Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Obnova železnic: Ukrajina chce přejít na evropský rozchod. Příležitost i pro české firmy

Autor: Martin Valeš, swp - 
21. října 2022
20:11

Železnice je na Ukrajině dlouhodobě důležitým druhem dopravy. Potvrdila to i ruská invaze – vlaky odvážely lidi prchající před bombardováním, částečně nahradily i lodě, které kvůli blokádě nemohly vyvážet do světa ukrajinské obilí. A železnice má pomoci i integraci země do Evropské unie. Je tu však nemalá překážka: Postsovětská země má široký rozchod kolejí.

V Praze v pátek zasedali ministři dopravy, které v rámci předsednictví v Radě EU hostila Česká republika. Probírala se zejména železnice – možnosti energetických úspor, větší atraktivity pro cestující či rychlejších spojení napříč Evropou –, a to včetně napojení Ukrajiny a Moldavska, nových kandidátů na členství v Evropské unii.

„Panuje obecná shoda napříč celou EU, že míříme k tomu zajistit co nejefektivnější spojení mezi evropskými státy, Ukrajinou a Moldavskem,“ uvedl hostitel ministr dopravy ČR Martin Kupka (ODS). Tento záměr se projeví ve změnách politiky Transevropské dopravní sítě (TEN-T) – v plánech prioritních tras přibudou propojení těchto dvou zemí. Jednou z překážek je rozdílný rozchod kolejí, což zdržuje provoz na hranicích.

Překladiště u hranic

„Jedním z konkrétních záměrů je posílení překladišť, to je nejdostupnější možný krok z hlediska jejich kapacity a efektivity z hlediska rychlosti překládky zboží a materiálu,“ odpověděl Kupka na dotaz Blesk Zpráv.

Jedno zbrusu nové se právě otevřelo v Maďarsku: Umožní překládat náklad mezi evropskými a ukrajinskými vlaky i kamiony. Pyšní se i nejmodernější technologií, obří jeřáby lze ovládat na dálku přes 5G sítě.

Obnova železnice bude znamenat spoustu práce. „Už jsme shromáždili konkrétní možnosti českých firem a dali jsme je k dispozici ukrajinským kolegům pro potřeby obnovy, která bude muset nastat,“ řekl Blesk Zprávám ministr Kupka. „Právě v oblasti dopravní infrastruktury je Ukrajina obrovsky poškozená. Logicky to může znamenat využití kapacity českých firem, které to prostě umějí – ať už se jedná o železniční infrastrukturu, nebo silniční. Chceme zprostředkovat kontakty, včetně třeba i konkrétních možností spolupráce – co je která firma schopná Ukrajině reálně vybudovat.“

V dlouhodobém horizontu Ukrajina hodlá přejít na evropský rozchod čili z 1520 milimetrů na 1435. Bude to otázka desítek let – ukrajinská železniční síť má 23 tisíc km, v Evropě je po Německu a Francii nejdelší. Ale tak jako tak bude nutné mnohé železnice renovovat. Užší rozchod by se nejprve týkal přeshraničních propojení se západními sousedy, tedy Polskem, Slovenskem a Maďarskem. „Už jsme začali. Nemáme jinou možnost než konečně přejít na evropský standardní rozchod,“ citoval v září Euractiv šéfa Ukrajinských drah Alexandra Kamyšina. Mezitím se nabízí možnost využít technologií podvozků, které umějí jezdit po kolejích různých rozchodů.

„Pokud je mi známo, my ji neděláme. Věřím, že české firmy by to dovedly, ale minimálně by se musely spojit s těmi, kteří touto technologií v současnosti disponují, zejména ve Španělsku,“ dodal Kupka. Ve Španělsku totiž fungují dokonce čtyři různé rozchody – na evropský standard se přechází až na nových tratích rychlovlaků. Široký rozchod (ruský standard) mají i tři baltské země a Finsko.

Video  Ruská raketa zasáhla a zničila autosalon Škoda Auto v Záporoží.  - Twitter
Video se připravuje ...

16:43
Dnes

Ruské soudy o víkendu uvalily vazbu na dva novináře, kteří podle nich spolupracovali s týmem opozičního politika Alexeje Navalného při výrobě videí publikovaných na YouTube a odhalujících korupci ve špičkách ruské politiky. Oba novináři, kteří také spolupracovali se západními tiskovými agenturami, jsou obvinění z účasti v extremistické organizaci. Jak Konstantin Gabov, tak Sergej Karelin obvinění odmítli, ve vazbě ale zůstanou přinejmenším dva měsíce a v případě odsouzení jim hrozí až pět let ve vězení, uvedla AP.

Už dříve úřady zakázaly Navalného Fond boje pro korupci jako extremistickou organizaci, což znamená, že postih hrozí i spolupracovníkům. Většina z nich odešla do exilu, ostatní byli uvězněni, připomněla agentura AFP.

Případy Gabova a Karelina spojila se stupňováním tlaku ruských úřadů na nezávislá a zahraniční média. Po rozpoutání války proti Ukrajině se režim snaží rozdrtit jakýkoliv odpor a umlčet veškerý nesouhlas. Karelin spolupracoval s AP, která nad jeho zadržením vyjádřila „hluboké znepokojení“. Gabov jako nezávislý producent příležitostně spolupracoval s agenturou Reuters.

15:57
Dnes

„Situace na frontě se vyostřila,“ uvedl velitel ukrajinské armády Oleksandr Syrskyj. „Situace se dynamicky měnila - v některých oblastech měl nepřítel taktické úspěchy a v některých oblastech se nám podařilo zlepšit taktické postavení našich jednotek,“ napsal na Telegramu.

Podle Syrského je pro ukrajinská vojska nejsložitější situace západně od Avdijivky a Marjinky, kde se ruské síly snaží prodrat ve směru na Pokrovske a Kurachove.

„Jednotky Ozbrojených sil Ukrajiny se přesunuly na nové linie západně od Berdyči, Semenivky a Novomychajlivky (...) Celkově nepřítel dosáhl v těchto oblastech určitých taktických úspěchů, ale nepodařilo se mu získat operační převahu,“ uvedl velitel ukrajinské armády s tím, že ukrajinská vojska se ústupem snaží udržet svou bojeschopnost.

15:09
Dnes

Těla dvou utonulých mužů našla v řece Tise sobotu večer hlídka ukrajinských pohraničníků. Vzhledem k vysokým peřejím a silnému proudu se těla podařilo vytáhnout z vody až dnes ráno. Úřady se nyní snaží zjistit totožnost utonulých.

Tisa tvoří částečně hranici Ukrajiny s Rumunskem, Maďarskem a Slovenskem. Přes řeku se podle médií snaží dostat muži obávající se povolání do války proti Rusku. Po invazi ruských vojsk ukrajinské úřady zakázaly mužům od 18 do 60 let cestovat do zahraničí.

Od vypuknutí války jen na úseku, který střeží pohraniční jednotka z Mukačeva, našli těla už 24 mužů, kteří se pokoušeli řeku překročit, uvedl ukrajinský list. Ačkoliv momentálně stav vody v řece klesl, pokoušet se ji přeplavat je mimořádně nebezpečné, a to zejména v noci, kdy plavec může narazit do ostrých kamenů či zbytků stromů, nemluvě o prudkém proudu a nízké teplotě vody, varují pohraničníci.

Zobrazit celý online

Video se připravuje ...
Další videa