Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C

Odbory Škody Auto hrozí omezením přesčasů. Nelíbí se jim prý nátlak z Německa

Autor: ČTK, var - 
5. října 2017
14:10

Odbory Škody Auto pohrozily omezením přesčasů, pokud bude vedení mateřského koncernu Volkswagen trvat na přesunu části výroby české automobilky do Německa. Odborářům se nelíbí hlasy z VW, podle kterých má Škoda nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie s levnější pracovní silou. Uvedl to předseda podnikové rady Škoda Auto Jaroslav Povšík v prohlášení. Podle něj jsou Škodě vytýkány její úspěchy.

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen prý chtějí, aby se část produkce koncernové divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Snaží se tak omezit konkurenci, kterou Škoda představuje pro klíčovou koncernovou značku Volkswagen, řekly agentuře Reuters zdroje z podniku. Podle Povšíka se Volkswagen snaží přesunem výroby vyřešit současnou krizi.

„Oni chtějí zajišťovat vytížení německých lokalit. Nejde jim Passat, ale vidí, že Superb se prodává dobře, a rádi by si ho tam vzali,“ míní Povšík. Podle něj má na situaci velký vliv také aféra dieselgate, která téměř zastavila prodeje aut koncernu Volkswagen v USA.

„Dochází k určitým příjmovým položkám, které jsou negativní, takže se shánějí peníze ze značek, které mají dobrou likviditu jako my, uvedl Povšík. Kvůli vysoké poptávce po vozech Škoda se snaží vedení české automobilky co nejvíce zvýšit celkovou produkci. Pomáhají ji k tomu i flexikonta, tedy směny navíc. Automobilce umožňují vícesměnné modely práce. Na několika odděleních tak zaměstnanci pracují také na noční směně z pátku na sobotu, na ranní směně v sobotu a někde také v sobotu odpoledne.

Průměrná mzda dělníka: 36 tisíc korun

Firma se navíc potýká s nedostatkem dělníků. Nabízí desítky volných míst, láká na nadprůměrné platy, náborový příspěvek či bonusy. Škoda se snaží tento deficit řešit podporou technického vzdělávání spoluprací se základními, středními i vysokými školami, s veřejnou správou, ale i vzděláváním na vlastním odborném učilišti nebo vysoké škole. Zaměstnanci Škody Auto pobírají v ČR nadprůměrné platy. Průměrná hrubá dělnická mzda je v automobilce 36 tisíc korun měsíčně.

Odboráři hrozí omezením směn na víc. Dohoda o současných modelech práce vyprší na konci roku. „Někde mají zaměstnanci volno každý třináctý víkend. Nepůjdeme proto do těchto modelů, protože budeme vydělávat a oni (Volkswagen) nám pak řeknou, vyděláváte, tak jste naše konkurence. To radši nechám lidem víkendy, oni mi zatleskají,“ řekl Povšík.

Odbory: S přesunem do Německa by zaniklo 2000 míst

Informace z Volkswagenu o tom, že představuje Škoda pro koncern konkurenci, jsou podle Povšíka zaměřeny proti Škodě. „Jsou ve své podstatě zaměřeny proti společnosti Škoda Auto, proti jejím zaměstnancům, kterým jsou vytýkány jejich úspěchy, flexibilita, kvalita výroby a vytvořené hospodářské výsledky. Za tím vším však je obrovské nasazení všech zaměstnanců, práce o víkendech na úkor rodinného života a podobně,“ uvedl.

V případě přesunu části výroby Škody do Německa by podle Povšíka zaniklo zhruba 2000 míst. Podle ekonomů by ale přesun neměl znamenat snižování počtu zaměstnanců, protože Škoda Auto se v České republice potýká s nedostatkem kapacit.

Provozní zisk divize Škoda Auto se v minulých třech letech více než zdvojnásobil na loňských 1,2 miliardy eur (31 miliard korun). Zisková marže v divizi tak dosáhla 8,7 procenta, což je v rámci koncernu Volkswagen druhá nejvyšší úroveň po luxusní značce Porsche. Marže u značky VW se naopak v důsledku poklesu provozního zisku snížila na 1,8 procenta.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

mpads ( 5. října 2017 21:23 )

Škoda je českou výrobní značkou s českými ruky pro zachování českých rukou, ne značkou vlastníka Wolksvagenu...(Smlouva o zachování značky a investic).Značku převést jinam je krádež výrobní značky s falšováním českých rukou, německými ruky pro svět.. Němci podvádějí česky národ a oblbují svět, jak všichni globalisti...Pokud to budou vyrábět v Německu, už to není Škoda(české ruky), ale Wolksvagen(německé ruky) ...Podvádět se nemá(smlouva se státem o investicích a značky Škoda). České ruky jsou, jen v Česku ne v Německu. Nejsme součástí 3 říše, nebo 4 říše...Vláda by měla reagovat na výrobní značku a falšování( made in) a nechat si to zaplatit...Vlastník Wolksvagenu nedbá značky Škody a chce jí poškodit. a naše lidi bere jak lidi bez práv...Co bude vyrobené v Německu už nebude Škoda...Jestli se uvede Škoda na trh vyrobena v Německu je to podvod na úkor z úspěchu Čechů, kteří si chtějí přivlastnit Němci českou značkou Škody(Porušení smlouvy o koupi Škody a zachování značky a investicích ze strany Wolkvagen) Podvody se nemají tolerovat...Co na to měkýš premiér Sobotka, hající české zájmy a investice? Investice opačným směrem s neoprávněným převodem výroby s českou značkou? Platy čechů neporostou, Přece zaměstnanci němci nebudou s nízkým platem, okrade se český dělník?Superb podraží a znehodnotí se značka hrdost Češství...Odbory by měly teď vyjet za vyšší platy s německými a potom stávkovat..Když se může převádět výroba, tak i platy. Vložte Váš názor:

Zobrazit celou diskusi