Maturita z češtiny terčem kritiky: Dlouhé texty i otázka jako pro „páťáky“
Letošní maturanti mají za sebou didaktický test z českého jazyka. Během jedné hodiny odpovídali na 32 otázek, 26 z nich bylo přitom spojených s pěti různými texty. Některé z nich doplnily ještě kratší texty s vysvětleními odborných pojmů. Kritici státních maturit, mezi nimi senátor Jiří Růžička (za TOP 09), se pozastavovali nad otázkou, ve které měli maturanti hledat slovo s jiným počtem písmen a hlásek. Podobné řešení se totiž, ač kvůli chybě, objevilo i v přijímacích zkouškách pro žáky pátých tříd.
Na zajímavou shodu mezi testy pro maturanty a jejich budoucí následovníky upozornil na svém facebookovém profilu například senátor Jiří Růžička. „Fakt nechci být protivný, ani se strefovat do Cermatu,“ napsal k fotkám dvou inkriminovaných úloh. „Jen mně nebere hlava, že v podstatě stejný úkol dostanou maturanti a páťáci, kteří dělají přijímačky do primy!“ dodal senátor.
Růžička dodal, že maturanti alespoň dostali nápovědu, zatímco budoucí primáni řešili test s chybou v zadání. K Cermatu byl ale jinak smířlivý. „Snaží se, ale bohužel plní především blbé zadání,“ poznamenal k výkonu Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání.
Řada studentů si zároveň stěžovala na neúměrnou délku textů. „Tohle za 60 minut? Vážně? K některým úlohám se ani nevyjadřuji,“ napsala například v jedné z diskusí na Facebooku maturantka Tereza. Na délku textů si stěžovala i další ze studentek. Podle ní sice samotné otázky nebyly těžké, ale právě délka textů byla důvodem, proč to mnozí její kolegové jen těžko stíhali.
Texty byly dlouhé i podle Společnosti českého jazyka a literatury. Ta ale uznala, že byly o něco jednodušší. Češtináři ovšem kvitovali to, že se v zadání objevily vysvětlivky odborných pojmů. Nehrozilo tak, že by se zopakovala situace z před dvěma lety, kdy si maturanti lámali hlavu nad tím, co je epizeuxis, kterou tehdy měli v jednom textu najít.
I tak ovšem mohla délka textů komplikovat situaci především dětem ze středních odborných škol, kvůli nutnosti vyhledávat v dlouhých textech. Gymnazistům ale neměl test působit příliš mnoho problémů. To potvrdil i gymnazista Ondřej. „Jeden spolužák mi řekl, že nestihl asi čtyři otázky, ale ostatní, včetně mě, všechno stihli v pohodě,“ řekl Blesk Zprávám. „Nebylo to o nic těžší než texty v předchozích letech,“ dodal.
A v diskusích se začaly objevovat i rady pro ty, co si stěžovali na nedostatek času. „Maturant by se měl orientovat v textu, stačilo, jako každý rok, přečíst zadání a až pak hledat odpovědi v textu, ne obráceně,“ radil se zpožděním maturantům jeden z diskutujících.
Jsou a nejsou. Pokud je maturita vnímána jako důkaz určité kvalifikace, měl by být pro všechny shodně definovaný, bez výjimek a bez možností volby. Pokud mají existovat rozdíly mezi různými obory/školami, což je pochopitelné, bylo by vhodnější je nějak jasně rozlišovat už názvem zkoušky. Pokud ale má jít jen o cár papíru dokazující pouhou docházku do nějakého ústavu, tak ji můžeme rovnou zrušit, ale s tím i právo budoucího zaměstnavatele/školy jej požadovat jako kritérium pro přijetí.