Dnes je Svátek práce, zítra Zikmund
Polojasno 24°C

Dukla 61 je příběhem velké tragédie a skutečného filmařského umu

29. května 2018
08:30

Dva roky čekali diváci na nový televizní projekt, který je nesmlouvavě usadí před obrazovky. Dočkali se. Dukla 61 je projektem, který bezesporu patří k tomu nejlepšímu, co se u nás urodilo.

Poprvé jsme v posledních letech sotva dýchali u seriálové fikce Pustina (2016). Dva roky po ní přichází dvoudílný televizní film České televize Dukla 61. Tentokrát skutečná událost, skvěle zpracovaná v autorské licenci scenáristů Jakuba Režného (37) a Matěje Podzimka (37). A divák opět sedí jako přikovaný. Má důvod, naštěstí. Dukla 61, dle slov producentů, připomíná katastrofu, která otřásla Československem. Před sedmapadesáti lety obrátilo datum s dvojí sedmičkou život v nejmladším městě republiky, v Havířově, vzhůru nohama. 7. července 1961 se totiž Důl Dukla proměnil v hořící peklo, které pohltilo životy 108 horníků.

Dukla 61 je příběhem velké tragédie a skutečného filmařského umu. Dukla 61 je příběhem velké tragédie a skutečného filmařského umu. | Česká televize

Dvoudílný televizní film pak zachycuje osudy rodiny elitního havíře na pozadí největší důlní katastrofy druhé poloviny 20. století, která měla být zapomenuta. Příběh (z) doby, kdy se socialisticky žilo, kapitalisticky pracovalo a kdy poslední z posledních byli prvními. Rok 1961. Gagarin letí do vesmíru a všechno je možné. V nejmladším městě republiky, Havířově, se lámou rekordy i charaktery – ve jménu hvězdy zářící nad výkladní skříní regionu, dolem Dukla, kde se chystají přejít z šestidenního pracovního týdne na pětidenní. Právě zde je nejkvalitnější uhlí, které je třeba v zájmu socialistického hospodářství vytěžit. Za každou cenu.

Podívejte se na upoutávku filmu:

Video  Film Dukla 61 o smrti 108 horníků šokoval národ i kritiky  - Česká televize

Někteří diváci měli možnost celý příběh vidět na velkém plátně, většinu ještě v neděli 3. června čekají nejdramatičtější okamžiky. Všechny dohromady pak spojuje prožitek, jaký nebývá na českých obrazovkách obvyklý. Samozřejmě, že i Dukla 61 má několik drobných vad na kráse, ale v tomto případě skutečně minimálních. Například knír Jiřího Langmajera (51, ředitel Kotas) může působit až karikujícím dojmem. Typické krajové výrazy a nářečí nepůsobí u některých postav realisticky (opět Langmajer, dobře se s ním popasovala Martha Issová). To je ale tak zhruba všechno. Plusů je zásadně více.

Na prvním místě byl zmíněn scénář, k němu přidejme dramaturgii. Významná je ovšem režie Davida Ondříčka (48). Velké příběhy vyžadují také velkou zodpovědnost, pokoru a respekt, Ondříček k tomu přidal chuť látku s úctou natočit a přitom na diváka prvoplánově nenaléhat. Netrápit ho depresí a emocemi od prvních minut, byť všichni víme, že tohle nemůže dopadnout dobře. Naopak je vypravěčem, jemuž chceme naslouchat. Na pomoc mu přichází skvělá výtvarná stránka a kamera pod vedením Marka Dvořáka (30). Zejména pak herecké obsazení, které je v této kombinaci snem každého filmaře.

Ústřední postavy, manželé Šlachtovi v podání Marka Taclíka (45, Milan Šlachta) a Marthy Issové (37, Marie Šlachtová), jsou výraznými výkony v kariéře obou herců. Issová coby matka čtyř dětí (z nichž jedním je dospělý syn) působí naprosto odlišně od svých předešlých rolí v televizi. Její úsporný a přesto tolik vypovídající herecký projev dává postavě hned několik rozměrů a tato nejednoznačnost (je špatná nebo dobrá?) ji činí nejen uvěřitelnou, ale také dominantní. I Taclík má možnost ukázat plně několik rovin své postavy a hlavně svého umu.

Vynikající je ovšem Oskar Hes (19), kterého už diváci zaznamenali ve zmíněné Pustině. Nejspíš naposledy je dobré připomenout, že mladý herec je jedním ze synů (dvojčat) jednoho z nejvýraznějších českých choreografů Richarda Hese (†50) a dlouholeté tanečnice Marcely Karleszové (55). Svou vlastní cestu do českého hereckého světa už začal budovat sám a na pevných základech. I v Dukle 61 je jeho herectví suverénní a jednoznačné. Se samozřejmostí, jakou předvedl už v Pustině, se stává Petrem Šlachtou. Skvělý tým doplňují „dejvičáci“ Martin Myšička (48) a Václav Neužil (38).

Dukla 61 je prostě povedené dílo, které především slibuje, že česká televizní a filmová tvorba ještě dokáže divákům nabídnout kvalitní a zároveň poutavé projekty. Není tedy na místě s hodnocením se držet příliš u zdi a čekat, jestli tento rok přinese další zásadní moment.

Dukla 61

Drama

Česká TV premiéra: 27. 5. 2018, Česká televize