„Věříme, že doprava rychlostí zvuku je budoucností. Časem vyřadí vlaky i letadla. Z myšlenky se stane realita,“ řekl Blesku s jistotou šéf projektu Hyperloop Transportation Technologies Dirk Ahlborn.

Kapsle nemůže mít podle něj nehody, je imunní vůči počasí. „A dokáže vytvořit víc energie než spotřebuje,“ líčí nadšený vizionář. Hyperloop se teď snaží přetavit do komerční podoby. „Využíváme solární, větrnou a kinetickou energii. Produkujeme více energie než spotřebujeme. Víme jak stavět tubusy i pylony. Víme jak vytvořit vakuum uprostřed tubusu, známe alternativní energie,“ hýří sebevědomím Ahlborn. Železnice i metra musejí být podle něj všude na světě dotovány. „My dokážeme být brzy ziskoví,“ je si jist Ahlborn.

Video
Video se připravuje ...

Hyperloop 

A Brno teď na projekt budoucnosti nadšeně kývlo. „Pokud by se Hyperloop postavil, zbavíme se stoletého problému s přesunem nádraží,“ tvrdí náměstek primátora Jaroslav Kacer (TOP 09).

Současné Brno má navíc velké výzkumné kapacity a místní firmy a univerzity by byly rády u toho. „I kdyby to třeba nakonec nemělo dopadnout, tak při samotném vývoji se určitě objeví spousta nových technologií, které nás posunou dál,“ zdůvodnil politickou podporu města i jihomoravský zastupitel Jan Vitula (TOP 09).

Za vším stojí Cimrman

Hyperloop není úplnou novinkou. Vynalezl jej – jak jinak – český génius Jára Cimrman. Ve své divadelní hře Posel z Liptákova použil potrubní pošty k přepravě nezdárného syna z Prahy k rodičům do chaloupky v Pojizeří. Syn dorazil v pořádku, stěžoval si jen na zpoždění a komplikace při křižování s protijedoucím tlouštíkem při křížení tras na Boleslavsku.

Hyperloop v Kalifornii již letos

Američané začínají již letos v Kalifornii stavět zkušební dráhu, hotová bude příští rok. Vyzkouší tam systém v menší velikosti. Za tři roky by se mohli zkušebně svézt první cestující. Projekt by podle nich měl přinášet zisk velmi brzy.

Již dnes existují možnosti nákupu akcií firem, které se na vývoji Hyperloopu podílejí. Samotné peníze prý nejsou problém. Pokud budou lidi Hyperloop chtít, finance podle Ahlborna – nejen od milionářů - přijdou. Do projektu se už naplno kromě Brna zapojila Bratislava.

První zkušební jízda systému Hyperloop se uskutečnila 11. května 2016 nedaleko Las Vegas. Američané tam otestovali pohon svého prototypu. Ten dostal název „Kitty Hawk moment“, a to podle města Kitty Hawk (USA), kde v roce 1903 uskutečnili svůj první řízený let bratři Wrightové. Duchovním otcem celého projektu je byznysmen Elon Musk. 

Jak to funguje

Kapsle se pohybuje rychlostí zvuku uvnitř tubusu. Uvnitř něj je nízký tlak, téměř vakuum. Kapsle tak v podstatě pasivně levituje, ničeho se nedotýká. Cestující uvnitř budou mít prý podobné pocity jako při běžném cestování v letadle. Jen místo oken se jim bude promítat obraz krajiny na obrazovky.

Systém prý díky brždění vyrobí do baterií víc energie než spotřebuje. Nebude proto zapotřebí podél trasy stavět napájecí elektrárny. Do budoucna by se mohl Hyperloop rozvinout po celé Evropě. Propojil by města s letišti, ty by se staly přestupními terminály. Cesta napříč kontinentem by pak trvala v řádu minut.

Fotogalerie
9 fotografií