Trailer na videohru Resident Evil 7: Biohazard Capcom

Resident Evil 7: Biohazard se sice vrací k hororovým kořenům, ale je jiný na jakýkoliv předcházející díl před ním. Na veškeré dění totiž hráč hledí z pohledu první osoby. Strach je tak ještě větší, protože neustále čekáte, kdy a kde na vás opět něco skočí. I přes změnu herního stylu si však hra zachovává to, co dělalo původní díly tím, čím byly. Nechybí totiž hádanky ani všudypřítomná snaha o přežití. Prostě to, o čem žánr survival hororu opravdu je.

Hlavním hrdinou je Ethan Winters, který před třemi lety záhadně přišel o manželku. Jenže nyní mu Mia poslala záhadný vzkaz. Varuje ho, ať se k ní už nikdy nepřibližuje, což zoufalý manžel samozřejmě poruší. Vydává se do fiktivního města Dulvey v Louisianě, odkud vzkaz přišel. Naráží na staré a rozpadlé sídlo, které se zdá opuštěné, ale prázdné rozhodně není. Ethan po vstupu do budovy záhy zjistí, že ho obývá děsivá rodina Bakerových.

Hlavolam s brokovnicí. Kde jsme to jen viděli?
Famílie nápadně připomínající kanibalistické Sawyerovi z filmového hororu Texaský masakr motorovou pilou je vážně děsivá. Táta Jack si hlídá svůj domov, půjde po vás jako pes a nezastaví ho ani to, že přijde o hlavu. Máma Marguerite je také děsivým obyvatelem prastarého sídla. Až vás bude nahánět, proběhne se klidně po stropu. Navíc byla infikována ohyzdným hmyzem, takže na vás čeká jedno nemilé a řádně nechutné vaginální překvapení.

Jejich syn Lucas, který platí za černou ovci rodiny, na to jde jinak. Postaví vás před celou řadu pastí a nástrah, které při špatném vyřešení skončí smrtí. Bakerovi jsou pozoruhodné osobnosti a herní postavy. Nejdříve se jim budete vyhýbat v náznacích plíživých úkolů, posléze tito šílenci plní role bossů. Jsou vážně děsiví. Za jejich počínáním však stojí důvody. Ty odhalíte na samotném konci, který je bohužel slabší. Jak rozuzlení, tak poslední oblasti za moc nestojí.

Molded vám jde po krku.
Kromě strašidelného sídla se podíváte i na ztroskotanou loď a do dolů. Žádné z míst však nedosahuje děsivosti starého a polorozpadlého sídla. V něm zažijete tolik děsu a hlavně lekaček, ze kterých budete volat mámu, že vám z toho půjde hlava kolem. Vážně, lekačky jsou ve hře umně načasované tak, abyste je co nejméně čekali a aby vás co nejvíce vyděsily. Navíc se dočkáte řady krvavých scén, které hraničí s torture pornem. Až uvidíte ty krvavé detaily, možná neudržíte obsah svého žaludku.

Resident Evil tradičně počítá s řadovými monstry. V prvních dílech to byly zombie. Od čtvrtého jsme se setkávali s agresivními lidmi infikovanými parazity Plaga. Nyní jsou to Molded, tuctové příšery připomínající panáky z hororové stavebnice. Chodí po dvou, čtyřech, mají ostny nebo se vyjedly do gigantických rozměrů, ale jejich vzhled je stále stejný nebo velmi podobný. Jde o tuctová monstra čekající na porážku. Taková hra jako je Resident Evil 7: Biohazard by si zasloužila propracovanější potvory. Díky bohu, nebo spíše ďáblu za Bakerovi.

Babička toho už moc nezmůže.
Hlavní hrdina Ethan je civilista. Není členem speciálního komanda jako Chris Redfield ani tajným agentem ve službách prezidenta jako Leon S. Kennedy. Ohánět se však umí. Ve hře narazíte na celou řadu zbraní. Naleznete sekyru, motorovou pilu, pistoli, brokovnici, samopal i podomácku vyrobený plamenomet. O střílečku z první osoby (FPS) však rozhodně nejde. Jde o přežití. Tohle je survival horor se vším všudy. Stejnou roli totiž hrají hlavolamy, které jsou důmyslné jako v prvních dílech.

Budete hledat klíče, kombinovat předměty i řešit zajímavé hádanky. I když podobnost nemusí být zřejmá, v této oblasti si bere hra nejvíc z úplně prvního dílu Resident Evil. Dechberoucím způsobem, jak řešit hlavolamy, a originální novinkou jsou VHS. Nalezené kazety můžete pustit ve videopřehrávačích a odhalit tak tajemství lidí, kteří již možná nejsou mezi námi. Zjistíte, jak řešit hádanky v oblastech, kam jste ještě nevyrazili, i to, jak se vyhnout smrtícím pastím.

Přehrávání VHS umožní odhalení událostí minulých.
Hlavolamy nejsou tím jediným, co připomíná starší díly. Hra často používá umně náznaky, které vám staré díly připomenou. Ať už to bude zvuky, některými obrazy, mixování ozdravných bylin nebo hlavolamy. Tentokrát ale neukládáte na psací stroje, ale přehrávače MC kazet. Při prvním hraní je Resident Evil 7: Biohazard skutečným zážitkem. Než ho dohrajete, zabere vám to zhruba 10 hodin, což není kdovíjaká délka, ale zároveň nejde o krátkodobou záležitost. Na druhou stranu nejde o hru, kterou budete hrát stále dokola.

Hra podporuje virtuální realitu PlayStation VR maximálním způsobem. S headsetem můžete projít celou hru. A to je také způsobem, který vám doporučujeme. Grafika sice bude horší, ale zážitek z hraní se násobí. Jen počkejte – ta leknutí a děs, až se budete procházet sídlem, ve kterém se můžete rozhlížet vlastníma očima. Tomu strachu se nic nevyrovná. Rozhodně doporučujeme zahrát si na PS VR, pokud máte tuto možnost. Tohle je totiž hra, která využívá její možnosti na maximum a nejlépe, jak jsme viděli.

14 fotografií
Pokud PS VR nemáte, můžete si zahrát i v 4K rozlišení. Jenže i když jsme hráli na PlayStation 4 Pro, spousta předmětů se zdála příliš zubatá a některé textury dokonce doskakovaly. Prostě nic, co byste chtěli. Grafika je okay, ale na druhou stanu není žádným topem. Resident Evil 7: Biohazard však vyniká v tom, v čem má. Je to horor jako žádný jiný. Vystraší vás, ale přesto se od něj nebudete moci odlepit do doby, než ho celý projdete. Takhle má vypadat pořádný horor. Strach se vrátil. Jedinou otázkou tak zůstává: Máte dost odvahy na to, abyste si tuto hrůzu zahráli?

Série Resident Evil přehledně na Blesk.cz

Opravdový návrat ke kořenům hororu
Pohled z první osoby je strašidelný