Exstevardi o RegioJetu: Špína, plíseň a jídlo na záchodech. Dopravce: Nesmysl

Autor: Tomáš Polák - 
27. 9. 2016
05:00

Poté, co minulý týden RegioJet potvrdil rozšíření svrabu mezi svými stevardy, se začal Blesk.cz zajímat o hygienické podmínky přímo ve vlacích. Ty nejsou podle slov bývalých baristů či stevardů v některých spojích rozhodně ideální. Často jim prý nezbývalo než skladovat jídlo na toaletě a umývat nádobí v krabicích. V zázemí prý také někdy chybělo mýdlo, přitom museli nakládat s potravinami. Vedení společnosti ale jakékoliv pochybení odmítá.

Blesk.cz hovořil s několika bývalými stevardy, kteří byli ochotní pod příslibem anonymity promluvit o nedostatečné hygieně ve vlacích. „Tím, jak v poslední době roste počet vozů, a oni mají málo vozů s kuchyněmi, tak roste také požadavek na to, aby bylo více jídla. To znamená, že to není kam dávat, takže potravinové boxy běžně během cesty končí na záchodě,“ uvedl muž, který pracoval na pozicích stevarda a baristy. Záchod je podle něj ovšem až krajní řešení, nejdřív se stevardi snaží krabice „nacpat“ do lednice.

„Tohle je krabice s croissanty, která se nevešla do ledničky, a proto je pod ní a hned vedle je odpadkový koš, naprosto běžná situace,“ popsal bývalý zaměstnance konkrétní fotografii. I takové jídlo se prý prodávalo cestujícím.

Vlevo krabice s croissanty umístěna hned vedle koše.Vlevo krabice s croissanty umístěna hned vedle koše. | 

To ale tvrdě odmítá mluvčí RegioJetu Radka Šťávová. „Pro naskladnění a uchovávání potravin platí přesná pravidla a standardy. Jakékoliv uváděné porušení pravidel je v rozporu s našimi standardy a řádným postupy,“ řekla pro Blesk.cz. Podle ní podobné „pochybení“ náhodné kontroly nikdy nezaznamenaly.

Podobně ale situaci komentoval i další z oslovených bývalých stevardů. „Krabice s jídlem se běžně nevlezly do lednic, takže byly mimo i několik hodin,“ uvedl muž s tím, že se to týká především croissantů plněných šunkou a sýrem, které mají být v lednici. I když se jídlo dostane do ledničky, není ale podle bývalých pracovníků vyhráno. „Lednice chladily v létě třeba na 15 stupňů nebo nefungovaly vůbec, protože byly od drobků ucpané výdechy,“ okomentoval exbarista.

Podle RegioJetu má barista ovšem povinnost během svojí směny zaznamenávat teplotu v lednicích, a pokud dojde k jakékoliv technické závadě, je povinen ji okamžitě hlásit. „V mimořádných případech, kdy dojde například k poruše lednice, mohou posádky nouzově využívat termoboxy,“ popsala Šťávová.

Exstevardi: Chybělo mýdlo i potravinářský průkaz. Dopravce: Nesmysl

Bývalý zaměstnanec pro Blesk.cz zkritizoval i jiné aspekty. „Často nebylo u umyvadla ani mýdlo, takže se musely používat jenom ty jednorázové utěrky na ruce, co se dávají ke croissantům,“ uvedl. Další ze stevardů prý mýdlo neviděl u služebních umyvadel nikdy. „Přitom s jídlem jsme manipulovat museli,“ postěžoval si.

I to ale razantně vedení železničního dopravce odmítá. „Antibakteriální mýdlo je pravidelně doplňováno na všech spojích na WC i do kuchyněk, kam si je objednává ze skladu barista,“ zdůraznila mluvčí.

Podle jednoho z bývalých zaměstnanců navíc nemuseli mít zaměstnanci potravinářský průkaz. „Já jsem začal pracovat jako stevard, kde jsem neměl potravinářský průkaz, a pak jsem přešel na baristu a ani tam ho nechtěli,“ řekl muž s tím, že nebyl sám. „Barista připravuje ty věci a stevard je jenom roznáší. Barista je přímo v té kuchyňce celou cestu, šlehá kafe, krájí a nakládá na talíře dorty, nebo croissanty na talíře,“ popsal.

Zákon o ochraně veřejného zdraví ale nařizuje takovým lidem potravinářský průkaz mít. Konkrétně ho musí mít totiž všechny „fyzické osoby přicházející při pracovních činnostech ve stravovacích službách při výrobě potravin nebo při uvádění potravin do oběhu do přímého styku s potravinami, pokrmy, zařízením, náčiním nebo plochami, které jsou ve styku s potravinami nebo pokrmy,“ uvádí zákon.

Šťávová zdůraznila, že něco podobného není možné. „Všichni baristé a stevardi musí mít potravinářský průkaz. To, že jej mají, kontrolujeme při jejich nástupu na tuto pozici a provádíme také jejich namátkové kontroly,“ řekla mluvčí.

„Co se týká myčky, to je kapitola sama pro sebe, buď nefungovala vůbec, takže se muselo mýt nádobí v krabicích od croissantů, anebo fungovala na dobré slovo - nádobí bylo jenom mokré, takže se z něj musely stírat zbytky jídel,“ popsal také exstevard. „Všechno se muselo dělat rychle, protože buď bylo nádobí málo, nebo by pak mohla přijít stížnost na délku obsluhy a nedali by nám osobní ohodnocení,“ dodal muž.

Tisková mluvčí Radka Štávová zkonstatovala, že jde ovšem o porušení interních předpisů. „V případě, že v kuchyňce nefunguje myčka, má personál nádobí umýt ve dřezu nebo využít jinou myčku v nejbližší kuchyňce, která ve vlaku je. Jakýkoliv jiný postup je porušením vnitrofiremních předpisů,“ uvedla Štávová.

„To je nesmysl, ti lidé nestíhají umývat nádobí ani ve své kuchyňce natož jinde,“ řekl k tomu jiný ze zaměstnanců s tím, že interní nařízení se běžně porušují, protože se dají jen těžko zvládat.

Celý rozhovor s mluvčí RegioJetu Radkou Šťávovou:

Kolik hygienických kontrol RegioJet ve svých vlacích eviduje za poslední tři roky? Jaká byla jejich zjištění a probíhaly kontroly i v zázemí vlaků (tedy kuchyňce, skladu a prostoru pro stevardy)?

V letošním roce hygiena dosud v RegioJetu provedla tři kontroly, které se týkaly skladovacích prostor a kuchyněk ve vlacích. Při žádné z těchto kontrol nenalezla hygiena pochybení, které by se týkalo skladování potravin. Ve skladu i v kuchyňce jsou pro manipulaci s potravinami stanoveny přesné postupy a standardy, které naši zaměstnanci dodržují a které jsou samozřejmě také v souladu s platnou legislativou. Hygiena v našich vlacích je na vysoké úrovní a přísně dbáme na její dodržování.

Musí mít všichni stevardi a baristé ve vlacích RegioJetu potravinářský průkaz? Může se stát, aby některý z baristů/stevardů neměl potravinářský průkaz?

Ano, všichni baristé a stevardi musí mít potravinářský průkaz. To, že jej mají, kontrolujeme při jejich nástupu na tuto pozici a provádíme také jejich namátkové kontroly.

Kolik lidí jste vyhodili za poslední tři roky kvůli porušování hygienických předpisů?

Ve vlacích máme nastavena přesná pravidla pro naskladnění, uchovávání a výdej potravin, jejichž dodržování kontrolujeme. Evidujeme pouze drobné přestupky, které jsme řešili snížením osobního ohodnocení a pohovorem.

Bylo vždy v zázemí pro stevardy a baristy mýdlo?

Ano, antibakteriální mýdlo je pravidelně doplňováno na všech spojích na WC i do kuchyněk, kam si je objednává ze skladu barista.

Kam se dávají krabice s jídlem, které se nevejdou do lednice?

Od počátku provozu našich vlaků existovaly jasné manuály pro to, kam a jakým způsobem potraviny ve vlacích uskladňovat a uchovávat tak, aby bylo zajištěno dodržení veškerých hygienických standardů. V letošním roce jsme modernizovali kuchyňky a systém rozložení lednic je navržený tak, aby se všechny naskladněné potraviny vešly do lednice. Barista má povinnost během svojí směny zaznamenávat teplotu v lednicích, a pokud dojde k jakékoliv technické závadě, je povinen ji okamžitě hlásit. V mimořádných případech, kdy dojde například k poruše lednice, mohou posádky nouzově využívat termoboxy.

Jste si vědomi toho, že by krabice s croissanty byly v průběhu cesty skladovány na toaletě či vedle odpadkového koše?

Pro naskladnění a uchovávání potravin platí přesná pravidla a standardy. Jakékoliv uváděné porušení pravidel je v rozporu s našimi standardy a řádným postupy. Ve vlacích pravidelně provádíme kontroly a případná porušení se okamžitě řeší. Podobné porušení našich postupů jsme dosud nezaznamenali.

Evidujete stížnosti nebo podněty od personálu ohledně hygienické situace ve vlacích?

Teamleader, který je během jízdy vlaku zodpovědný za servis, má povinnost informovat provoz o všech závadách, k nimž dojde během cesty tak, aby mohly být neprodleně odstraněny. Problémy se zapisují také do denního hlášení spoje nebo ho mohou teamleadeři řešit napřímo s údržbou a úklidem. Závadová hlášení se mohou týkat například nefunkčnosti lednice nebo myčky, atd. Hygiena, zdraví a bezpečnost našich klientů i zaměstnanců je pro nás absolutní prioritou, proto máme pro personál nastaveny řádné procesy a postupy, jak naplnit všechny standardy - i nad rámec zákonných povinností. Porušení těchto postupů, pokud k němu dojde, je v rozporu s našimi standardními pravidly a procesy.

Doporučujeme
JaNicJaPrincezna ( 29. září 2016 14:01 )

 Přečetla jsem snad celou diskusi a chtěla bych udat na pravou míru některé věci: 1) mezi udavačem a redaktorem zřejmě došlo k nedorozumění ohledně fotek, u kterých informace v popiscích prostě nesedí, případně realitu zkreslují - opaskem jsou přitažené vstupní dveře do vozu, nikoliv lednice; fotky, kde se po zemi válí nádobí a větší množství jídla jsou pořízené po rychlobrzdě; jídlo v pytlích na wc je prošlé, jedná se o odpisy a zboží neprodejné 2) úklid skladu i kuchyně zajišťují stevardi, stejně jako odnos odpadků 3) obuv i uniforma jsou předepsané 4) velké množství cestujících neumí číst a žlutá cedule velikosti A3 s tučným nápisem "dveře mimo provoz" je pro ně snadno přehlédnutelná, nedivme se tedy, že do toalet háží kapesníčky a další maras, i když si informaci, aby to nedělali, mohou na wc přečíst 2x a jednou dokonce ve 4 jazycích 5) vedení v Brně by mělo popřemýšlet nad tím, v jakých podmínkách své zaměstnance nechávají pracovat, že nárok nesmět si sednout, nebo si udělat přestávku je nesmysl asi stejně, jako provádět servis až do příjezdu do konečné stanice, když např. důkladné čištění kávovaru, které by se mělo dělat po každé směně, jinak by po kávě mohlo být cestujícím těžko, trvá samo o sobě nejméně 30 minut 6) jo, někteří stevardi i baristi jsou dobytci, ale stále jen někteří, tak laskavě neházejte všechny do jednoho pytle, když jiní se snaží prostory vytírat desinfekčním mýdlem A ve finále bych všem těm, co si tady stěžují na vlídnost stevardů vzkázala, ať vytáhnou sluchátka z uší, na okamžik odloží mobil/tablet/laptop a věnovali kapku pozornosti člověku, který je především odpovědný za jejich bezpečí a zdraví po celou cestu, a po kterém vy něco chcete. Třeba 3 litry kafe, protože je zadáčo. A nejlíp cappuccino bez mléka, piccolo nebo velký preso; rovnou z vozíčku s moštem, mátovým čajem a překapávanou kávou.

Honza2 ( 28. září 2016 08:37 )

Jedu v pátek Pendolinem a to za levnější cenu než kdybych jel RegioJetem (181 Kč vs 199 Kč). To k těm drahým jízdenkám. Čisté záchody, klimatizace, WiFi jsou tam taky (a ta WiFi je mnohem lepší). Navíc budu v Praze o půl hodiny rychleji. Personál je rovněž ochotný a vstřícný. Takže jsem už vyvrátil všechny argumenty. Je vidět, že jsi proti ČD zaujatý takže další diskuse je ztrátou času.

prodia ( 27. září 2016 21:42 )

Takže takový bordel jsi tam vytvářel/a ty??? No to se máš čím chlubit, že to víš moc dobře . Že ti není hanba se k tomu vůbec hlásit!!! Já být zaměstnavatelem, tak tě vyperu na to tata! Se nedivím, že jsi ex steward v tom případě, a pokud jím ještě jsi, tak raději drž hubu a krok a raděj uklízej!

bobobo ( 27. září 2016 21:10 )

pro Honza: Pitomec budeš ty.RegioJetem jezdím pravidelně,poněvadž za velmi přijatelnou cenu nabízí komfortní cestování, včetně obsluhy,čistoty vozů,sedaček,WC....to že pár pitomců,kteří byli určitě vyhození,se hledí mstít tímto nechutným způsobem a Blesk po tom rád sáhne,není podstatné.České dráhy!!! za nechutně drahé jízdenky (pochopitelně když živí přebujelou dobře placenou administrativu) nabídne špinavé vagony,hluk,zimu.... a vůbec se nestydí jízdné ještě zvyšovat.Takže RegioJet super!!!No a když se ti nelíbí a všem těm kecalům,jezděte si jinými prostředky,nikdo vás tam za ruku netahá

Rob731 ( 27. září 2016 19:26 )

 A já myslel, že ty bagety na WC jsou prošlé. Ale prodalo se všechno, zvlášť když jsme měli skoro hodinové zpoždění 😊.

Zobrazit celou diskusi
Další videa