Mezi Čechy stoupá zájem o veganské „maso“. V anketě uspěl burger, jogurt i mini řízečky
ManaBurger, Next Level mini řízečky a Alpro jogurt od Danone. To jsou vítězové ankety o nejlepší rostlinný produkt roku. Průzkumy ukazují, že zájem o veganské produkty a náhražky tradičních pokrmů stoupá, a to nejen v Německu či Rakousku, ale i u nás v Česku. Růst zájmu se projevil právě i na výsledcích ankety.
Veganská alternativa masa vyhrála anketu projektu Rostlinně už druhým rokem. V minulém roce zvítězil Lidl se svým rostlinným mletým masem Next Level Hack. V tomto roce Next Level předběhla právě Mana, a to jen o jedno místo. V letošním ročníku hlasovalo o svůj oblíbený veganský produkt 8500 lidí.
„Vítězství v anketě Rostlinný produkt roku je pro nás motivací, ale i závazkem, abychom i nadále přispívali ke změně v produkci potravin, zdravotního nepoměru a k odpovědi na otázky týkající se naší potravy, které zůstávaly příliš dlouho nezodpovězeny,“ okomentoval vítězství Jakub Krejčík, ředitel společnosti Heaven Labs, která ManaBurger vyrábí.
„ManaBurger si oblíbili nejen zákazníci našeho e-shopu, ale také českých online supermarketů. A my se budeme snažit, aby náš nutričně kompletní burger našli už toto léto kromě Globusu ve všech retailových sítích a burger rozvozech,“ dodal Krejčík.
Lidé chtějí širší nabídku veganského „masa“
V evropských zemích zájem o veganské maso vzrostl o více než dvě třetiny za poslední dva roky. Největší poptávka je po chlazených produktech. Data projektu Smart Protein ukázala, že trh s rostlinnými produkty se téměř zdvojnásobil v jedenácti evropských zemích, a to včetně Rakouska, Německa a Polska. Prodej alternativ masa v Německu vzrostl o 76 procent. Zákazníci by zároveň rádi viděli rostlinnou nabídku ještě větší a rozmanitější, vyšlo z průzkumu.
„Zájem o rostlinné produkty roste i u nás raketovým tempem. Vždyť téměř třetina Čechů plánuje zařadit do svého jídelníčku více rostlinných výrobků na úkor těch živočišných. Zájem o tento typ produktů souvisí s tím, jak v populaci roste počet flexitariánů, tedy lidí, kteří snižují svou spotřebu živočišných produktů z etických, ekologických, zdravotních nebo jiných důvodů,“ uvedla manažerka projektu Rostlinně Marianna Slováková.
Olma bodovala s jogurtem
Ostatní pozice na žebříčku ankety také odpovídají rostoucímu zájmu o veganské produkty. Druhé místo obsadily Next Level mini řízečky. Další pozice obsadilo Alpro se svým kokosovým jogurtem i mlékárna Olma, která přinesla na trh ovesnou náhražku mléčného jogurtu. V Evropě od roku 2018 do roku 2020 vzrostl zájem o alternativy jogurtu o 37 procent.
Mezi deseti nominovanými produkty byly také alternativy od výrobců, kteří dříve produkovali výhradně živočišné produkty. Příkladem jsou JOJO Veggie bonbony od Nestlé, případně 100% veganské mleté od Uzenin Příbram.
Hlasování probíhalo od 17. února do 17. března 2021 na webu Rostlinně.cz. Projekt Rostlinně sleduje pohyb trhu s rostlinnými produkty v České republice a zprostředkovává ho českým obchodníkům a restauracím. Anketu Rostlinný produkt roku pořádal třetím rokem.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.