Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Kraje se postavily Valachové: Na rušení praktických škol není nikdo připraven

Kraje nesouhlasí s tím, aby děti z praktických škol přešly od 1. září 2016 do běžných škol. Do března by měli zástupci krajů a ministerstva vyhodnotit rizika a přínosy.
Kraje nesouhlasí s tím, aby děti z praktických škol přešly od 1. září 2016 do běžných škol. Do března by měli zástupci krajů a ministerstva vyhodnotit rizika a přínosy.  (Autor: ČTK/Blesk - Jarmila Hluchá)
Autor: David Klempíř - 
28. ledna 2016
05:01

Do března by měli zástupci ministerstva školství a krajů vyhodnotit dopad tzv. inkluzivní novely školství. Ta počítá s přesunem dětí z praktických do běžných škol již od září letošního roku. Pro Blesk.cz to řekl jihomoravský hejtman a předseda Asociace krajů Michal Hašek (ČSSD). Také další oslovení politici v krajích mají s novelou problém.

O plánu ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) jednali hejtmani před časem v Brně. „Dohodli jsme se, že společný pracovní tým ministerstva školství, krajů a měst a obcí prověří připravenost a zabezpečení celého projektu včetně jeho dlouhodobého financování,“ řekl pro Blesk.cz Hašek. Výsledek prý očekává do března.

 

Fakt, že vedení žádného z krajů s novelou nesouhlasí, prozradil Blesku prezident Miloš Zeman. Sám se prý bude snažit paní ministryni přesvědčit, aby plán odložila.

 

Video Co říká rušení praktických škol prezident republiky Miloš Zeman? - Blesk TV
Video se připravuje ...

 

Svůj nesouhlas vyjádřili pro Blesk.cz všichni z oslovených radních pověřených školstvím napříč republikou. „Co se týče Olomouckého kraje, vedení kraje nesouhlasí s inkluzivní novelou školského zákona. Aspektů, proč krajská rada nesouhlasí, je celá řada a je to velké téma na odbornou diskuzi,“ domnívá se Zdeněk Švec (KSČM).

 

Ani Plzeňský kraj nesouhlasí se záměrem MŠMT. „Tímto krokem může dojít ke snížení kvality výuky pro všechny žáky. Školy ‚hlavního vzdělávacího proudu‘ nejsou na tuto situaci připraveny ani po personální, materiální, ale ani finanční stránce,“ obává se Jiří Struček (ČSSD), náměstek hejtmana Plzeňského kraje.

 

Nově zařazení školáci budou zdržovat výuku, tvrdí radní

 

Radní Jihočeského kraje Tomáš Vytiska (KSČM) prohlásil, že školáci takto nově zařazovaní do základních škol budou komplikovat výuku. „Ostatně stačí si přečíst Jirotkova Saturnina s důvody, proč syn tety Květy Milouš navštěvoval speciální školu – aby nezdržoval výuku žáků v normální škole,“ prohlásil. Podle Vytisky odborná školská veřejnost inkluzi naprosto odmítá jako nešťastné rozhodnutí.

 

Podle radní z Vysočiny Jany Fialové (ČSSD) je možné, že se po 1. září 2016 na základních školách nic podstatného nestane. Pokud to ale bude jinak, měla už být dávno vedena profesionální informační kampaň. „Nezpochybňuji princip inkluze samotné, pokud na něj budou připraveni učitelé, bude k dispozici dostatek asistentů a především budou mít dostatek informací rodiče bez ohledu na to, kterou základní školu jejich děti navštěvují. Pokud v tomto režimu výuky budou spokojené děti, kterých se změna týká – právě o nich totiž měla tato změna být,“ dodala.

Ani sociálnědemokratická radní za Pardubický kraj Jana Pernicová není s plánovanou inkluzí spokojená: „Bohužel se domnívám, že při plánované hodinové diskusi paní ministryně s pedagogy našeho kraje 1. února těžko odpoví. Za hodinu nezvládne nic,“ říká.  „Specifické podmínky pro vzdělávání jim (dětem v praktických školách – pozn. red.) mohou poskytnout právě pedagogové praktických a speciálních škol – malé kolektivy a kvalifikování speciální pedagogové. Tím je české školství ve světě jedinečné,“ dodala.

 

Mezi největší „nedodělky“ návrhu podle ní patří, že učitelům na základních školách chybí potřebné psychologicko-didaktické kompetence, je nedostatek psychologů, není jasná pracovní náplň pedagogických asistentů a je jich nedostatek. Školy také nejsou vybaveny kompenzačními pomůckami a budou zanikat praktické školy.

 

„Přesunem dětí do běžných tříd se těžko zvýší jejich vzdělanostní potenciál, aby se svými výsledky mohly zařadit jinam, než na úplný konec třídy. Tím je odsuzujeme do role trvale neúspěšných dětí. A základem je, že děti musí zažít úspěch. Rovněž se zvýší agresivita dětí a šikana a nevím, jak budou v takovém prostředí pedagogové pracovat s nadanými dětmi,“ uzavřela.

 


 

Milí čtenáři, učitelé, rodiče!

Souhlasíte s inkluzí, nebo jste zásadně proti? Máte zkušenosti s výukou v praktické škole? Dotkne se inkluze vás a vašeho dítěte? Nemohl váš potomek studovat na běžné základní škole? Je vaše dítě diskriminováno? Pište nám své názory a příběhy na mail: inkluzeblesk@cncenter.cz

 

Vaše náměty, zkušenosti, postřehy rádi zveřejníme.

 

NAPIŠTE NÁM SVŮJ PŘÍBĚH/ZKUŠENOST

ambree ( 28. ledna 2016 21:06 )

Přesně řečeno. A ještě se na tom chce někdo pěkně nabalíkovat.

gabreta ( 28. ledna 2016 15:35 )

Ano. Zrušit zvláštní školy, současně se školama soukromýma po děti vyvolených! To bych bral, ať si dětičky prominentů užijou s dětma ze sociálně slabých rodin!!

agfor ( 28. ledna 2016 12:26 )

Správně, hejtmani, jen ukažte tý slepici, jak je blbá. 

1pravda1 ( 28. ledna 2016 11:40 )

Takže postižené děti budou mít asistenty, kteří ovšem musejí sedět vzadu ve třídě, aby děti vůbec viděly přes ty dospělé na tabuli, každý asistent bude něco vysvětlovat svému dítěti, toto řešení není normální. Může si třeba bojácné dítě vzít do školy svoji maminku, a proč ne? Vlastně, aby to bylo spravedlivé, tak by každé dítě mělo mít ve třídě svého dospělého, na kterého se může obrátit v případě nepochopení učiva. Není normální, aby ve třídě dětí bylo tolik dalších dospělých, kteří budou mluvit také a vysvětlovat, dokážete si představit tu hladinu hluku? V tom se má dítě učit? Přibudou jen další neurotici a frustrované děti, které ve třídě jen sedí a čekají a čekají až i ten poslední, který by to nepochopil ani v praktické škole, to pochopí. No začneme šetřit na studia dětí, protože kdo bude jen trochu moci, dá dítě do soukromé školy, a kvalita výuky v obyčejných školách velmi poklesne. Nakonec škola přijme speciální pedagogy a třídy se rozdělí, protože i průměrně nadané děti je třeba naučit další učivo.

moiaza ( 28. ledna 2016 10:57 )

Všichni ti, co tyto hloupostí vymýšlejí, mají nepochybně kvalitní školy. Naučí jich tam všechno možné. Zvláště ty americké školy jsou na vysoké úrovní. Nejhorší je na tom to, že se na žádné škole neučí "selskému rozumu". Ten se nedá naučit. Ten se musí léty a zkušenostmi získat. A ten všem naším představitelům chybí. Pak to dopadá tak, jak vidíte.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa