Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Ostudná premiéra D8. Sobotka připustil uzavření části dálnice, Ťok je v klidu

Autor: ČTK, bkr - 
17. prosince 2016
10:45

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v sobotu otevřelo poslední úsek dálnice D8. Jenže vřelé úsměvy a slova díků na slavnostním ceremoniálu kontrastovaly s realitou. Provoz u prackovické estakády je sveden do jednoho pruhu, rozhodlo ŘSD v pátek večer na základě monitoringu nestabilního svahu. A potíže bude v pondělí řešit i vláda, řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Nevyloučil, že by se nestabilní úsek mohl v budoucnu uzavřít úplně.

„V pondělí zasedá vláda, já chci, aby pan ministr dopravy informoval vládu o tom, jak reálně vypadá situace. Jaké jsou výsledky monitoringu D8 a jaká se předpokládají opatření,“ řekl Sobotka v Teplicích, kam dorazil na krajskou konferenci ČSSD. Předseda vlády nevyloučil, že by se nestabilní úsek mohl v budoucnu uzavřít úplně. Klíčové podle něj budou výsledky monitoringu.

„Klíčové je, aby ministerstvo dopravy a ŘSD monitorovaly situaci v tom problematickém úseku. A pokud by se něco dělo, cokoli, co by mělo ohrožovat stabilitu té dálnice, tak je potřeba přijmout příslušná opatření, včetně uzavření dálnice v budoucnosti. Ani to se nedá vyloučit, protože ten terén je opravdu geologicky velmi složitý,“ doplnil Sobotka.

Na ceremoniálu byl Zeman i Němci

Výstavba dálnice trvala 32 let. Celková délka dálnice od Prahy po hranice s Německem je 92 kilometrů. Slavnostního otevření se zúčastnila řada českých a německých politiků včetně prezidenta Miloše Zemana.

Omezení se týká zhruba dvoukilometrového úseku. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla jsou důvodem údaje o lokálních posunech v podloží pravého jízdního pásu estakády. Omezení bude dočasné, řekl Rýdl.

„Dále bude rada monitoringu vyhodnocovat další měření, aby potvrdila, že stabilizační opatření zafungovala a může být provoz převeden na oba jízdní pásy dálnice na prackovické estakádě,“ uvedl Rýdl.

Problémy u estakády začaly v říjnu. Tehdy se propadly podpěry mostu u Prackovic, stavaři proto museli zdejší estakádu zabezpečit. Dálnice prochází geologicky nestabilním územím. ŘSD bude stavbu i její okolí monitorovat speciálními sondami.

Video  Dron proletěl nad nedostavěnou dálnicí D8: Takhle odklízejí její zával.  - David Malik, Matěj Šrám
Video se připravuje ...

Ťok: Jde o bezpečnou stavbu

Sobotní program začal u tunelu Radejčín na Ústecku v 10 hodin. Ministr dopravy Dan Ťok na slavnostním ceremoniálu uvedl, že na dálnici nehrozí žádné nebezpečí. „Chci ubezpečit, že jde o bezpečnou stavbu, přestože se o ní bude jakkoli spekulovat,“ prohlásil. Je přesvědčen, že půjde o jeden z nejúspěšnějších dálničních úseků.

Běžnému provozu by měla být dálnice otevřena v sobotu vpodvečer.

Stavbu posledního, dvanáctikilometrového úseku, provázely dlouhá léta spory. Nejprve o trasu, kudy povede, následně o územní rozhodnutí a stavební povolení. Stavba úseku začala v roce 2012. O rok později ji zkomplikoval sesuv u Litochovic, který těleso už hotové dálnice poničil. Dálnice prochází geologicky nestabilním územím.

Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, v době stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.

aIIahakbar ( 17. prosince 2016 16:54 )

Tak vezmi fotra k lékaři, debile!

aIIahakbar ( 17. prosince 2016 16:51 )

Nereaguj na toho debila, je to ztráta času.

noacojezase ( 17. prosince 2016 16:35 )

A také Petr Pithart, Klaus, Tošovský, Špidla, Gross, Paroubek, Topolánek, Fischer, Nečas, Rusnok ,počet ministrů dopravy za "pravicovou" ODS je 8 za rozhodné období( i expert Stanjura).

sores ( 17. prosince 2016 16:23 )

Hlava mi nebere, válka srovnala Německo téměř celé se zemí a naopak Česko nebylo vůbec poničené a kde jsou němci a kde jsme my??? No v pr.de.li jsme, je to u nás jako v Rumunsku a češi drží předklon čelem k zemi a mlčí a mlčí!!!

mrd.vola ( 17. prosince 2016 15:41 )

demokracie, smradi! takhle kdybysme stavěli za komunistů tak tady bylo jedině tak ho.v.no, no aspoň by modrý straky neměly co rozkrást

Zobrazit celou diskusi