Čtvrtek 23. května 2024
Svátek slaví Vladimír, zítra Jana
Oblačno, déšť 21°C

Konec spalovacích motorů v EU je blíž. Europoslanci kývli na zákaz prodeje nových dieselů od 2035

Aktualizováno -
8. června 2022
19:03
Autor: ČTK - 
8. června 2022
18:41

Evropský parlament (EP) dnes schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Opatření se netýká ojetých vozů a bude ještě předmětem dalšího unijního vyjednávání.

Přísnější normy pro emise CO2 mají přimět automobilky, aby přestaly vyrábět auta se spalovacími motory a zaměřily se na elektromobily. Opatření je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla uhlíkové neutrality. Europoslanci dnes hlasovali o několika legislativních návrzích z tohoto balíčku a některé vrátili do výborů EP.

Dnes schválený návrh počítá s tím, že od roku 2035 by skončil prodej nových osobních a lehkých užitkových aut se spalovacími motory. Opatření se má týkat jen nových vozů, lidé by nadále měli mít možnost používat starší vozidla se spalovacími motory i si taková auta na trhu s ojetinami dál kupovat.

Europoslanci dnes hlasovali o pozici EP k návrhu Evropské komise (EK). Následovat bude posléze jednání zástupců EP a EK se zástupci Rady EU, tedy členských zemí, takzvaný trialog. Výsledný kompromis bude znovu potvrzovat Parlament i Rada.

„Snižování emisí u nově prodávaných osobních aut prošlo v souladu s návrhem Evropské komise. Emisí z existujících vozidel a obchodu s ojetinami by se zákon neměl nijak dotknout,“ řekl ČTK v reakci na dnešní hlasování europoslanec Mikuláš Peksa (Piráti).

Opatření ale podle některých názorů ovlivní trh s ojetinami sekundárně. „Jejich ceny pravděpodobně půjdou nahoru, protože na trhu bude panovat minimálně po přechodnou dobu nejistota. Ceny budou zvedat také nové vozy (de facto jen elektromobily), které budou drahé úměrně tomu, jak drahé budou jejich baterie,“ řekl ČTK europoslanec Alexandr Vondra (ODS).

Podle zprávy, o níž dnes hlasovali europoslanci, je na světě nyní víc než miliarda vozidel na fosilní paliva, která produkují přes 30 procent světových emisí CO2.

Zpřísnění pravidel pro emise aut je součástí klimatického balíčku Fit for 55, jímž chce EU dosáhnout 55procentního snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 v porovnání s rokem 1990.

Balíček má pomoci dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050 a je součástí unijní strategie zvané Zelená dohoda (Green Deal). Fit for 55 navrhuje mimo jiné změnu systému obchodování s emisními povolenkami, uhlíkové vyrovnání na hranicích či změny ve využívání půdy a v lesnictví. Zahrnuje i podpůrná opatření, například vznik sociálního fondu či navýšení modernizačního a inovačního fondu.

 

Video  Střelba v nemocnici v Třinci! V Berlíně vjelo auto do davu! A Decastelo se rozvádí.  - Bára Horáková, Lukáš Červený, Reuters
Video se připravuje ...

pravlast ( 11. června 2022 17:09 )

Možná je lepší když ještě dřív nastane konec EU. A když všichni tolik touží po 0. emisích,proč nezakážou všechny auto-moto-sporty? Jaký asi mají přínos mimo zbůhdarma spálených paliv a vytvořených emisí? Kolik "stojí" převoz závodních aut na rally Dakar do Jižní Ameriky,kolik převoz cirkusu Formule 1 do Japonska nebo Austrálie???
Proč nemůžou závodit pouze a jedině elektricky?Proč Porsche a Audi touží jít do Formule 1?

krtek. ( 8. června 2022 20:07 )

fajn, začnu šetřit na autobus

Zobrazit celou diskusi