„Chovali se jako čeští Pepíci.“ Bankéř popsal nesmysly z Ransdorfovy verze
Švýcarský bankovní systém je velice obezřetný a přijít řešit citlivé záležitosti kolem účtů jen tak na přepážku je samo o sobě podezřelé. Navíc neexistuje, že by banky s klienty delší dobu nekomunikovaly, jak to tvrdí ve své verzi Miloslav Ransdorf (KSČM). Blesku to řekli lidé obeznámení s chodem švýcarského bankovnictví.
Ransdorf tvrdí, že šel do curyšské banky otevřít komunikaci mezi ní a panem V.H., s nímž prý banka deset let nekomunikuje. Lidé znalí tamního prostředí tvrdí, že přijít ve Švýcarsku s něčím podobným jen tak na recepci bankovní pobočky je nepřijatelné a automaticky to budí podezření.
„Banka se s ním bude bavit v momentu, kdy bude mít nějaké oprávnění od majitele účtu k tomu, aby se s nimi bavil. Pokud takové oprávnění u sebe měl, tak asi mělo smysl otevírat komunikaci, ale rozhodně se komunikace ve Švýcarsku neotevírá tím, že jdu na pobočku. To je to poslední, co se děje,“ prohlásil pro Blesk.cz Čech, který dlouhodobě pracuje ve Švýcarsku jako privátní bankéř. Nepřál si být jmenován, redakce ale jeho jméno zná.
Záležitosti, kterými se hájil Ransdorf ve svém prohlášení, se podle něj dopředu vyjednávají například prostřednictvím oficiální korespondence.
Miloslav #Ransdorf přijel do sídla ksčm v ul. Politických vězňů @Blesk24 pic.twitter.com/HWvglidMdF
— Václav Lang (@vaclavlang) December 8, 2015
Banka nekomunikuje? Nesmysl
Ransdorfův argument, že šel napravit „nekomunikaci“ ze strany bankovního domu, je podle něj nesmyslný. „Neexistuje, aby banka s někým nekomunikovala 10 let. Ve Švýcarsku platí zákon, který říká, že po pětiletém přerušení komunikace je banka povinná navázat s klientem kontakt. Tady absolutně neexistuje taková věc, že by deset let někdo s někým nekomunikoval,“ ohradil se.
Pokud Ransdorf přišel na pobočku, aby nějakým způsobem operoval s 350 miliony eur (cca 9,5 miliardy korun), jak tvrdí média, nemohlo to podle něj ani skončit jinak než přivoláním policie. „To nemohlo jinak dopadnout. Jestli se jedná o takovouto sumu, tak je to učiněný nesmysl. Výběr více než 100 tisíc franků je zakázaný, to vám tady nikdo nedá, a jakýkoli vyšší výběr je absolutní nesmysl. U převodu se samozřejmě každá taková transakce musí ověřit a musela by se hodně dlouho předem avizovat,“ prohlásil.
Jako čeští Pepíci
Obdobně mluví také český aktivista se švýcarským občanstvím Jan Šinágl, který v alpské zemi žil 20 let v emigraci a podle svých slov s bankami spolupracoval v rámci svého zaměstnání. „Tohle je prostě neuvěřitelné, to je jak když hlupáci vyrazí někam do jiného světa a myslí si, že jim svět padne k nohám,“ prohlásil pro Blesk.cz.
Švýcarské banky mají podle něj velmi přísná bezpečnostní opatření a je obvyklé se domlouvat dopředu. „To, co udělal pan Ransdorf s těmi kumpány, je něco neuvěřitelného, když jde o takovou částku peněz. To se řeší úplně jinak, sjednávají se schůzky předem, banka na to má speciální lidi, ale rozhodně se to neřeší u přepážky. Zachovali se tam opravdu jako čeští Pepíci,“ prohlásil.
Ransdorf odmítl, že by šel do banky vybírat jakoukoli sumu, ale prohlásil, že šel řešit záležitosti kolem „významného konta“.
Pokud by Ransdorf skutečně přišel operovat s částkou 350 milionů euro, byl by to podle Šinágla dostatečný důvod pro zalarmování policie. „Švýcarské banky mají přísně nastaveny bezpečnostní systémy, aby nenaletěly, aby neudělaly chybu, takže když tam někdo takhle přijde a něco chce, tak je to samo o sobě podezřelé a hned logicky volají policii,“ dodal.
Ondráčka: Ostuda pro celou zemi
Blesku se ozval také Jiří Vítek, který podle svých slov žije ve Švýcarsku 45 let. „Není možné, že by švýcarská banka zasílala na adresu klienta výpisy z konta a dále s ním nikterak nekomunikovala,“ uvedl a dodal: „Naopak banky ve Švýcarsku mají zásadu, že nejméně jedenkrát za měsíc mají kontaktovat svého klienta, který u nich má uloženy peníze nebo cenné papíry v depozitu.“
„Je to ostuda pro celou zemi, když posíláme do Bruselu takové hochštaplery, kteří mají pletky s organizovaným zločinem. Jeho vyjádření se nedá věřit ani omylem,“ komentoval Ransdorfovu kauzu pro Blesk.cz i ředitel české pobočky Transparency International David Ondráčka.
Redakce Blesk.cz se s žádostí o komentář k vyjádření Miloslava Ransdorfa obrátila také na Kantonalbank Zürich, kde byl zadržen, přišla ale jen strohá reakce, že se banka k potenciálním nebo stávajícím klientům nevyjadřuje.
Bože, tak křivou hubu jsem ještě neviděl.