Ostudná premiéra D8. Sobotka připustil uzavření části dálnice, Ťok je v klidu
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v sobotu otevřelo poslední úsek dálnice D8. Jenže vřelé úsměvy a slova díků na slavnostním ceremoniálu kontrastovaly s realitou. Provoz u prackovické estakády je sveden do jednoho pruhu, rozhodlo ŘSD v pátek večer na základě monitoringu nestabilního svahu. A potíže bude v pondělí řešit i vláda, řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Nevyloučil, že by se nestabilní úsek mohl v budoucnu uzavřít úplně.
„V pondělí zasedá vláda, já chci, aby pan ministr dopravy informoval vládu o tom, jak reálně vypadá situace. Jaké jsou výsledky monitoringu D8 a jaká se předpokládají opatření,“ řekl Sobotka v Teplicích, kam dorazil na krajskou konferenci ČSSD. Předseda vlády nevyloučil, že by se nestabilní úsek mohl v budoucnu uzavřít úplně. Klíčové podle něj budou výsledky monitoringu.
„Klíčové je, aby ministerstvo dopravy a ŘSD monitorovaly situaci v tom problematickém úseku. A pokud by se něco dělo, cokoli, co by mělo ohrožovat stabilitu té dálnice, tak je potřeba přijmout příslušná opatření, včetně uzavření dálnice v budoucnosti. Ani to se nedá vyloučit, protože ten terén je opravdu geologicky velmi složitý,“ doplnil Sobotka.
Na ceremoniálu byl Zeman i Němci
Výstavba dálnice trvala 32 let. Celková délka dálnice od Prahy po hranice s Německem je 92 kilometrů. Slavnostního otevření se zúčastnila řada českých a německých politiků včetně prezidenta Miloše Zemana.
Omezení se týká zhruba dvoukilometrového úseku. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla jsou důvodem údaje o lokálních posunech v podloží pravého jízdního pásu estakády. Omezení bude dočasné, řekl Rýdl.
„Dále bude rada monitoringu vyhodnocovat další měření, aby potvrdila, že stabilizační opatření zafungovala a může být provoz převeden na oba jízdní pásy dálnice na prackovické estakádě,“ uvedl Rýdl.
Problémy u estakády začaly v říjnu. Tehdy se propadly podpěry mostu u Prackovic, stavaři proto museli zdejší estakádu zabezpečit. Dálnice prochází geologicky nestabilním územím. ŘSD bude stavbu i její okolí monitorovat speciálními sondami.
Ťok: Jde o bezpečnou stavbu
Sobotní program začal u tunelu Radejčín na Ústecku v 10 hodin. Ministr dopravy Dan Ťok na slavnostním ceremoniálu uvedl, že na dálnici nehrozí žádné nebezpečí. „Chci ubezpečit, že jde o bezpečnou stavbu, přestože se o ní bude jakkoli spekulovat,“ prohlásil. Je přesvědčen, že půjde o jeden z nejúspěšnějších dálničních úseků.
Běžnému provozu by měla být dálnice otevřena v sobotu vpodvečer.
Stavbu posledního, dvanáctikilometrového úseku, provázely dlouhá léta spory. Nejprve o trasu, kudy povede, následně o územní rozhodnutí a stavební povolení. Stavba úseku začala v roce 2012. O rok později ji zkomplikoval sesuv u Litochovic, který těleso už hotové dálnice poničil. Dálnice prochází geologicky nestabilním územím.
Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, v době stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.
Tak vezmi fotra k lékaři, debile!