Čtvrtek 9. května 2024
Svátek slaví Ctibor, zítra Blažena
Polojasno 18°C

Nejen šmejdi: I e-shopy si občas vyskakují na seniory, jsou „snadná kořist“

Autor: Michaela Bezvodová - 
28. srpna 2016
06:10

Obliba internetového nakupování stále roste. Jak by také ne. E-shopy začínají být srovnatelné s kamennými prodejnami. Alespoň z hlediska času dodání zboží. Problémem ale stále zůstávají podvodné weby a nespolehliví obchodníci, jak upozorňuje Sdružení obrany spotřebitelů. Stále více nakupují na internetu také senioři, u kterých někteří obchodníci doufají, že je snáze oklamou.

„Někteří spotřebitelé, kteří nejsou spokojeni se službami e-shopů, si stěžují sice také na pozdní doručení objednaného zboží, nebo dokonce jeho nedoručení, ale většinou stížnosti směřují na to, že jim přišlo zboží poškozené, rozbité, také často jiné než objednané, například levnější mobil než si objednali, a hlavně zaplatili, na komplikovaná jednání s prodejci e-shopů při reklamacích atd. Často také již ani prodejce nenajdou, kupní cenu jim nikdo nevrátí a prodejce je již nedokladatelný,“ řekla předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů (SOS-Asociace) Gerta Mazalová pro Blesk.cz.

Podle ní sami členové SOS-Asociace nakupují na internetu a jsou spokojení. „Faktem je, že si k nám možná nikdo nedovolí to, co ke spotřebitelům-seniorům, o kterých si často myslí, že je může každý oklamat, což dnes již není pravdou. Já osobně jsem přesvědčena, že tomu tak není, v naší praxi se setkáváme denně se seniory, kteří jsou i velmi zdatní a vzdělaní i počítačově, takže jich přes internet nakupuje stále více, nemají s tím žádné problémy,“ vysvětlila Mazalová.

Myslí si, že by poctivým e-shopům zlepšilo reputaci, kdyby se zbavily nekalých obchodníků, kteří jim dělají špatnou reklamu. Zvýšila by se tak i kvalita doručování.

Podle výkonného ředitele Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu (ADMEZ) Tomáše Hájka jsou mnozí zákazníci nároční. Víc než rychlost by měla být důležitější spolehlivost doručení v konkrétním termínu.



„E-shopy se snaží rychlým doručením smazat deficit vůči kamenným obchodům. Rychlost doručení je konkurenční výhodou e-shopů. Protože v posledních letech se rozvíjí a dále bude rozvíjet internetový prodej rychloobrátkového zboží (potraviny, drogerie) a na online trh vstupuje a vstoupí další část relativně silných obchodních řetězců, bude snaha o rychlé doručení v nejbližších letech přetrvávat,“ uvedl Hájek a upozornil, že například u nábytku bude i v budoucnu nadále důležitější kvalita.

Právě zmíněné potraviny jsou jednou z položek, kvůli které lidé na internet zabrouzdají. Na českém trhu je hned několik prodejců, kteří objednané potraviny dováží přímo do bytu.

Z pohodlí domova

„Na internetu pořizuji pravidelně každý měsíc takový ten ,velký nákup’. Líbí se mi, že si zboží vyberu z pohodlí domova, můžu se podívat, co mi skutečně chybí a co ne, a díky tomu nedělám zbytečné zásoby. Nicméně hlavní výhoda pro mě je taková, že mi nákup dovezou až domů, nemusím se tahat s hromadou plných tašek. Člověk nečeká nikde ve frontě, vyberu si, kdy chci nákup doručit a milý kurýr mi ho vynese až do bytu,“ řekla Barbora Z. Uznává ale, že i kamenný obchod má něco do sebe.

„Na nakupování v obchodě se mi líbí, že mě třeba napadne co uvařit, ale taky se stane, že nakoupím spoustu zbytečných věcí, co nepotřebuji,“ řekla Barbora. Podle ní je výhodné, že „internetové“ ovoce je vždy v perfektní kvalitě.

Pavel S. si pochvaluje především kvalitu oblečení a bot. Nakupuje ale i elektroniku. „Na internet zabrouzdám tak čtyřikrát do měsíce a nakoupím tam kromě jídla úplně všechno. Šetří mi to čas, protože ho kvůli rodině a práci moc nemám. Ze začátku se mi stávalo, že se velikosti lišily od toho, co bylo na stránkách uvedeno, ale to už jsme se naučil vychytat,“ zmínil pro Blesk.cz Pavel S.

Oblečení doma „rychle“ nepotřebujete, potraviny většinou ano

Asociace pro elektronickou komerci vnímá snahu rychlého doručení jako trend poslední doby, záleží ale také na segmentu, kterému se obchodník věnuje. „Zatímco u potravin je rychlost dodání důležitá a některým obchodníkům se daří dodávat i do dvou hodin od objednání, například u elektroniky či bílého zboží se nejedná o zcela rozhodující faktor,“ řekl pro Blesk.cz Jan Vetyška. 

Celkově platí, že pětina obchodníků je schopná dodat zboží v ten samý den, kdy si ho zákazník objednal. Vyplynulo to z výzkumu ADMEZ. 

Jeho výkonný ředitel Hájek popsal, že se jej účastnilo na čtyři sta obchodů, a podává proto pouhou zprávu o stavu na českém trhu. Podle odhadů totiž celkový počet čítá až čtyři desítky tisíc e-shopů a stále roste.

Podle něj mají internetové obchody šanci na úspěch i v zahraničí, a to především díky kvalitě. V Evropské unii je teď snaha srovnat legislativní podmínky pro zákazníky jednotlivých zemí. Obchody mají podle Vetyšky úspěšnější období ještě před sebou.

„Internetové obchody se v ČR podílí na maloobchodu již téměř 9 % a nadále rostou. Vytvořily tisíce pracovních míst a e-commerce je nejúspěšnějším odvětvím z hlediska meziročního růstu. S ohledem na to, že nastupující mladá generace zákazníků nijak výrazně nevnímá rozdíly mezi on-line a off-line světem, bude i nadále trendem spíše prolínání obou původně samostatných prodejních kanálů. Svou roli ale sehraje i zlepšování technologií, což napomůže především logistice a rychlosti dodání zboží,“ uzavřel Vetyška.

Zobrazit celou diskusi