Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Veroniku vzala pojišťovna po nezaviněné nehodě „na hůl“. Právník: Běžná věc

Autor: ula - 
3. března 2018
07:15

Veronika se stala účastníkem dopravní nehody, kterou sama nezavinila. Proto byla velmi překvapená, když jí pojišťovna viníka zaplatila o 17 tisíc korun méně, než měla. U jejího vozidla totiž byla vyhlášená totální škoda a hodnota vozidla před nehodou byla stanovena odhadem pojišťovny. Žena se musela obrátit na právníka. Situací, kdy se pojišťovna zdráhá vyplatit pojistné plnění, není přitom málo. Jak se zachovat v podobné situaci?

Veronika se v srpnu 2017 stala poškozenou při dopravní nehodě. Na místo byla přivolaná policie, která zavinění druhého řidiče potvrdila. A škodu na místě odhadla na 80 tisíc korun. Po posouzení znalcem od pojišťovny viníka byla u vozidla vyhlášená totální škoda a vozidlo odtaženo na vrakoviště.

Žena se dozvěděla způsob likvidace pojistné události a výši pojistného plnění, která odpovídala částce 43 tisíc korun. Obvyklá cena vozidla byla stanovena na 48 tisíc, od ní byly odečteny ceny využitelných zbytků ve výši pěti tisíc.

Veronika ale byla přesvědčená, že obvyklá cena poškozeného vozidla před škodnou událostí byla podstatně vyšší než pojišťovnou vyplacené pojistné plnění. A obrátila se na právníka.

Za auto chtěla 60 tisíc

„Předmětný automobil měl vzhledem ke své výbavě, počtu najetých kilometrů a celkovému stavu výrazně vyšší cenu, než chtěla vyplatit pojišťovna, což potvrzují rovněž běžně dostupné nabídky k prodeji obdobného vozidla, které dosahují až dvojnásobných částek,“ uvedl právník Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz.

Veronika se nakonec rozhodla, že bude za zničené vozidlo po pojišťovně viníka požadovat 60 tisíc korun.

„V případě vzniku škody, je škůdce, resp. v tomto případě pojistitel, povinen v souladu s § 2952 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník ve spojení s judikaturou Ústavního soudu nahradit skutečnou škodu, a to v plném rozsahu. S ohledem na výše uvedené jsem proto vyzval pojišťovnu, aby mé klientce uhradila částku ve výši 17 tisíc korun, jež odpovídala rozdílu v ceně obvyklé a již uhrazené ceně,“ popisuje právník.

Video  Cena u povinného ručení není vše, říká Jirka. Na co si dát pozor?  - Andrea Ulagová, Jan Brunclík
Video se připravuje ...

Nehodu nezpůsobili, přesto na ni doplácí

U pojištění vozidel klienti mnohem častěji řeší problém s výplatou z povinného ručení než z havarijního pojištění. „V rámci krácení či zamítnutí pojistného plnění jsou tak paradoxně nejvíce postihováni řidiči, kteří nehodu nezpůsobili,“ uvedl Novák.

Případ paní Veroniky není nijak ojedinělý. Až 22 procent řidičů, kteří nejsou spokojení s výši pojistného plnění po autonehodě, řeší krácení pojistného plnění právě při totální škodě.

Pojišťovny žádostem často nevyhoví

U totální škody se jedná o případy, kdy pojišťovna při likvidaci pojistné události usoudí, že škoda na vozidle je natolik závažná, že by ji již nebylo hospodárné opravovat. A následně uhradí v penězích cenu, jakou podle jejího uvážení mělo vozidlo v době před vznikem škodné události.

V takovém případě je možné buď rozporovat cenu, kterou vozidlo mělo v době škodné události. Nebo požadovat uvedení vozidla do původního stavu, respektive náhradu nákladů, které poškozený vynaložil na uvedení do původního stavu.

„Nový občanský zákoník upřednostňuje uvedení do původního stavu před náhradou škody v penězích, ke které má dojít buď na žádost poškozeného, nebo není-li uvedení do původního stavu dobře možné. Pojišťovny však často těmto požadavkům nevyhoví a musí rozhodnout soud, který posuzuje každý případ individuálně,“ vysvětlil právník Novák.

Co dělat v podobné situaci?

Jestli pojišťovna v prvním kroku bude krátit pojistné plnění, je čistě na ní, často přitom nezáleží na tom, zda pojištěný udělal vše pro to, aby se tak nestalo. Pojišťovny logicky nemají zájem vyplácet více, než s čím si myslí, že se jejich klienti spokojí.

Důležitá je zejména obrana, pokud poškození nejsou s plněním pojišťovny spokojeni. Obrana je založena na tom, zda má klient dostatek důkazů, že je právo na jeho straně. Lze tedy říci, že poškozený situaci spíše nepředejde, ale může zamezit jejímu rozsahu.

Prvním důkazem může být přivolání policie, která může nejen odhadnout výši škody, ale také zejména určuje viníka nehody. Dalšími důkazy mohou být faktury z autoservisů, znalecké posudky či průzkum trhnu, který ozřejmí aktuální hodnotu určitého vozidla na trhu. Lidé by si také měli ponechat komunikaci s pojišťovnou.

Pojišťovna nakonec vyplatila 15 tisíc

Přesně 10 dní od zaslaní výzvy pojišťovna odpověděla, že bude navíc plnit 15 481 Kč. Veronika s nabídkou pojišťovny souhlasila. Po půl roce od dopravní nehody tedy poškozená od pojišťovny získala celých 58 481 korun plus pět tisíc za využitelné zbytky vozidla, bez pomoci právníka by se však dorovnání pravděpodobně nikdy nedočkala.

HaninaREZ ( 25. února 2019 22:43 )

Bohužel zkušenosti jsou nejrůznější a mnoho z nás si pak říká, zda má vůbec smysl si takové pojištění jednávat. Ano jedná se o povinné pojištění, které nám ukládá zákon, ale proč ho mám platit, když se pak stane nějaká taková situace. Osobně jsem na delší tratě začala využívat půjčování vozidla. Velkou výhodou je právě to, že v případě nehody zaplatíte sice nějakou spoluúčast, ale jinak se o vše postarají sami. Pokud někoho zajímá více zde https://www.autopujcovna-cb.cz/vite-jak-se-chovat-k-vypujcenemu-vozu-dodrzovat-tahle-pravidla-se-vyp lati/.

istyl ( 3. března 2018 14:10 )

moje zkusenost je : tady v CR se nepojistovat...zakonne poj., se bohuzel musi...

LenkaJ ( 3. března 2018 12:29 )

 Bohuzel musim jen souhlasit. Aktualne resime stejny problem s pojistovnou, ktera sama sebe oznacuje jako “jednicku na trhu”. Nejenze celkova doba vyrizeni trvala 1/4 roku, a to jsme je neustale urgovali, aby se neco posunulo kupredu, likvidator i pres jasneho vinika nehody potvrzeneho policii nas narkl z podvodu a ve vysledku nam rekli, ze aukce na rpodej vraku jiz neni platna a at si ho prodame jak chceme. Dikybohu mame take komplet konverzaci schovanou, bez pravniku a medii nema clovek dovolani.. A je uplne jedno jakou mate pojistovnu.. Jednicka na trhu mozna tak v tom jak obrat klienty

istyl ( 3. března 2018 09:27 )

to je bezna pojistovaci praxe...pojistovna zkousi, jestli se ten ktery clovek da, podvoli...a na me to zkousela taky...rychle jsem je vyvedl z omylu a byl klid...ale kdo se neozve argumenty dobre cilenymi, neuspeje...coz jinde ve svete se nedeje...je pojisteny - dostane odpovidajici nahradu...tady ne...

CAVESMAN ( 3. března 2018 07:45 )

A právníkovi zaplatila pouhých 28 000 kč ? Takže ......

Zobrazit celou diskusi