„Sloh za čtyři.“ Učitelka cupuje omluvu ředitele Cermatu za kiks v přijímačkách
Skandál kolem špatně opraveného testu z češtiny jednotných přijímaček dál doutná v českém školství. Jedna z otázek měla dvě správné odpovědi místo jedné a Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) tak muselo o víkendu přepočítávat body. Dohromady si polepšilo 721 žáků a nejméně dva se díky tomu dostali na gymnázium. Kromě toho se ozvali ředitelé, kteří upozornili na některé technické problémy. Zkušená učitelka pak pro Blesk Zprávy rozebrala i špatnou gramatiku v mailu, který ředitel Cermatu Jiří Zíka do škol rozesílal. Jak zareagoval?
Kritika se kromě chybného zadání jedné otázky snesla i na technické zajištění. Někteří ředitelé si stěžovali na to, že systém po zaslání výsledků zkolaboval. Cermat to ovšem popírá.
„Zhruba kolem poledne, po uvolnění tzv. ohodnocených záznamových archů, došlo k přehlcení prvků ochrany proti škodlivému kódu v důsledku náhodné chyby primárního hardwaru loadbalanceru procesoru, na kterou podle zjištění výrobce neexistuje opravný prostředek,“ vysvětlil Zíka pro Blesk Zprávy. Tím podle něj mohlo dojít ke krátkodobé nedostupnosti informačního systému.
Školy si stěžovaly na nepřehlednost tabulek
Podobně Zíka odmítl i to, že by výsledky školám přišly v nepřehledných tabulkách, které se jen těžko nahrávaly do jejich matriky. Podle Zíky školy dostávají výsledky jednak v podobě jednotlivých výpisů, kde na každého žáka připadá jeden. „Ke zpracování výsledků slouží tabulka, kterou si mohou školy vyexportovat buď ve formátu XLS (pro Excel), nebo XML pro využití ve školních informačních systémech,“ vysvětlil Zíka.
Dodal, že podobu XLS tabulek znají školy předem. Připustil ovšem, že letos se o aktualizované metodice dozvěděli až 26. dubna. Oproti loňsku podle něj ale v podstatě nedošlo ke změnám. „Jediné, co se měnilo, byly formality,“ tvrdí Zíka. A brání se, že došlo jen k přejmenování některých sloupců a skrytí jiných. Jako příklad uvedl přejmenování sloupce „Cizinec“ na „Vzděl. v zahr.“ Nebo skrytí sloupce s redukovaným pořadím.
Zíka kritiku za nepřehlednost výsledků odmítl
Zíka odmítl i hlasy ředitelů víceoborových středních škol, podle kterých nebyli žáci rozděleni podle oborů. „Na základě žádostí od škol jsme oproti loňsku upravili systém generování ohodnocených záznamových archů. Kromě PDF se všemi OZA dohromady (ve kterém se nedá vyhledávat – slouží pro tisk) se školám vygeneruje také zip s jednotlivými PDF zvlášť,“ vysvětluje Zíka. Školy si zároveň v systému mohou generovat vlastní záznamové archy s různě vyfiltrovanými žáky.
„Dále jsme na základě žádostí škol upravili generování výpisů výsledků didaktických testů. Nově se generují zvlášť pro 5., 7. a 9. ročníky, což pro ty největší školy, tj. gymnázia značně usnadnilo rozdělování výpisů,“ prohlásil Zíka.
Šéf Cermatu nicméně uznal, že výsledky víceoborovým školám přišly jako jedno velké PDF, v tom se podle něj ale bylo možné vyznat. „V rámci PDF byly výpisy seřazené dle oboru (vzestupně podle kódu oboru) a v rámci oboru dle abecedy podle příjmení uchazeče,“ popsal Zíka. Školy navíc informace o tomto rozdělení dostaly v metodice k výsledkům. „Ve výsledkové sestavě si mohou podle oboru také filtrovat (pokud to umí),“ dodal na závěr obrany Cermatu Zíka.
Učitelka Veronika: Omluva bez omluvy a psaný projev čtyřkaře
Kritice se přitom nevyhnul ani Zíkův psaný projev. Řada učitelů se pozastavila nad tím, že v něm udělal hned několik chyb a v textu chyběla rovněž omluva za komplikace. Pro Blesk Zprávy ho podle kritérií pro státní maturity opravila Veronika Valíková ze Společnosti učitelů Českého jazyka a literatury, která se slohům věnuje dlouhodobě.
„Počítáme-li předložky a číslovky, text má zhruba polovinu slov předepsaných pro maturitní slohovou práci,“ uvádí na začátek, většina by tak podle ní měla být hodnocena dvakrát tak přísně. Dohromady mu napočítala sedm chyb včetně několika gramatických.
Jedna věta a v ní tři gramatické chyby
Problémová pro ředitele byla především věta: „Uvedenou chybu neodhalili ani validační komise CZVV ani nezávislé odborná komise CZVV.“ V té zapomněl na shodu podmětu s přísudkem, zapomněl na čárku před slovem ani a zřejmě se upsal, když místo „nezávislá“ napsal „nezávislé“. Kromě toho Valíková Zíkovi vytkla i časté opakování slov a několik neobratných formulací.
Na závěr jako zásadní chybu hodnotila to, že ředitel opomenul připojit k textu emailu svou omluvu. Celkově by pak jeho psaný projev zhodnotila známkou 3-4.
Zíka: Mail jsem psal v časové tísni, ředitelům jsem se už omluvil
Svůj slabý výkon v prvním e-mailu Zíka připustil. Ředitelům se proto za jeho podobu už omluvil a o znění omluvy se podělil i se čtenáři Blesk Zpráv. „Ve chvíli, kdy jsem ho psal, mi šlo hlavně o rychlost předání informace. Neměl jsem čas ani dost klidu na soustředění, abych si text po sobě zkontroloval. Dokonce jsem vynechal omluvu a to mě mrzí dvojnásob,“ sypal si v druhém mailu popel na hlavu.
Problémy se znalostí gramatiky ale trápí zaměstnance Cermatu dlouhodobě, myslí si to minimálně Veronika Valíková. Ta vzpomíná na to, že jí od úřadu několik let chodil email s textem: Chcete-li si zdokonalit vaše vědomosti o… „Podmětu přivlastňujeme zájmenem svůj, proto jsem si u Cermatu nic zdokonalovat nechtěla,“ uzavřela Valíková vzpomínku na dřívější gramatický problém Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání.
Problémy s maturitami by nebyly, kdyby se vedení Cermatu zajímalo více o maturanty a vzdělání a méně o své vlastní zájmy. Jak jinak vysvětlit, že například poslední výběrové řízení na zajištění chodu maturit za 200 milionů vyhrála nově založená firma, přítele pana Zíky, Pragodata. Jak je možné, že jeho nabídka byla zcela totožná s nabídkou současného poskytovatele NESS a nikomu to nevadilo? Tento pán totiž stojí u maturit od samého začátku a postupně realizuje jejich činnost pod hlavičkou Logica, Ness a nyní Pragodat. Zvláštní, že tyto zakázky na kterých by se měli podílet klíčový odborníci, řeší ředitel Cermatu sám a nikoho k nim nepouští a že schůzky se zmíněným pánem jsou na denním pořádku.