Průzkum SANEP pro Blesk z konce minulého týdne: 77 % Čechů nesouhlasí s novelou školského zákona. 79 % Čechů si myslí, že veřejnost není dostatečně informována, 80 % Čechů si myslí, že učitelé výuku ve společných třídách nezvládnou. 90 % Čechů si myslí, že utrpí úroveň vzdělání.

Jsou to čísla zcela v rozporu s těmi, která nám tu celou dobu předkládá ČOSIV, servisní organizace ministerstva školství.

Děti samotné nejsou v tomhle případě středobodem zájmu. Jen rukojmím v honbě za naplněním ambicí několika úředníků a prospěchem vybraných zájmových skupin. Kdo s nimi chce diskutovat, potáže se s odmítáním, emocemi, arogancí.

Ale pozor, nejen děti! Stojí nám tu i další rukojmí.

Rodiče. Budou mít větší kontrolu nad „nejlepším zájmem“ svých dětí. Ale jen do doby, než si tu kontrolu převezme ministerstvem řízené specializované poradenské zařízení. A sociálka? Pššt! O té ani slovo.

Učitelé. Ti, kterým je narychlo nabízeno „držhubné“ ve formě zvýšení platu o 10 %. Doma si pak mohou lámat hlavu nad tím, jestli to je dostatečné ocenění za to, jak totálně se jim psychicky i fyzicky změní profesní život, aniž by k tomu měli vytvořeny pracovní podmínky.

Ředitelé. Stojí před vyděračskou volbou, tím se ministerstvo ani netají. Obětuj svoji školu. Přijmeš inkluzi? Tak ti něco kápne. Nebereš? Máme na tebe Českou školní inspekci. Poraď si sám. A nechoď nás prosit o pomoc.

Celý tenhle ďábelský antisociální program řídí Kateřina Valachová, sociálnědemokratická ministryně školství. Ministryně, která nám tu za posledních pár týdnů ukázala několik úhybných manévrů, otoček, mediálních fíglů. Ta, která podle svých slov zákon jen provádí, ačkoliv si je jako vystudovaná právnička dobře vědoma legislativních cest, jak ho pozastavit. Kdyby cokoliv v něm cítila v rozporu s „nejlepším zájmem“ společnosti.

Deník Blesk tuhle pohozenou rukavici zvedne za ni.

STOP ŠKODLIVÉ INKLUZI!

Tedy v podobě, v jaké má na podzim vstoupit v platnost. Bez vize, nastavených pravidel a systému, absolutně nejasného dlouhodobého plánu financování. Naopak budeme výrazně podporovat projekt společného vzdělávání, který ho řeší komplexně ve všech jeho patrech. Jehož pilíře jsou tvořeny na základě konkrétních dat a studií, především pak ale vycházejí z diskuse a připomínek odborné veřejnosti – lidí, kterým by měl nový systém v přechodu na společné vzdělávání pomoci, nikoliv ho zkomplikovat.

Smekneme, pokud u paní ministryně během šesti měsíců nakonec zvítězí zdravý rozum nad osobní ambicí a zatáhne za záchrannou brzdu. Jinak si ji – až dříve, či později ze svého úřadu odejde – zapamatujeme opravdu jen jako ministryni chaosu.

P.S.: Už čtrnáct dní Blesk ministryni Valachovou žádá o rozhovor. Zatím bez úspěchu. Celou dobu prý hledá vhodný termín…