Mortal Kombat 1 - trailer NetherRealm Studios

První Mortal Kombat začal svou brutální cestu v arkádách v roce 1992. Po osmi řadových dílech došli tvůrci z NetherRealm Studios k názoru, že už vyčerpali všechny nápady, a rozhodli se celou sérii restartovat. Druhá „jednička“, známá taktéž jako „devítka“, spatřila světlo světa v roce 2011 a byla i stále je naprostou bombou. Ve skutečnosti šlo o tak povedený díl, že vrátil letitou sérii na výsluní. Přišla dvě pokračování a s díly Mortal Kombat X (recenze verze XL) a 11 (recenze verze Ultimate) vznikla nová trilogie. I když je nejnovější „jednička“ nazvaná všeříkajícně Mortal Kombat 1, je zároveň dalším restartem, jde totiž o pokračování celé ságy. Jak je to možné?

Restart vesmíru pod taktovkou Liu Kanga

Story totiž navazuje přímo na události příběhového rozšíření Mortal Kombat 11 Aftermath. Liu Kang převzal od Raidena nadpřirozené schopnosti a stal se ohnivým bohem. Porazil zlotřilého čaroděje Shang Tsunga i čas ovládající fúrii Kroniku. Tím se stal pánem přesýpacích hodin času, které kromě něho ovládají celou realitu. Vytvořil tak úplně nový vesmír a o eony později příběh pokračuje. Začíná nový turnaj a je na Liu Kangovi, aby vybral ty nejlepší ochránce Zeměříše. Známí hrdinové se tak představují v jiném pojetí. Někdejší bůh hromu a blesku Raiden nemá nejdřív žádné nadpřirozené schopnosti, Scorpion je nyní Kuai Liang a tím pádem Bi-Hanův alias Sub-Zeroův bratr.

Zajímavé a mé oblíbené vedlejší postavy jako Reptile a Baraka se zde dočkaly důstojných příběhů. První jmenovaný má navíc nejlepší design v celé historii série. Zástupce plazí rasy Zaterrianů se dokáže měnit v člověka. Při boji přitom střídá svou ještěří i lidskou podobu. Baraka je zase bývalý uznávaný prodejce, kterého znetvořil virus Tarkan. Rasa Tarkatanů v MK1 neexistuje, tentokrát jde o virus, který postihl i princeznu Mileenu. Příběh je skvělý a vtáhne vás. Obzvlášť pokud jste fanoušci série jako já. Jeho jedinou stinnou stránkou je přehnané finále. To vypadá, jako by ho režírovali pejsek a kočička nebo Uwe Boll. Postavy a jejich nová já jsou skvělými přepracováními.

Johnny Cage válí

Vyzdvihnout musím ještě hlášky sypajícího a filmy citujícího Johnnyho Cage, který se prezentuje v dosud nejlepší formě. Dokonce je dostupný i skin s vizáží herce Jeana-Claudea van Dammea. Jak každý správný MK fanda ví, právě podle něj měl být vytvořen první díl. A když už jsme u celebrit, vampírku Nitaru zde ztvárňuje sexbomba Megan Fox. Žena je to jistě pěkná a ani do jejích hereckých výkonů se strefovat nehodlám, ale dabing krvelačné mrchy se jí nepovedl. A právem to na internetu schytala ze všech stran. Celkově je výběr přítomných postav velmi dobrý. Některé návraty ale moc nechápu. Postavy jako Ashrah nebo Tanya mohly zůstat klidně u ledu.

Navíc v základní nabídce není ani jeden jediný bojovník. To je hodně smutné. Jasně, v dodatečném Kombat Packu už přilétl zástupce mimozemské rasy Viltrumite Omni-Man, ale v základu tu nikdo nový není. Kromě příběhového režimu nechybí klasické věže, kde poměříte síly s několika po sobě nastupujícími protivníky. Novinkou je režim invaze, který je mišmašem příběhového módu se specifickými boji. V jednom máte hendikep, v dalším se musíte vyhýbat ohnivým koulím atd. V invazích nechybí sezónní události, ale je to prostě zábava na pár chvil bez potenciálu delší životnosti. Online klání s živými soupeři jsou sama o sobě v pořádku a zábavná. Tedy pokud umíte prohrávat, protože se vždy najde někdo, kdo vám nakope zadek. Problém je ale matchmaking.

Matchmaking je zastaralý

Někdy trvá hodně dlouho a nemůžete při něm dělat nic jiného než civět na statickou obrazovku. To je hodně zastaralý přístup. Za co vás však MK1 vždy ocení, je věrné hraní za danou postavu. Postupně si odemknete spoustu kosmetických vylepšení. Tím nejdůležitějším v každé mlátičce je samozřejmě bojový systém. A v tom nový první Mortal Kombat válí na celé čáře. Hratelností roky vybroušená mela se hraje opět skvěle. Zmizely tři ukazatele nabíjení speciálních útoků, které nahradil jeden. Nechybí ikonické rentgenové Fatal Blow útoky. Souboje jsou navíc umně a hojně založeny na jugglech, při kterých v kombech držíte protivníky ve vzduchu neschopné se bránit. Největší novinkou je opěvovaný kameo systém.

Ten je vážně něco. Zapomeňte na tag systém z Tekken Tag Tournament. Druhého bojovníka si zvolíte jako pomocníka, kterého přímo neovládáte, ale můžete si ho přizvat na pomoc. Ať už k útoku, protiúderu nebo obraně. Každý kameo zápasník má tři chvaty. A že by chyběly Fatality, Flawless Victory nebo Test Your Might, se vážně bát nemusíte. A co je taktéž velmi důležité, MK1 se skvěle ovládá. Vizuálně je hra nádherná. Opravdu úchvatná. Tedy pokud nehrajete zpackanou a zabugovanou Switch verzi. Modely postav jsou propracovány do maximálních detailů. Oslní jejich animace i mimika. Co si ale opravdu zaslouží chválu, jsou arény. Pozadí jsou dechberoucí.

Krvavá nádhera

Někdy se zadíváte na dění za zápasníky a zaspíte boj. Vše navíc běží v stabilních 60 fps. Ozvučení a hudba jsou skvělé. Stejně jako dabing. Až na onu zmiňovanou Megan Fox. Mortal Kombat 1 určitě není nejlepším dílem série. Měly jsme tu už lepší. Je to ale důstojný přírůstek do krvavé ságy, která je tu s námi už přes třicet let. A vzhledem k tomu, v jaké síle se stále vrací, tu s námi ještě nějaký ten pátek bude. Pravděpodobně déle, než já budu naživu. A je to dobře. Občas člověk potřebuje vypnout mozek a užít si vytrhávání páteří z těla, vydloubávání očí z důlků a střeva létající vzduchem za řevu v agónii umírajících nešťastníků. To je ta správná zábava pro virtuální násilí milující hráče.

159 fotografií

Série Mortal Kombat přehledně na Blesk.cz

Hodnocení Blesk.cz: 80 %