Jsou to nenápadné triky, kterými se z nás obchodníci snaží vytáhnout další koruny u kasy. Pokud chcete ušetřit, měli byste je znát. Nejedná se jen o slevy, které vlastně ve výsledku slevami nejsou. Přinášíme vám nejčastější „fígle“ obchodníků, které možná ani nevnímáte nebo si je necháte líbit.
Pozor na pasti v supermarketu. Víme, co všechno tam na vás „narafičili“
1.Nebojte se ohnout, ušetříte
Často nakupujeme bez rozmyslu nebo ve spěchu. S tím obchodníci počítají a díky tomu se nám snaží prodat dražší zboží, které mnohdy ani možná nepotřebujeme. „Dlouhodobé průzkumy chování spotřebitelů ukazují, že nejvíce kupují zboží, které je ve výšce očí. Proto právě tam prodávající umisťují nejdražší výrobky nebo výrobky prodávané s největším ziskem, zatímco v hůře viditelných místech se nachází i levnější alternativy,“ podotýká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.„Ve většině moderních prodejen je navíc zvykem umísťovat potraviny denní spotřeby do nejvzdálenějšího rohu prodejny. Prodávající tak má zaručeno, že spotřebitel projde celý obchod při cestě pro čerstvé pečivo, a má velkou šanci, že do košíku přihodí i další zboží,“ dodává Zelený. Proto byste se neměli bát ohnout se i do spodních regálů nebo zkusit zvednout oči do vyšších regálů.
2.Lákavé zboží u pokladen
A proč obchodníci velmi často umisťují do prostorů u pokladen další zboží? Pokud čekáte ve frontě, z dlouhé chvíle si začnete zboží prohlížet a možná vás na něco přepadne chuť a hodíte si pamlsek do košíku. Obzvláště nebezpečné to může být, pokud s vámi chodí nakupovat děti. Ty bývají v dlouhých frontách neklidné a při dlouhém čekání si začnou více všímat cukrovinek okolo.Pomocníkem proti spontánnímu nakupování pak může být předem připravený seznam věcí, které chcete nakoupit. Některé obchody nabízejí pokladny bez cukrovinek.
3.Hudbou k větší útratě
V prodejích obchodníkům pomáhá i hudba, která v prodejně nemusí být vždy zcela náhodná. Průzkumy totiž ukázaly, že jejím prostřednictvím je možné ovlivňovat nakupující. Zatímco pozvolné rytmy svádějí k pomalejší chůzi, rychlejší tempo vede k ráznějšímu nákupu. „Chce-li spotřebitel sám regulovat způsob, jak bude ovlivňováno jeho nákupní chování, může si pustit do uší vlastní hudbu,“ navrhuje Zelený.
4.Pozor na skryté poplatky
U některých obchodníků můžete dokonce zaplatit poplatek za použití platební karty, které účtují k nákupu zboží. Prodejce má ze zákona povinnost přijímat bankovky a mince, přijímání platebních karet je jeho dobrovolnou aktivitou, a může si proto určit pravidla. „Platba kartou je pro prodejce méně výhodná než platba v hotovosti, protože musí ze zaplacené částky část peněz odvést zprostředkující bance,“ říká Zelený a dodává: „O poplatku je však povinen vás předem informovat.“
5.Jiná cena u kasy než na regálu
Bohužel ne zcela výjimečně se stává, že spotřebiteli je na pokladně naúčtována jiná cena, než je uvedena na regálu se zbožím. Stává se to velmi často u zlevněného zboží. Nenechte se odbýt, pokud zjistíte, že u pokladny vám naúčtovali jinou cenu. Na argument prodavačky, že cena je takto zadaná v systému a nelze ji měnit, je možné opáčit požadavkem na přivolání vedoucího provozovny.
Pokud ani s ním se nepodaří problém vyřešit, nezbývá než se obrátit na dozorové orgány. „Pokud spotřebitel zjistí chybné naúčtování ceny až zpětně, jeho důkazní situace se komplikuje, proto lze doporučit sledovat ceny zboží v okamžiku nákupu nebo těsně po něm,“ uzavírá Zelený.
Porovnání cen v německu a u nás (v česku o více jak 40% dráž) na youtube - https://www.youtube.com/watch?v=Psw5YC7GuK4&feature=share