Češi budou v Německu „cálovat“. Sobotka Merkelovou kvůli dálnicím nezažaluje
K žalobě proti Německu Angely Merkelové se Češi s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) nepřipojují. Aspoň zatím. A tak je možné, že nakonec budou platit na tamních dálnicích čeští řidiči bez protestů. Poplatky pro řidiče, které se u našich západních sousedů zdají být hotovou věcí, přitom vyvolaly mezi zeměmi EU nevoli. Sobotkova vláda však projednávání tohoto bodu odsunula. Kvůli tomu, že je ministr dopravy Dan Ťok (ANO) s prezidentem v Číně. Podle Hospodářských novin však už německé mýto Česku nevadí.
Vláda v pondělí odložila bod týkající se možného připojení Česka k žalobě na německé mýtné, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Spolu s tímto bodem bylo posunuto jednání rovněž o plánu úřadu na výstavbu vysokorychlostních tratí v Česku.
Nechtějí ohrozit spolupráci s Němci
„Vláda odložila bod týkající se možného připojení Česka k žalobě na německé mýtné, který měl být součástí jednání vládního výboru pro EU. Ministerstvo dopravy také navrhlo počkat na stanovisko Evropské komise, než bude uvažovat o připojení k žalobě,“ řekl Neřold.
O zařazení bodu ohledně mýtného v Německu na pondělní pořad jednání informovaly Hospodářské noviny. „Česká republika nebude iniciovat žalobu u Soudního dvora Evropské unie,“ stojí podle nich ve vládním stanovisku. Důvodem má prý být i to, že Česko nechce ohrozit plánovanou spolupráci s Německem. A to shodou okolností právě například při budování vysokorychlostní železnice, uvedly HN.
Premiér po jednání vlády uvedl, že se mu zdá rozumné počkat na stanovisko Evropské komise. Trvá ale na tom, že návrh německého mýta má diskriminační rysy pro zahraniční řidiče na německých silnicích. Česko by se podle Sobotky zatím nemělo vzdávat možnosti se k žalobě v budoucnu připojit.
„U nás máme ten systém zavedený tak, že naši lidé, když platí dálniční známky, tak si to z žádné daně odečíst nemohou. V Německu ale bude možnost si to z jedné německé daně odečíst. To z pohledu mého není úplně fér a není to úplně v pořádku,“ uvedl Sobotka.
Mýto na německých dálnicích: Od výhrůžky ke strpení
Zpoplatnění dálnic v Německu má platit od roku 2019. Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství emisí. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 676 korun), dvouměsíční od sedmi do 50 eur (189 až 1351 korun). Nejdražší roční mýtné přijde na 130 eur (3513 korun).
Návrh německého mýtného, který ještě musí podepsat německý prezident, kritizuje řada zemí v čele s Rakouskem, které chystá žalobu právě k Soudnímu dvoru EU.
Kritikům vadí návrh proto, že německé dálniční poplatky budou de facto platit jen pro zahraniční řidiče. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel.
Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích. K připojení Česka k žalobě mluvil na konci března předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něho by se mohlo Česko připojit k rakouské žalobě, pokud pro to budou dostatečné argumenty. Sobotka mluvil v dubnu o riziku diskriminace.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) však v minulosti volil mírnější vyjádření. „Myslím si, že vzhledem k aktuální situaci v Evropě není dobré, abychom na sebe navzájem podávali žaloby a abychom ve věcech, které případně EK nebude vnímat jako problematické, byli siláčtí a ukazovali ramena vůči Německu,“ uvedl Ťok.
Vláda odložila i vysokorychlostní železnice
Vedle německého mýta se však vysokorychlostní tratě na vládě neřešily, ačkoliv například ministr zemědělství Marian Jurečka uváděl, že by rád vysokorychlostní železnici i mezi Brnem a Přerovem.
Důvodem, proč železnice i mýto však vláda neprobrala, byla neúčast ministra Ťoka na jednání vlády. Šéf dopravního resortu se totiž účastní návštěvy prezidenta republiky Miloše Zemana v Číně a místo něj na vládu vyrazil náměstek Tomáš Čoček.
Chci vysokorychlostní trať i mezi Brnem a Přerovem, budu dnes na vládě mít k tomuto materiálu připomínky, aby materiál byl v souladu s PSP.
— Marian Jurečka (@MJureka) 15. května 2017
Materiál k vysokorychlostní železnici by však vláda měla schválit do konce svého mandátu. Počítá s výstavbou sítě vysokorychlostních tratí napojujících české aglomerace do Německa na severu přes Drážďany a na jihu přes Domažlice.
Trasa z Drážďan má na českém území pokračovat přes Prahu a Brno a Břeclav s alternativním pokračováním na Vídeň a Bratislavu. Poslední uvažovaná spojení mají směřovat z Brna do polských Katovic a z Prahy do polského města Vratislav. Celkovou hodnotu uvažované sítě vysokorychlostních spojení odhadlo ministerstvo na 650 miliard korun.
„Vzhledem k tomu, že ministr dopravy se účastní v těchto dnech zahraniční cesty v Číně spolu s prezidentem republiky, tak jsme se dohodli, že tyto body předložíme na některé z příštích zasedání vlády,“ podotkl premiér Sobotka (ČSSD).
VIDEO: Ministr dopravy Dan Ťok na sněmu ANO: Za dálniční známky vybereme kolem pěti miliard ročně
komuniste to hodnitili jako rovzraceni republiky a dotycni sli do dolu na uran. sralobobo povysi bude provadet jeste vetsi krivarny. jako prvni krok protlaci hajeni pro sve spolupracovniky z tradicnich politickych stran a pak budeme platit dan z odberu kysliku. za 20.let nebyl schopny slozit advokatni zkousku, aby mel judr., ale pro brusel je ten spravny odbornik. ceho prosim? zrejme v lezectvi. z vysek se mu toci hlava, do jeskyni se boji, tak zbyvaji lidske otvory i za cenu zrady naroda i V4.