Zapomeňte na čekárny: Kdy má obvodní lékař povinnost dojet až k vám domů?
Pečujete doma o nepohyblivého pacienta a ten má náhle zdravotní potíže? Podle zákona by se k němu měl dostavit praktický lékař, případně je možné vystavit příkaz ke zdravotnímu transportu. Co když ale pacient není u praktického lékaře registrovaný? A co když lékař návštěvu doma odmítne?
Návštěvní službu jako povinnou součást práce praktických lékařů však zmiňuje přímo zákon o zdravotních službách. Dle jeho § 7 součástí primární ambulantní péče poskytované registrujícími poskytovateli v oboru všeobecné praktické lékařství a praktické lékařství pro děti a dorost je vždy návštěvní služba.
„Tu zákon dále specifikuje jako poskytování zdravotní péče ve vlastním sociálním prostředí pacienta, tedy doma nebo např. v zařízení sociálních služeb, a to zejména v případech, kdy se pacient s ohledem na svůj zdravotní stav nemůže dostavit do zdravotnického zařízení poskytovatele a poskytnutí zdravotní péče tímto způsobem je s ohledem na její charakter možné,“ vysvětluje Oldřich Tichý, tiskový mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Zároveň doplnil, že na zajištění návštěvní služby je pamatováno i ve smlouvách o poskytování a úhradě hrazených služeb, uzavřených s VZP. Zde je mimo jiné uveden celkový rozsah doby pro poskytování hrazených služeb, který je zpravidla minimálně 32 hodin týdně, z čehož je 20 hodin ordinační doby a ostatní doba má být využita pro návštěvní službu a administrativní činnost.
Odmítnutí registrace nepohyblivého pacienta?
„Nemožnost zajištění návštěvní služby je jedním z mála legálních důvodů, proč praktický lékař může odmítnout pacienta registrovat: Poskytovatel, kterého si pacient zvolil, může odmítnout jeho přijetí do péče, pokud by vzdálenost místa pobytu pacienta neumožňovala výkon návštěvní služby. Celkem logicky z toho vyplývá, že u svých registrovaných pacientů má praktický lékař povinnost návštěvní službu zajišťovat,“ upozorňuje dále Tichý.
Návštěvy během a po pracovní době
Výkony návštěvní služby jsou obsaženy v Seznamu zdravotních výkonů; lékař je vykazuje pojišťovně a jsou mu jednotlivě hrazeny, mimo kapitaci. Nejčastěji jde o výkon Návštěva praktického lékaře u pacienta v době vyhrazené pro návštěvní službu praktického lékaře.
„V roce 2017 ho pojišťovna uhradila ve více než 417 tis. případech, a to u 121 tis. pojištěnců, což znamená více než 3 návštěvy na jednoho navštíveného pacienta. Dále existuje výkon Návštěva praktického lékaře u pacienta v době mezi 19-22 hod. a dva výkony pro neodkladnou návštěvu - jeden na dobu mezi 22-06 hod., druhý pro den pracovního volna nebo pracovního klidu. Zvlášť se vykazuje doprava lékaře v návštěvní službě,“ uvedl Tichý.
Odmítnutí návštěvní služby?
Pokud lékař odmítá zajistit svému registrovanému pacientovi návštěvní službu, je možné zaslat stížnost na krajský úřad, okresní sdružení praktických lékařů, Českou lékařskou komoru a zdravotní pojišťovnu.
To jsem ani nevěděl, že jezdí obvodní lékař domů. Já jsem naštěstí nikdy nepotřeboval, aby přijel. Pokaždé jsem k němu zvládl dojet sám, tak snad tuto službu nebudu nikdy potřebovat. Našel jsem si nového lékaře na https://www.moje-doktorka.cz/ a jsem spokojený. S tak pečlivým přístupem jsem se za celý život u lékaře nesetkal.