02 )

Problémy s maturitami by nebyly, kdyby se vedení Cermatu zajímalo více o maturanty a vzdělání a méně o své vlastní zájmy. Jak jinak vysvětlit, že například poslední výběrové řízení na zajištění chodu maturit za 200 milionů vyhrála nově založená firma, přítele pana Zíky, Pragodata. Jak je možné, že jeho nabídka byla zcela totožná s nabídkou současného poskytovatele NESS a nikomu to nevadilo? Tento pán totiž stojí u maturit od samého začátku a postupně realizuje jejich činnost pod hlavičkou Logica, Ness a nyní Pragodat. Zvláštní, že tyto zakázky na kterých by se měli podílet klíčový odborníci, řeší ředitel Cermatu sám a nikoho k nim nepouští a že schůzky se zmíněným pánem jsou na denním pořádku.

Erika123 ( 4. května 2018 17:23 )

 Je nám líto gymnazistů, kteří měli problém s orientací v dlouhých textech, my to měli o 10 minut dřív Ps: to, že chodíme na odbornou střední školu, z nás nedělá hloupější lidi, než jste vy ;)

biaca ( 4. května 2018 08:11 )

Souhlasím, problém je, že studenti nevěnují pozornost tomu co čtou, naštěstí se mi podařilo odmaturovat za starých podmínek. Problémem není obtížnost zadání, ale délka textu a opakující se forma otázek. Osobně jsem zúčastnila testovací verze budoucí maturity a průběhu testu jsem nějak ztratila zájem ho dokončit, otázky stále stejnou formou, často výběr z variant odpovědí bez možnosti samostatného vyjádření studenta.

JaPi ( 4. května 2018 07:30 )

Opravdu je problém v délce textů? Nebo je jádro pudla v tom, že dnešní studenti nečtou knihy a na vše požívají internet, posílají SMS atd. Řada studentů je dnes líná vypůjčit si knihu a přečíst ji, analyzovat text (pracovat s textem) a vyvozovat závěry. Taky proč, když to můžou zkopírovat i internetu. Nedivte se tedy, že celá řada z nich má problém se čtením textů (je příliš dlouhý)- výsledek je tady.

Zobrazit celou diskusi