Anna vyrazila na nákup do drogerie. Nakoupila tu za 700 korun, a po zaplacení ji oslovila slečna v civilu. Okamžitě ji obvinila, že si strčila řasenku do boty, a nařídila jí, aby s ní šla ven. Jak tento příběh pokračoval a jak by podle zákona pokračovat měl? Víte, co si k vám ochranka v obchodem může a nemůže dovolit?
Šacování, nadávky i zadržení. Co si k vám může dovolit ochranka v obchodě?
1.Příběh Anny a Martina
„Nic jsem samozřejmě neukradla, tak jsem se nebránila a následovala tu slečnu do zázemí obchodu,“ popisuje Anna. Tam jí žena prohlédla tašku, nechala jí svléknout boty, ponožky a svetr. Samozřejmě nic nenašla. „Ani se neomluvila,“ vzpomíná žena na zážitek, který zpětně nahlásila vedení celého obchodního řetězce. Dočkala se omluvy a pozornosti v podobě dárkového balíčku.
Martin zase zjistil, že nemá doma máslo, tak rychle vyrazil do hypermarketu. „Vešel jsem bez košíku, vzal máslo a šel k pokladně. Tam se mě pokladní zeptala, zda mám jen tohle. A když jsem to odkýval, zavolala na mě ochranku,“ řekl Blesk.cz mladý muž. Přivolané ochrance odmítl ukázat kapsy i občanský průkaz, takže ochranka přivolala policii. Martin si na ni samozřejmě rád počkal, protože nic neukradl. Dál už pak nedorozumění neřešil.
Kdo z nich postupoval správně? Pokud jste si odpověděli, že oba dva, tak máte pravdu, nicméně správně jednali pouze v určitých momentech.
2.Ochrance tašku neukazujte
„Prodávající ani jím najatá bezpečnostní agentura nemají právo provádět osobní prohlídky či zjišťovat, jaké věci má spotřebitel u sebe,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest.
Toto právo má pouze Policie ČR. Pokud vám tedy ochranka v obchodě přikáže, abyste jim ukázali tašku, nemají na to právo a vy jim ji nemusíte ukázat. Pokud jim ovšem nedáte souhlas. Lidé si neradi zadělávají na problémy, a tak většinou k prohlídce tašek a kapes svolí. A to je špatně.
3.Vyčkejte do příjezdu policie
Ochranka obchodu má pouze právo vás zadržet, pokud má odůvodněné podezření, že jste ukradli nějaké zboží, to ovšem neznamená, že vás může „šacovat“. Pouze vás může zadržet do příchodu policie, která má pak právo vás prohledat. Vy do jejich příchodu musíte jen vyčkat.
A co když vás bude ostraha stejně nutit tašku otevřít, i když si budete trvat na tom, že ji ukážete jen policii? „Samozřejmě v konkrétní situaci může být velmi těžké ubránit se nátlaku prodávajícího či pracovníka bezpečností agentury. Je třeba vytrvat, případně se bránit tvrzením, že konkrétní pracovník se dopouští trestného činu omezování osobní svobody,“ upozorňuje Zelený.
Omezit vaši svobodu může ostraha v případě, kdy vás přistihne při trestném činu nebo bezprostředně poté. Je však povinná vás ihned předat policii.
4.A co když je ochranka vulgární?
Chování zaměstnanců nepodléhá přímo právním normám. „Mezilidské vztahy se řídí zejména zásadami slušnosti. Pracovník jedná za společnost, která by měla mít zájem na jeho vhodném chování k zákazníkům, lze se tedy setkat i s různými kodexy, které zaměstnavatelé vypracovávají pro své zaměstnance. Proto je vhodné se se stížnostmi směřujícími pouze na chování zaměstnanců obrátit přímo na jejich nadřízené,“ radí právník.
5.Omluva je na místě
Stěžovat si můžete u zástupce prodejny, případně dopisem u samotné společnosti, která prodejnu provozuje. Omluvit by se pak měla právě společnost, která prodejnu provozuje, tedy zaměstnavatel.
„Vedle trestní odpovědnosti konkrétního pracovníka připadá v úvahu i podání žaloby na ochranu osobnosti, kterou by řešil soud v civilním řízení. V tomto řízení je možné požadovat omluvy, ale i finanční náhradu za nemajetkovou újmu,“ uzavírá Zelený.
Bohužel mám zkušenosti s tímto problémem. Navštívil jsem obchod Lidl, se kterým jsem byl léta spokojen, co se týče sortimentu i ochotného personálu. Objevil se tam uniformovaný, který dohlíží na kupující, zda se nedopouští krádeže, což je pochopitelné a za to je placen. Pokládám však za ponížující, pokud vám vyčítá před kupujícími, že nakupujete a zdržujete se déle, podle jeho názoru je žádoucí Konkrétně jsem z mrazícího boxu ukládal mražené sladkosti do plátěné tašky opatřené folii a zipem, která slouží pro krátkodobé uložení, aby se zboží nerozteklo. Domnívám se, že tuto pravomoc má personál obchodu, nikoliv ochranka, která má dozor nad tím, aby nakupované zboží v prodejně bylo vyloženo na pás před pokladnou a uhrazeno a pokud je podezření v případě, že si zákazník nakoupil některé zboží, které má v příručním zavazadle či v batohu, tak zkontrolovat, zda od tohoto zboží mám doklad. Toť vše a nemá právo buzerovat zákazníky a organizovat nákup.