Portal 2 je hrou viděnou z pohledu vlastních očí, což není u logického žánru často volená perspektiva. Opravdu však nejde o další střílečku, protože jedinou zbraní, kterou dostanete do rukou, je ta, která vystřeluje portály. A právě ty jsou hlavním herním prvkem této videohry.

Zbraň vytváří dva portály, kterými je poté možné projít a transportovat se. Umístit je lze přitom pouze na pevné světlé plochy. Každá místnost i jiné lokace obsahují hádanky, které je třeba vyřešit a postoupit dál. Energetická krychle se musí položit na spínač aby otevřela dveře, laser se musí nasměrovat skleněnou krychlí na energetickou zdířku atd.

Problémem však je, že kostky i lasery jsou co nejdál od míst, kde je potřebujete. A tady přicházejí ke slovu portály. Nejenom, že se díky nim dostanete na jinak nepřístupná místa, ale s jejich pomocí je možné přemístit jak kostky, tak nasměrovat lasery.

Portál sem a portál tam…Jak já to asi udělám?
Autor: Electronic Arts

Gravitace je legrace

Hlavolamy v Portal 2 jsou však postupem času mnohem těžší a těžší. Využít při nich budete muset i gravitaci. Pokud se například budete chtít dostat přes velkou propast, na jejímž druhém konci není možné vytvořit portál, použijete právě jí. Jeden portál vytvoříte za sebou, druhý přímo v propasti a skočíte do něj. Přitažlivost zrychlí váš pád, z druhého portálu doslova vyletíte a propast díky ní přeskočíte.

Při hraní narazíte i na tři druhy gelů. Bílý pouze vytváří plochy, kam je možné umístit portál, zatímco oranžový gel po natření země nebo podlahy zrychlí váš pohyb. Poslední modrý vás pak po skoku odrazí výše. V kombinaci s propastmi, lasery, krychlemi, spínači, gravitačními víry a nepřátelskými střílnami, které po vás půjdou, nabízí videohra nespočet možných hádanek k vyřešení. Až mi z toho šla někdy hlava kolem.

Hra jednoho hráče navíc nabízí poutavý příběh, ve kterém je hrdinka Chell znovu umístěna do testovacích komor, které musí vyřešit k potěšení umělé inteligence GLaDOS. I přes logické pojetí nabízí hra napětí, humor a zajímavé dialogy.

6 fotografií

Ve dvou se to lépe táhne

Portal 2 nabízí i hru pro dva hráče, kterou je možné hrát po internetu nebo na konzolích dokonce na rozdělené obrazovce. Nejde však o upravenou hru pro jednoho hráče, ale o zcela nové úrovně s originálním příběhem a postavami. Těmi jsou roboti P-body a Atlas, kteří mají dohromady k řešení hádanek čtyři portály. Všechny komory jsou koncipovány tak, aby nutily oba hráče spolupracovat. Radím tedy, abyste si sehnali opravdu chytrého spoluhráče.

Během hraní se mohou roboti povzbuzovat, ukázat na bod zájmu nebo si plácnout či se obejmout po úspěšném splnění hlavolamu. Z technického hlediska není příliš co Portal 2 vytknout. Grafika je stylová a správně pochmurná, hudba a zvuky jsou atmosférické a hra je opatřena profesionálním dabingem. V případě PC verze i českými titulky. Jedinou vadou na kráse jsou delší nahrávací časy mezi jednotlivými úrovněmi.

Ať už máte logické videohry rádi či nikoliv, Portal 2 byste určitě měli zkusit. Je totiž tou nejpropracovanější, nejzábavnější a nejnápaditější logickou hrou, jakou si teď můžete zahrát.

Fenomenálně originální hratelnost

Skvělá kooperativní hra