Smrtelná srážka rychlíku s autobusem u Nových Zámků: Vlak vjel na uzavřenou kolej!

Aktualizováno -
28. června 2024
17:36
Autor: pma, ČTK, kjm - 
28. června 2024
07:39

Rychlík na trase z Prahy do Budapešti, který ve čtvrtek narazil do autobusu na železničním přejezdu na jihu Slovenska, jel po koleji, jež byla pro vlakovou dopravu uzavřena. Novinářům to v pátek řekl slovenský ministr dopravy Jozef Ráž. Podle něj je předmětem vyšetřování, jak se na vlak na uzavřené koleji u města Nové Zámky ocitl. Ministr zmínil možné selhání lidského faktoru. Slovenský Národní vlakový dopravce Železničná spoločnosť v prohlášení uvedl, že jejich strojvedoucí dělal, co mohl. Podle několika zdrojů za nehodou mohla stát i nefunkčnost světelné signalizace. Dokazovat to mají i fotografie. 

Na místě zemřelo sedm lidí a dalších pět bylo zraněno. Podle ředitele správce slovenské železniční infrastruktury ŽSR Alexandera Saka jde v zemi patrně o první železniční nehodu tohoto druhu. Vlaková doprava na tomto mezinárodním koridoru byla částečně obnovena v noci na pátek. 

„Nehodu způsobilo více faktorů. V první řadě to bylo počasí, které den předtím způsobilo záplavu a výluku jedné koleje na této trati. Vlak, který se na ní objevil, tam neměl co dělat. Předběžné výsledky vyšetřování ukazují, že nedošlo k systémovému ani technickému selhání, pravděpodobně šlo o selhání lidského faktoru,“ řekl Ráž.

Slovenské dráhy se strojvůdce zastaly

Slovenský Národní vlakový dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), který měl ve vlaku svůj personál a v soupravě své vagony, se strojvůdce zastal. „Už nyní můžeme vyloučit pochybení strojvůdce, které by mohlo zapříčinit tuto nehodu. Strojvůdce jednal podle předpisů, vysoce profesionálně a pohotově. S ohledem na nepříznivé okolnosti, spojené s počasím a opravou infrastruktury, udělal všechno, co bylo v jeho silách. Vzniklou situaci nemohl očekávat ani jí zamezit,“ uvedla v prohlášení ZSSK. Podle ní pohotově postupovali také zaměstnanci ZSSK ve vlaku.

Video  Srážka rychlíku z Prahy do Budapešti s linkovým autobusem na jihu Slovenska. (27.6.2024)  - TV JOJ
Video se připravuje ...

Provoz na trati byl obnoven 

Dodal, že na uzavřené koleji nebyl kvůli její výluce zapnutý systém řízení závor pro chráněný přejezd, kde se vlak střetl s autobusem. Lokomotiva patřila Českým drahám, ve vlaku podle dostupných informací utrpěl zranění pouze strojvedoucí.

Sako řekl, že před tragickou nehodou místem při spuštěných závorách přejel osobní vlak ve směru na Nové Zámky. Závory na přejezdu se následně zvedly. Do kolejiště vjelo osobní auto a po něm linkový autobus, do kterého narazil mezinárodní rychlík, jenž jel v opačném směru než předchozí osobní vlak.

Vlaková doprava v úseku Nové Zámky - Dvory nad Žitavou byla podle slovenského národního dopravce ZSSK obnovena po jedné koleji ve 3:05, vlaky tam ráno nabíraly minimální zpoždění. V době výluky jezdily mezinárodní vlaky odklonem přes maďarskou Rajku.

Předzvěst neštěstí

Nefunkční světelná i zvuková signalizace byla na přejezdu podle slovenského deníku Plus JEDEN DEŇ  už ve středu večer. „Stál jsem tam. Modré auto, které vidíte na fotografii, muselo couvat z kolejí, když vidělo vlak. Závory byly nahoře a světla vypnuta,“ uvedl pro médium zdroj, který si nepřál být jmenován.

Deníku ovšem poskytl fotografii, která dokazuje, že byla pořízena skutečně ve středu večer na stejném železničním přejezdu, kde došlo o den později k hrozivé tragédii. 

Expert: Dalo se tomu předejít

Odborník na železniční dopravu Jiří Kubáček uvedl, že mohlo dojít k poruše přejezdového zabezpečovacího zařízení. Ovšem i to se dalo podle něj řešit. „Ale železnice má i v takových případech připravené procedury, které předcházejí ohrožení v takovém případě,“ doplnil pro RTV expert. 

Procedura podle Kubáčka spočívá v tom, že vlak 50 metrů před přejezdem sníží rychlost na 10 kilometrů v hodině a musí troubit. „Proč se vlak dostal na přejezd v poruše v této rychlosti, bude předmětem vyšetřování,“ dodal k tragédii odborník. 

Uzavřená nemocnice

„Ještě teď se třesu,“ doplnil svědek, který přiznal, že měl strach a doufal, že signalizace bude během čtvrtka opravena a nedojde k maléru. Mimo nefungující signalizace navíc u trati roste vysoký plevel, přes který řidiči projíždějící vlaky špatně vidí. 

Další komplikací po neštěstí byla skutečnost, že nemocnice v Nových Zámcích byla po středeční průtrži mračen vytopena a musela být uzavřena. Zranění byli převezeni do nemocnic v Bratislavě, Levicích, Galantě, Komárně a Nitře. Dva nejtěžší zraněné převezli do nemocnic vrtulníky. Jedním z nich byl řidič autobusu. Další převezli do nemocnic sanitky.

Podle zjištění ČTK žádná ze sedmi obětí necestovala vlakem a podle informací českého ministerstva zahraničí mezi oběťmi rovněž nejsou čeští občané.

Prezident republiky Petr Pavel zaslal slovenskému prezidentovi Peterovi Pellegrinimu ve čtvrtek večer dopis, kde vyjádřil svou kondolenci. „Velmi mě zasáhla zpráva o včerejším tragickém železničním neštěstí u Nových Zámků, které si vyžádalo sedm lidských životů a další těžce zraněné. Dovolte mi, abych v této těžké chvíli vyjádřil jménem české veřejnosti i jménem svým a své choti hlubokou soustrast Vám a Vaším prostřednictvím i rodinám obětí a zraněným popřál brzké uzdravení,“ vzkázal Pavel slovenské hlavě státu. 

Uživatel_5845587 ( 28. června 2024 18:51 )

"Vlak vjel na uzavřenou kolej"
Takže strojvůdce zatočil volantem na špatnou stranu?

Uživatel_5711277 ( 28. června 2024 13:45 )

Signalizačné zariadenie fungovalo podľa vodičov áut co stali za autobusom. Ťažko robiť dopredu nejaké závery. Minister nie je odborník a povie len to co mu bolo povedané. Podľa diskusie na železničnom fóre vyluka bola ukončená 25 min predtým nez bola dovolená jazda vlaku. Ťažko dopredu hovoriť o príčine. Ale....slovenské železnice sú za českými veľmi veľmi pozadu. Za každej vlády boli železnice na chvoste záujmu. Minimálne 20 rokov sa robí modernizácia na "uzasnych" 160 km/h na hlavnom ťahu Bratislava - Košice a stále sa motame okolo Žiliny. Tu v tejto bananovej republike vsetko trva velmi dlho.

viho ( 28. června 2024 11:24 )

Podle slovenského ministra dopravy prý nedošlo k žádnému technickému ani systémovému selhání, jenom se prý z nevysvětlitelného důvodu, zřejmě selhání lidského faktoru, vlak ocitl na nesprávné koleji. Takže strojvedoucí vlaku nebo řidič autobusu asi vlak teleportoval na nesprávnou kolej, a to způsobilo nehodu. 🙂

pragver ( 28. června 2024 11:08 )

Já teda vidím na foto, že závory jsou nahoře a světla nesvítí ...I když se pokaždé na přejezdu pro jistotu pořádně rozhlédnu, tak když není vidět do dálky na celou trať nebo je tam ohyb a jel by rychlík, tak jsem bez šance také !
Takže jim zase nefungovalo signalizační zařízení ! Není těch chyb na dráze poslední dobou nějak už moc ?

ginkognito ( 28. června 2024 09:39 )

Přesně. Já jsem takhle uvízla jednou na kole a naštěstí jsem vjela do trávy.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání