Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Islám v Česku pod drobnohledem Blesku: Tady žijí, modlí se a podnikají!

Autor: Etienne Bláha, Slávka Červená, Jana Ulrichová - 
24. listopadu 2014
12:01

Arabové v Teplicích a Rožnově, muslimské aktivity u Karlových Varů, Ostravy a Karviné, 7 mešit a 13 modliteben. Tak vypadá realita v Česku! Blesk přináší mapu míst, kde se usadili muslimové.

Podle množství letošních zpráv se může zdát, že se muslimové objevili v Česku až letos, opak je pravdou. Už od roku 1991 na našem území fungovalo Ústředí muslimských náboženských obcí.

Nárůst především muslimských návštěvníků však nastal až po začátku ekonomické krize v roce 2008. Obzvláště krachující lázeňství vzalo zavděk penězi od klientů z Kuvajtu, Saúdské Arábie a ostatních arabských zemí.

Arabští podnikatelé nyní u nás skupují nemovitosti. A to především v místech, kde je velké množství nezaměstnaných, peněz je tu málo. Přítomnost Arabů, především ta stálá, však není po chuti místním.

„Příčí se mi, že nechávají své děti běhat do tří hodin do rána, jezdí na bruslích po silnicích a všude zahazují odpadky. Jenže oni vám za neprodejný pozemek nabídnou pětkrát víc než ostatní. Mít pozemek, prodám ho taky,“ shrnul jeden z obyvatel severočeských Teplic.

KARLOVY VARY

Město se stalo už dříve sídlem movité ruské klientely. A právě ruští muslimové iniciovali koncem června 2012 vznik místní muslimské obce, jejíž hlavou se stal bohatý Rus Akhmedbek Akhmedbekov.

Člen dozorčí rady KV Bytinvest a jednatel DV Company – společností pronajímajících nemovitosti. „U DV Company nejsou přístupné ani účetní uzávěrky, ze zákona povinné,“ řekl Lukáš Lhoťan zabývající se problematikou islámu v ČR.

Místní muslimská obec si z bývalé hasičárny udělala modlitebnu, začátkem listopadu jí ale stavební odbor magistrátu odmítl zkolaudovat kvůli chybějícímu chodníku u budovy.

„Někdo mohl při vycházení z modlitebny spadnout do šedesáticentimetrové propasti,“ uvedl k tomu stavební úředník Vladimír Holubec.

Kolová u Karlových Varů

Místní kazašští muslimové se ostatních skupin poněkud straní. V malé obci u Karlových Varů si zřídili modlitebnu, žijí v poklidu a nijak se neprojevují. „Kazaši jsou tu jediní muslimové. Jsou velice přátelští, vzdělaní a nemáme tu s nimi žádné problémy,“ řekl k tomu starosta Kolové Václav Kellner.

Teplice

V lázeňském srdci města patří několik domů Syřanům, Kuvajťanům a Saúdským Arabům či firmám, které vlastní. Nápisy na nich jsou dvojjazyčné, vše je ale uzpůsobeno arabské klientele. Třeba hotel Plaza.

Ani by vás tam neubytovali. Tam je to jen pro ně,“ řekl jeden z místních. Arabové skupují i krásné historické vily. Na jejich zvoncích ale žádné jméno nenajdete, jen čísla bytů.

V okolí těchto domů a všude, kde se pohybují arabští hosté, je nepořádek a hluk až do časného rána. Šéfem místní muslimské obce je Marei Abbás, podle některých zpráv příbuzný palestinského vůdce Mahmúda Abbáse.

„Problémy s nepořádkem nám také vadí, ale to dělá menšina z nás. Chceme, aby to zmizelo,“ řekl Blesku.

MODLANY U TEPLIC

V obci nedaleko Teplic si bohatá arabská klientela lázní plánuje udělat vlastní kolonii. Rozsáhlé parcely rozkouskovali na pravidelné plochy, z nichž každou prodali různým lidem především z Kuvajtu.

Obci zachvátily obavy o budoucnost a některé fámy vinily z prodeje pozemků obecní úřad. „Pozemky jim prodali soukromníci, město vznik nemůže ovlivnit,“ řekla k tomu starostka Modlan Stanislava Kondrlová.

„Budou sem na dva až tři měsíce přijíždět bohatí a vzdělaní lidé,“ snažil se mírnit obavy představitel teplických muslimů Marei Abbás. Kdo ale za plánovanou kolonií stojí, není jasné.

ROŽNOV POD RADHOŠTĚM

Rožnovem hýbe prodej 20 let rozestavěné a zchátralé budovy lázeňského domu. Ten i s okolními pozemky prodal architekt Roman Kuba arabskému kupci. Místní oceňují případný rozvoj lázní, bojí se ale vzniku mešity.

„Máme zákonné možnosti ohlídat, aby se tam nestavělo nic v rozporu se stavebním povolením,“ sdělil mluvčí radnice Tomáš Gross.

Společnost pro obnovu a rozvoj lázní, která je oficiálně majitelem budovy, prý stavební povolení má a o stavbu mešity nikdo zatím nežádal.

Ve společnosti figuruje Saúd Ahmad Hachmieh a Libanonci Ahmad Younes a Antoine Gabriel Syriani. Všichni žijí ve svých zemích, jejich plány s místem proto nejsou jasné.

LÁZNĚ DARKOV, KARVINÁ

V roce 2012 po škrtech ministerstva zdravotnictví čeští pacienti nedosáhli na lázeňskou péči a jen v Lázních Darkov se propouštělo asi 120 lidí. Vedení tak nezbylo nic jiného než se obrátit na klientelu složenou především ze Saúdských Arabů.

„Loni jsme měli tržby 250 milionů korun a z toho 70 milionů tvořili Arabové,“ řekl pro idnes.cz ředitel Jaroslav Čánek. Saúdští podnikatelé vycítili možnost ve spojení a založili s lázněmi společnost Czech Saudi Medical Company.

V rámci ní spolupracují obě strany v lékařské péči jak v Darkově, tak v Saúdské Arábii.

SANATORIUM KLIMKOVICE

Městečko u Ostravy také zažívalo problém s krachujícím sanatoriem, přímo na Araby se však nikdy místní sanatorium nespecializovalo. Přesto tam vznikla modlitebna a místní kuchyně připravuje jídlo způsobem halal.

Do lázní přivážejí muslimy arabské cestovní kanceláře podnikatelů žijících na Ostravsku, jako je například Hussam Abdulla, který je zapsán i ve firmách pronajímajících nemovitosti.

Oproti ruským muslimům v Karlových Varech jde ve většině případů o Araby.

Fakta o muslimech v ČR

  • Při sčítání lidu v roce 2011 se k islámu přihlásilo 3085 osob.
  •  Neoficiálně je muslimů mnohem víc, podle některých odhadů až 20 tisíc.
  • Oficiálně existuje 7 mešit a 13 modliteben.
  • První mešita vznikla v roce 1998 v Brně. O rok později v Praze.
  • Vedoucím Ústředí muslimských obcí je Iráčan Muneeb Hassan Alrawi.
  • Většina muslimů jsou přistěhovalci.

nabuchodonozor ( 10. ledna 2020 10:28 )

Někteří lidé by za peníze prodali i vlastní matku. Že se aspoň trochu nestydí. Vždyť do hrobu si prachy nikdo nevezme.

tummy ( 25. listopadu 2014 08:54 )

Nechat Midjánské ženy a děti naživu, to tedy bylo neprozřetelné a hloupé. na vůdce tisíců a stovek, kteří se vraceli z válečného tažení se rozhněval: „Vy jste nechali všechny ty ženy naživu? Vždyť právě ony na Balaámovu radu svedly syny Izraele od Hospodina k Peorovi. Kvůli tomu přišla na Hospodinovu obec ta rána! Pobijte tedy všechny chlapce. Pobijte i každou ženu, která už spala s mužem. Všechny dívky, které ještě nepoznaly muže, si nechte živé Toto mi neco pripomina je to narizene zidum

tummy ( 25. listopadu 2014 07:44 )

Bible: kniha plná genocid a krutostí Nyní přijde trochu silnější káva. Deut 2:31-37 Hospodin mi řekl: „Pohleď, už to začíná! Vydávám ti Sichona i jeho zem. Začni si ji podmaňovat a obsaď ji.“ … Tenkrát jsme dobyli všechna jeho města. Každé z nich jsme vyhladili jako proklaté včetně mužů, žen i dětí. Nikoho jsme nenechali naživu. Z dobytých měst jsme si rozebrali dobytek a kořist. … Hospodin, náš Bůh, nám je všechny dal. Zde se sluší připomenout verše z Nového Zákona “Veškeré Písmo je vdechnuté Bohem a je nanejvýš užitečné. Vyučuje nás a usvědčuje, napravuje a vychovává ve spravedlnosti (2 Tim 3:16) Čili ano, nikoho nenechali naživu, vybili muže, ženy i děti, takto to chtěl Bůh a navíc chtěl, abychom to věděli. Považuje tuto informaci pro nás za nanejvýš užitečnou. Podobných drastických pasáží je v Bibli víc, viz. třeba Deut 3:2-7 Hospodin mi řekl: „Neboj se ho! Vydal jsem ho s celým jeho lidem i s jeho zemí do tvých rukou. Naložíš s ním, jako jsi naložil s emorejským králem Sichonem, sídlícím v Chešbonu.“ … Bili jsme je, až z nich nezůstal jediný živý. Všechna jeho města jsme tenkrát dobyli. Nebylo tvrze, kterou bychom jim nevzali – šedesát měst, celý kraj Argob, Ogovo království v Bášanu. … Navíc jsme dobyli veliké množství venkovských osad. Vyhladili jsme je jako proklaté, jako jsme to učinili chešbonskému králi Sichonovi, vyhladili jsme každé město – muže, ženy i děti. Všechen dobytek a kořist z těch měst jsme si pak rozebrali. Člověk by řekl, že šlo o pusté vraždění až genocidu, spojené s rabováním – myslim ze v Bibli by se take neco naslo

tummy ( 25. listopadu 2014 07:39 )

Výjimku tvoří ti modloslužebníci,s nimiž jste uzavřeli úmluvu a kteří vám potom nikterak neškodili a nikomu proti vám nepomáhali. Dodržujte tedy plně vůči nim úmluvu až do vypršení lhůty její, neboť Bůh věru miluje ty, kdož jsou bohabojní. 9:5 A až uplynou posvátné měsíce, pak zabíjejte modloslužebníky, kdekoliv je najdete, zajímejte je, obléhejte je a chystejte proti nim všemožné nástrahy! Jestliže se však kajícně obrátí, budou dodržovat modlitbu a dávat almužnu, nechte je jít cestou jejich, vždyť Bůh je věru odpouštějící, slitovný. 9:6 Požádá-li tě některý z modloslužebníků o ochranu,mu ji poskytni - aby mohl slyšet slovo Boží. Potom jej nech dospět do místa pro něj bezpečného; a to je proto, že jsou lidé, kteří nic nevědi  toto je pokracovani vynatku sura tawba

tummy ( 25. listopadu 2014 07:33 )

Mekkánské a medínské verše K tomuto dělení odkazují významné události postupu muslimského společenství (umma). Období mekkánské odpovídá období před hidžrou, do roku 622. Období medínské odpovídá době po hidžře. Mekkánksé verše byly představovány v rozpětí 13 let, medínské v rozpětí 10 let. Hlavní úlohou Mohameda v mekkánském období bylo přivést lidi k Islámu, motivy jež se objevují v těchto verších jsou: Alláh, přicházející soudný den a správné chování. K hlavním tématům mekkánských veršů se přidává v medínských verších řešení problémů rozrůstající se komunity muslimů a formovaní jejich společenství. Znát pozadí událostí je pro správné pochopení veršů důležité, zatímco mekkánské verše budou relevantní muslimům, kteří žijí v prostředí, kde je většina obyvatel nemuslimská, medínské verše pak budou relevantní muslimům jejichž komunita se již utváří.1

Zobrazit celou diskusi