Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert

Recenze: Recepty z francouzského bistra zahalil oblak polohrubé mouky. Ale i tak baví

Autor: David Vaníček -
1. listopadu 2015
16:00

Název kuchařky „Moje skvělé recepty z francouzského bistra“ je lákavý, takže vás na začátku možná velmi překvapí, že autorkou není kovaná Francouzka, ale Němka narozená ve Stuttgartu a žijící v Hamburku, Anne-Katrin Weberová. Nemusí to být ale až tak na škodu. Jak sama říká, její srdce bije pro Francii a francouzskou kuchyni. Tak proč byste stejně jako ona nemohli objevit její kouzlo a podlehnout jí? Anne musela francouzskou kuchyni postupně objevovat, je to pro ni skvělá startovní pozice, jak ji přiblížit ostatním, třeba právě Čechům.

Na kuchařce vám může být sympatické hned několik věcí. Fotografie z rodinného života Anne-Katrin, na kterých připravuje jídlo, peče, chystá hostinu... Vždy s osobními tipy, jak vybrat nejlepší rybu, mouku, jak nepokazit základní postupy. Taková německá Dita P., ale uvěřitelnější.

Do českého vkusu se navíc trefila (asi nezáměrně) na první dobrou. Knihu otevírají recepty na různé zavařeniny a želé. Později nechybí ani pečená drůbež, vychytané přílohy i nápadité moučníky, většinou spíše koláče. Skvěle kombinuje tradiční francouzské recepty s inovativními nápady, ke každému receptu nechybí finální fotka, nutno říct, že vždy krásná a stylová.

Jediné, co může být v receptech matoucí, je striktní používání polohrubé mouky, a to i v případech, kdy se zpravidla používá hladká (odpalované těsto, pečivo...). A otazníkem je i rada „zakryjte naříznutým mrazicím sáčkem“ u kynutých těst, kdy nezkušenému pekaři nemusí dojít, že tím myslí přikrytí těsta igeliťákem s pár otvory tak, aby těsto dýchalo, kynulo, a přitom neosychalo. U pečiva se však drží klasických postupů včetně zpomaleného kynutí v lednici, takže jí lze tento textový nedostatek vlastně i odpustit. Ostatně za překladem stojí Stanislava Moravcová ml., která se dlouhodobě na poli receptů i v rámci receptových magazínů pohybuje, což by mělo být zárukou kvality.

Díky této kuchařce se z vás asi nestane prvotřídní francouzský cukrář nebo pekař, ale to asi ani není jejím cílem. Jde o to pochutnat si, užít si francouzskou kuchyni poctivě, v nefrancouzských podmínkách, a to se autorce povedlo. Spousta nápadů, poctivých postupů a vyzkoušených receptů.

Knihu Moje skvělé recepty z francouzského bistra s podtitulem Šarmantní klasika i lahodné novinky od autorky Anne-Katrin Weberové vydalo nakladatelství Slovart v roce 2015. Koupíte ji za 339 korun.

Celkové hodnocení: 90 %