Zažalovat Němce za poplatky na dálnicích? Ministr Ťok varuje: Netaktické
Dálnice, dálnice, dálnice. To prý křičí ze spaní ministr dopravy Dan Ťok, jak na nedávném sněmu ANO vtipkoval jeho vládní kolega Richard Brabec. Ťok se tomu směje, zároveň však kolem dálnic řeší řadu problémů – kolem oprav D1 či dostavby D11 do Polska. Pro Blesk.cz ministr uvedl, že by nebylo taktické zažalovat Německo v případě, že tam projdou dálniční poplatky. Ťok se však pozastavil i nad kritikou z řad ČSSD nebo nad nápadem vystavět v Česku testovací okruh pro auta bez řidičů.
České řidiče, kteří za volantem vyráží na Západ, situace kolem německého mýta zajímá eminentně. Budou, či nebudou muset tahat ze svých peněženek desítky eur? Aktuálně totiž nadále hrozí, že např. za mýtné na 10 dní by se ceny pohybovaly podle množství vyprodukovaných emisí od 2,5 eur do 25 eur (tedy zhruba 68 až 675 korun).
Žalobu má Ťok za netaktickou
Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) už dříve uvedl, že by se Česko mohlo připojit k rakouské žalobě, která se kvůli německému mýtu chystá.
Nová pravidla však v Německu ještě nebyla definitivně schválena, na což Ťok poukazuje. „V této věci ještě nemám jasný názor. Předně musíme počkat, až německý parlament schválí celou záležitost kolem dálničních známek, protože jedna z parlamentních stran – Zelení – napadla systém, že je diskriminační,“ řekl ministr pro Blesk.cz.
„Na druhé straně: Jestliže Evropská komise Němcům ten systém schválí a my se budeme s Německem soudit, tak to asi není úplně taktický tah,“ doplnil ministr.
Kritika z ČSSD? Kolorit, míní ministr
Sám Ťok nemá s ČSSD nejlepší vztahy, sociální demokraté ho opakovaně kritizují a loni padaly dokonce i výzvy jeho k rezignaci. „Vnímám to jako kolorit, Když bych chtěl být trošku rázným, tak bych řekl, že jestliže někdo chce mé odvolání a má k tomu pravomoc, tak ať to udělá, ale ať tím nevyhrožuje, protože to pak nemá žádný účinek,“ vzkázal nyní Ťok sociálním demokratům.
S premiérem Sobotkou se přitom střetl ohledně toho, kolik mají dostat kraje na opravy silnic II. a III. třídy. Ťok nakonec navrhoval 2,5 miliardy ze Státního fondu dopravní infrastruktury a další 1,5 miliardy z rozpočtové rezervy.
VIDEO: Ministr dopravy Dan Ťok na sněmu ANO
„Kraje ty peníze potřebují a dokáží je rozumným způsobem využít, tak jsme navrhli, že dostanou čtyři miliardy. Ale to jsme sáhli na vládní rozpočtovou rezervu, o jejímž čerpání mají pravděpodobně sociální demokraté před volbami jiné představy, než že by se to dávalo na silnice. Ale na těch silnicích by to bylo víc vidět, než aby se plnily nějaké rychlé předvolební sliby,“ míní Ťok.
Výsledná dohoda na vládě však byla jiná. Z rozpočtové rezervy se vezme půl miliardy a kraje dostanou celkově miliardy tři. Podle premiéra Sobotky, který už dříve uvedl, že ho Ťok zklamal (to když navrhoval jen dvě miliardy), by totiž nebylo rozumné rozpustit tolik financí z rozpočtové rezervy.
Problémy kolem D1: Ministr chce „rychlou opravu“
Tlak ČSSD na Ťoka však mezitím pokračuje. Na oficiálních stránkách sociálních demokratů visí i anketa s otázkou: „Ubylo by kolon, pokud by ministerstvo dopravy pečlivěji plánovalo opravy dálnic?“
Že by opravy plánoval nepečlivě, Ťok odmítá. „Plánujeme tak, jak můžeme, a koordinujeme to s kraji,“ brání se. Kolon by dle něj ubylo, kdyby na silnici přibyli dopravní policisté a řídili více dopravu. Řidiči by se dle něj častějším měřením zklidnili.
I na diskutované dálnici D1, která místy nadále připomíná spíše tankodrom, přitom letos bude řada uzavírek. „Slíbili jsme, že tu dálnici opravíme a že ji opravíme do roku 2019,“ připomíná Ťok.
Podle ministra je třeba rozhodnout, zda se D1 bude opravovat pomalu a bude to trvat „strašně dlouho“ anebo řidiči překousnou rozsáhlejší uzavírky. „Že si řekneme, že to chvíli vydržíme a uděláme to rychle. Myslím si, že je to mnohem lepší, když se to vydrží a bude se jezdit po dobré dálnici, než kdybychom říkali: Radši ať nejsou řidiči naštvaní. Oni budou naštvaní, i když tam bude jeden úsek. My očekáváme devět,“ upozorňuje ministr.
Nejasná je pak i situace kolem plánované dostavby dálnice D11 do Polska. „Když se všechno bude dařit velmi dobře, tak rok 2025. V dnešní situaci rok 2030. Já bych rád, aby se radikálně zjednodušil způsob, jakým si stát prosadí veřejný zájem. A pak by se dalo stavět rychleji,“ dodává Ťok.
Unikátní okruh pro auta bez řidičů v Česku?
Otázkou je, zda on sám bude ministrem dopravy i po říjnových volbách. Přesto se Ťok snaží přijít i s výhledem do vzdálenější budoucnosti. Přišel totiž s nápadem, aby se v Česku postavil státní testovací okruh pro auta bez řidičů. Byl by teprve třetí v Evropě, apeluje ministr.
Samotná autonomní auta jsou sice dle něj ještě písní budoucnosti a role „dobrého řidiče“ je zatím nezastupitelná, Česko by však nemělo v této oblasti zaspat, řekl Ťok Blesk.cz.
Nápad na unikátní testovací okruh pro autonomní auta v Česku přitom získává konkrétnější rozměry. Finální plán však ještě nevznikl. „Je to ve fázi záměru. My jsme si vyhodnotili, že dnes v Evropě jsou jen dva okruhy a jsou v podstatě vyprodané na půl roku až rok dopředu. Je o to velký zájem. všichni chtějí testovat autonomní auta. Jak automobilky, tak tvůrci softwaru, jako je IBM, Apple, Microsoft,“ vysvětluje Ťok, proč by si takový okruh v Česku přál.
„Místo toho, abychom dávali velké dotace velkým firmám, ať tady staví svoje výrobní závody, tak toto by byla věc, která by nám zůstala, kdy by se mohla dlouhodobě testovat tato auta. Přiláká nám to sem spoustu zahraničních firem, spoustu výrobců a je to nejmodernější technika, která dnes je,“ maluje si ministr a od okruhu si slibuje i nové pracovní příležitosti i příležitosti pro mladé vědce.
VIDEO: Auta, která řídí sama, testovala v Bruselu Babišova europoslankyně Dita Charanzová
Ministr: Zavedení plně autonomních aut potrvá dlouho
Ťok se pozastavil i nad tím, jak on sám vnímá auta, která by mohla lidi v budoucnu vozit bez řidiče. „Zavedení plně autonomních vozidel je velmi problematické a bude to dlouho trvat. Protože řidič je v systému nezastupitelný, je hrozně důležitý a bez toho, že tam bude dobrý řidič a jeho zodpovědnost, tak si myslím, že to legislativní problém nevyřeší,“ míní Ťok.
Uvědomuje si však, že autonomní auta se budou vyvíjet a testovat. Český okruh by se tím využil. A to i proto, že se budou postupně vyvíjet nejprve i nejrůznější asistenční systémy. „Je velmi důležité, aby i při vývoji těchto systémů, kterými budou auta do budoucna prošpikovaná, jsme jako Česko byli. Proto jsem to navrhoval,“ dodal Ťok.